The use of the prosopographic method in the history of education from the magazine ‘A Maçonaria in the State of São Paulo’ (1912-1932)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ivanilson Bezerra da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carmo, Jefferson Carriello do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/54451
Resumo: The text aims to show how we can use the prosopographic method in the field of the history of education. We organized as follows: the first item addresses the use of the prosopographic method in relation to the studies of elites. In this topic, we also emphasize the possibility of prosopography for the analysis of subordinate classes. The second, presents a brief historiographical balance about the use of the prosopographic method in the field of the history of education and, finally, we present an example of the use of the method applied to the history of education in which we analyzed, from the magazine ‘A Maçonaria no Estado de São Paulo’, the biographical profile of 20 Freemasons who carried out educational activities in the public and private spheres. We also highlighted some educational institutions organized and run by these educators.
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spelling The use of the prosopographic method in the history of education from the magazine ‘A Maçonaria in the State of São Paulo’ (1912-1932)El uso del método prosopográfico en la historia de la educación de la revista ‘A Maçonaria en el Estado de São Paulo’ (1912-1932)O uso do método prosopográfico em história da educação a partir da revista ‘A Maçonaria no Estado de São Paulo’ (1912-1932)prosopography; freemasons; elites; subordinate classes; educators.prosopografia; masones; elites; clases subordinadas; educadores.prosopografia; maçons; elites; classes subalternas; educadores.The text aims to show how we can use the prosopographic method in the field of the history of education. We organized as follows: the first item addresses the use of the prosopographic method in relation to the studies of elites. In this topic, we also emphasize the possibility of prosopography for the analysis of subordinate classes. The second, presents a brief historiographical balance about the use of the prosopographic method in the field of the history of education and, finally, we present an example of the use of the method applied to the history of education in which we analyzed, from the magazine ‘A Maçonaria no Estado de São Paulo’, the biographical profile of 20 Freemasons who carried out educational activities in the public and private spheres. We also highlighted some educational institutions organized and run by these educators.El texto tiene como objetivo mostrar cómo podemos utilizar el método prosopográfico en el campo de la historia de la educación. Nos organizamos de la siguiente manera: el primer ítem aborda el uso del método prosopográfico en relación con los estudios de las élites. En este tema, también enfatizamos la posibilidad de la prosopografía para el análisis de clases subordinadas. El segundo, presenta un breve balance historiográfico sobre el uso del método prosopográfico en el campo de la historia de la educación y, finalmente, presentamos un ejemplo del uso del método aplicado a la historia de la educación en el que analizamos, de la revista ‘A Maçonaria no Estado de São Paulo’, el perfil biográfico de 20 masones que realizaron actividades educativas en las esferas pública y privada. También destacamos algunas instituciones educativas organizadas y dirigidas por estos educadores.O texto tem como objetivo mostrar como podemos utilizar o método prosopográfico no campo da história da educação. Organizamos da seguinte forma: o primeiro item aborda o uso do método prosopográfico em relação aos estudos das elites. Neste tópico, também acentuamos a possibilidade da prosopografia para a análise das classes subalternas. O segundo, apresenta um breve balanço historiográfico sobre o uso do método prosopográfico no campo da história da educação e, finalmente, apresentamos um exemplo do uso do método aplicado à história da educação em que analisamos, a partir da revista ‘A Maçonaria no Estado de São Paulo’, o perfil biográfico de 20 maçons que exerceram atividades educacionais na esfera pública e privada. Demos também destaque a algumas instituições educacionais organizadas e dirigidas por esses educadores.Universidade Estadual de Maringá2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/5445110.4025/actascieduc.v44i1.54451Acta Scientiarum. Education; Vol 44 (2022): Publicação contínua; e54451Acta Scientiarum. Education; v. 44 (2022): Publicação contínua; e544512178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/54451/751375153791https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/54451/751375153986Copyright (c) 2022 Acta Scientiarum. Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ivanilson Bezerra daCarmo, Jefferson Carriello do 2022-05-23T18:31:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54451Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2022-05-23T18:31:14Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
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