O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomio, Tamires Lays
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Viviane Clotilde da, Capobianco Lopes, Maurício
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53820
Resumo: This article presents a qualitative and descriptive theoretical-practical study, in the action-research model, whose objective is to evaluate the learning of geometry from instructional materials and digital technologies, analyzed based on Duval's Theory on Semiotics Representations Registers. An activity was applied with a class of the fifth year of elementary school, seeking to understand what knowledge the students had in relation to quads and triangles, deepening them based on this observation. The heterogeneity of the class was verified, since at the beginning of the activity some had knowledge of the properties of the figures and were able to construct them without difficulties, however others had a very superficial notion and that the use of materials and software helped in understanding the subject matter.
id UEM-11_ec0a9acffb7f4635d0854669bd24b345
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53820
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAISSemiotic representationInstructional materialsDigital technologies in Mathematics EducationRepresentação SemióticaMateriais instrucionaisTecnologias digitais na Educação MatemáticaThis article presents a qualitative and descriptive theoretical-practical study, in the action-research model, whose objective is to evaluate the learning of geometry from instructional materials and digital technologies, analyzed based on Duval's Theory on Semiotics Representations Registers. An activity was applied with a class of the fifth year of elementary school, seeking to understand what knowledge the students had in relation to quads and triangles, deepening them based on this observation. The heterogeneity of the class was verified, since at the beginning of the activity some had knowledge of the properties of the figures and were able to construct them without difficulties, however others had a very superficial notion and that the use of materials and software helped in understanding the subject matter.Este artículo presenta un estudio teórico-práctico cualitativo y descriptivo, en el modelo de investigación-acción, cuyo objetivo es evaluar el aprendizaje de la geometría a partir de materiales didácticos y tecnologías digitales, analizados com base a la Teoría de los Registros de Representación Semiótica de Duval. Se aplicó una actividad con una clase del quinto año de la escuela primaria, buscando comprender qué conocimiento tenían los estudiantes en relación con cuadriláteros y triángulos, profundizándolos com base a esta observación. Se verificó la heterogeneidad de la clase, ya que al comienzo de la actividad algunos tenían conocimiento de las propiedades de las figuras y podían construirlas sin dificultades, sin embargo, otros tenían una noción muy superficial y que el uso de materiales y software ayudaba a comprender tema en cuestion.Este artigo apresenta um estudo teórico-prático qualitativo e descritivo, no modelo investigação-ação, cujo objetivo é avaliar a aprendizagem de geometria a partir de materiais instrucionais e tecnologias digitais, analisada com base na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Duval. Foi aplicada uma atividade com uma turma de quinto ano do ensino fundamental, buscando perceber quais conhecimentos os estudantes possuíam em relação aos quadriláteros e triângulos, aprofundando-os a partir desta constatação. Verificou-se a heterogeneidade da turma, uma vez que no início da atividade alguns tinham conhecimentos das propriedades das figuras e conseguiam construí-las sem dificuldades, porém outros apresentavam uma noção bastante superficial e que o uso dos materiais e do software auxiliou na compreensão do assunto.Universidade Estadual de Maringá2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5382010.4025/tpe.v23i2.53820Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 183-2012237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53820/751375151340Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTomio, Tamires LaysSilva, Viviane Clotilde da Capobianco Lopes, Maurício 2021-12-18T03:09:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53820Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.779344Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
title O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
spellingShingle O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
Tomio, Tamires Lays
Semiotic representation
Instructional materials
Digital technologies in Mathematics Education
Representação Semiótica
Materiais instrucionais
Tecnologias digitais na Educação Matemática
title_short O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
title_full O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
title_fullStr O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
title_full_unstemmed O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
title_sort O DESENVOLVIMENTO DO “OLHAR” GEOMÉTRICO POR MEIO DO USO DE MATERIAIS INSTRUCIONAIS E TECNOLOGIAS DIGITAIS
author Tomio, Tamires Lays
author_facet Tomio, Tamires Lays
Silva, Viviane Clotilde da
Capobianco Lopes, Maurício
author_role author
author2 Silva, Viviane Clotilde da
Capobianco Lopes, Maurício
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomio, Tamires Lays
Silva, Viviane Clotilde da
Capobianco Lopes, Maurício
dc.subject.por.fl_str_mv Semiotic representation
Instructional materials
Digital technologies in Mathematics Education
Representação Semiótica
Materiais instrucionais
Tecnologias digitais na Educação Matemática
topic Semiotic representation
Instructional materials
Digital technologies in Mathematics Education
Representação Semiótica
Materiais instrucionais
Tecnologias digitais na Educação Matemática
description This article presents a qualitative and descriptive theoretical-practical study, in the action-research model, whose objective is to evaluate the learning of geometry from instructional materials and digital technologies, analyzed based on Duval's Theory on Semiotics Representations Registers. An activity was applied with a class of the fifth year of elementary school, seeking to understand what knowledge the students had in relation to quads and triangles, deepening them based on this observation. The heterogeneity of the class was verified, since at the beginning of the activity some had knowledge of the properties of the figures and were able to construct them without difficulties, however others had a very superficial notion and that the use of materials and software helped in understanding the subject matter.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53820
10.4025/tpe.v23i2.53820
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53820
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i2.53820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53820/751375151340
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 183-201
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158229598208