FROM SIGN LANGUAGE TO FORMAL EDUCATION: MEDIATING INSTRUMENTS FOR THE HUMANIZATION OF THE DEAF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shimazaki, Elsa Midori
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Menegassi, Renilson, Fellini, Dineia Ghizzo Neto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51959
Resumo: Sign language is presented as a means of communication among the deaf. In Brazil, was recognized in 2002 (Law 10,436) and institutionalized as a school in 2005 (Decree No. 5626), however, what has interfered with the development process of mental functions that characterize the conscious behavior of the deaf? The article relates to the studies of the Soviet school which sees that the language as a mediator sign in the process of appropriation of scientific knowledge and aims to investigate the factors that interfere with such activity. As a literature review, the study identifies three factors for consideration: fluency in the mother tongue (L1); appropriation of a second language (L2) in the writing mode; the training of professionals working in the area. Among these factors, the first two are identified as indispensable for the appropriation of scientific concepts. As for the third, in order for voluntary attention, perception, memory and thought to occur, a resignification is required regarding teaching and interpretation practices.
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spelling FROM SIGN LANGUAGE TO FORMAL EDUCATION: MEDIATING INSTRUMENTS FOR THE HUMANIZATION OF THE DEAFDE LA LENGUA DE SIGNOS A LA EDUCACIÓN FORMAL: INSTRUMENTOS DE MEDIACIÓN PARA LA HUMANIZACIÓN DE LOS SORDOSDA LÍNGUA DE SINAIS À EDUCAÇÃO FORMAL: INSTRUMENTOS MEDIADORES PARA A HUMANIZAÇÃO DOS SURDOSMediationInternalizationGeneralizationMediaciónInternalizaciónGeneralizaciónMediaçãoInternalizaçãoGeneralizaçãoSign language is presented as a means of communication among the deaf. In Brazil, was recognized in 2002 (Law 10,436) and institutionalized as a school in 2005 (Decree No. 5626), however, what has interfered with the development process of mental functions that characterize the conscious behavior of the deaf? The article relates to the studies of the Soviet school which sees that the language as a mediator sign in the process of appropriation of scientific knowledge and aims to investigate the factors that interfere with such activity. As a literature review, the study identifies three factors for consideration: fluency in the mother tongue (L1); appropriation of a second language (L2) in the writing mode; the training of professionals working in the area. Among these factors, the first two are identified as indispensable for the appropriation of scientific concepts. As for the third, in order for voluntary attention, perception, memory and thought to occur, a resignification is required regarding teaching and interpretation practices.La lengua de señas se presenta como un medio de comunicación entre las personas sordas. En Brasil, fue reconocida en el año 2002 (Ley 10.436) e institucionalizada como una escuela en el año 2005 (Decreto Nº 5626), sin embargo, ¿qué ha interferido en el proceso de desarrollo de las funciones mentales que caracterizan el comportamiento consciente de los sordos? El artículo se relaciona a los estudios de la escuela soviética que identifica la lengua de señas como mediador en el proceso de apropiación del conocimiento científico y tiene como objetivo investigar los factores que interfieren con dicha actividad. De naturaleza bibliográfica, el estudio identifica tres factores para consideración: el dominio de la lengua materna (L1); apropiación de una segunda lengua (L2) en la modalidad de escritura; la formación de los profesionales que trabajan en la zona. Entre los factores listados, se identifica los dos primeros como indispensables para la apropiación de los conceptos científicos. En cuanto al tercero, para que se produzca la atención, la percepción, la memoria y el pensamiento voluntarios, se requiere una resignificación de las prácticas de enseñanza e interpretación. BOLSANELLO, M. A.; ROSS, P. R. Educação especial e avaliação de aprendizagem na escola regular. Caderno 2. 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De cunho bibliográfico, o estudo preconiza três fatores para análise: domínio da língua materna (L1); apropriação de uma segunda língua (L2) na modalidade escrita; a formação dos profissionais que atuam na área. Dentre os fatores, elenca-se que os dois primeiros são indispensáveis para a apropriação dos conceitos científicos. Quanto ao terceiro, para ocorrer atenção voluntária, percepção, memória e pensamento, demanda-se uma ressignificação quanto às práticas de ensino e de interpretação.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexto"texto"info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5195910.4025/tpe.v24i1.51959Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 155-1702237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/51959/751375152312Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShimazaki, Elsa MidoriMenegassi, RenilsonFellini, Dineia Ghizzo Neto2021-12-18T03:05:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51959Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.179944Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
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