A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671 |
Resumo: | It was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process. |
id |
UEM-13_194efe73b3e76509c5453ba87c0d5744 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63671 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIAPhotographyHistorical sourceHistorical educationFotografíaFuente históricaEducación históricaFotografiaFonte históricaEducação históricaIt was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process.En este trabajo se buscó discutir, a partir de una investigación cualitativa y de los estudios de los estudios de Kossoy, Rüsen y Barca, el uso de la fotografía como fuente documental combinada con la idea de cognición histórica y aprendizaje histórico. Así, en primer lugar se pudo indagar en los orígenes del ámbito histórico, en el que la fotografía se inserta paulatinamente hasta ganar su espacio como fuente documental de relevancia. Posteriormente, se destacó el concepto de fuente fotográfica, de manera que fuera posible delinear los procesos de inserción de la fuente fotográfica en la enseñanza de la historia. En este sentido, era admisible entender que la enseñanza-aprendizaje en el contexto de la Historia, como proceso de construcción de la conciencia histórica, junto con la elaboración de problematizaciones, que las fotografías utilizadas en la enseñanza como fuentes históricas pueden ser recursos adecuados para favorecer la proceso mental. y la formación histórico-cultural para la vida práctica de los estudiantes y docentes involucrados en el proceso educativo.Buscou-se neste trabalho discutir com base em uma pesquisa de caráter qualitativo e nos estudos de os estudos de Kossoy, Rüsen e Barca, a utilização da fotografia como fonte documental aliada a ideia de cognição histórica e de aprendizagem histórica. Assim, foi possível primeiramente investigar, as origens do âmbito histórico, no qual a fotografia aos poucos se insere até ganhar seu espaço como uma fonte documental de relevância. Após, o conceito de fonte fotográfica foi ressaltado, para então ser possível delinear os processos de inserção da fonte fotográfica no ensino de história. Nesse sentido, foi admissível compreender que o ensino-aprendizagem no âmbito da História, como processo de construção da consciência histórica, juntamente com a elaboração de problematizações, que as fotografias empregadas no ensino como fontes históricas, podem ser apropriados recursos para favorecer o processo mental e a formação histórico-cultural para a vida prática dos estudantes e professores envolvidos no processo educacional.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6367110.4025/rvc.v2i2.63671Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 1-122675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671/751375154225Gleyson Fabrício Evangelista BessaAngeliane Arceni CheferClaudiane Cheferinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T17:57:52Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63671Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T17:57:52Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
title |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
spellingShingle |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA Gleyson Fabrício Evangelista Bessa Photography Historical source Historical education Fotografía Fuente histórica Educación histórica Fotografia Fonte histórica Educação histórica |
title_short |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
title_full |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
title_fullStr |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
title_full_unstemmed |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
title_sort |
A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA |
author |
Gleyson Fabrício Evangelista Bessa |
author_facet |
Gleyson Fabrício Evangelista Bessa Angeliane Arceni Chefer Claudiane Chefer |
author_role |
author |
author2 |
Angeliane Arceni Chefer Claudiane Chefer |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gleyson Fabrício Evangelista Bessa Angeliane Arceni Chefer Claudiane Chefer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Photography Historical source Historical education Fotografía Fuente histórica Educación histórica Fotografia Fonte histórica Educação histórica |
topic |
Photography Historical source Historical education Fotografía Fuente histórica Educación histórica Fotografia Fonte histórica Educação histórica |
description |
It was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671 10.4025/rvc.v2i2.63671 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i2.63671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671/751375154225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 1-12 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979211829248 |