A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gleyson Fabrício Evangelista Bessa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Angeliane Arceni Chefer, Claudiane Chefer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671
Resumo: It was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process.
id UEM-13_194efe73b3e76509c5453ba87c0d5744
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63671
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIAPhotographyHistorical sourceHistorical educationFotografíaFuente históricaEducación históricaFotografiaFonte históricaEducação históricaIt was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process.En este trabajo se buscó discutir, a partir de una investigación cualitativa y de los estudios de los estudios de Kossoy, Rüsen y Barca, el uso de la fotografía como fuente documental combinada con la idea de cognición histórica y aprendizaje histórico. Así, en primer lugar se pudo indagar en los orígenes del ámbito histórico, en el que la fotografía se inserta paulatinamente hasta ganar su espacio como fuente documental de relevancia. Posteriormente, se destacó el concepto de fuente fotográfica, de manera que fuera posible delinear los procesos de inserción de la fuente fotográfica en la enseñanza de la historia. En este sentido, era admisible entender que la enseñanza-aprendizaje en el contexto de la Historia, como proceso de construcción de la conciencia histórica, junto con la elaboración de problematizaciones, que las fotografías utilizadas en la enseñanza como fuentes históricas pueden ser recursos adecuados para favorecer la proceso mental. y la formación histórico-cultural para la vida práctica de los estudiantes y docentes involucrados en el proceso educativo.Buscou-se neste trabalho discutir com base em uma pesquisa de caráter qualitativo e nos estudos de os estudos de Kossoy, Rüsen e Barca, a utilização da fotografia como fonte documental aliada a ideia de cognição histórica e de aprendizagem histórica. Assim, foi possível primeiramente investigar, as origens do âmbito histórico, no qual a fotografia aos poucos se insere até ganhar seu espaço como uma fonte documental de relevância. Após, o conceito de fonte fotográfica foi ressaltado, para então ser possível delinear os processos de inserção da fonte fotográfica no ensino de história. Nesse sentido, foi admissível compreender que o ensino-aprendizagem no âmbito da História, como processo de construção da consciência histórica, juntamente com a elaboração de problematizações, que as fotografias empregadas no ensino como fontes históricas, podem ser apropriados recursos para favorecer o processo mental e a formação histórico-cultural para a vida prática dos estudantes e professores envolvidos no processo educacional.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6367110.4025/rvc.v2i2.63671Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 1-122675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671/751375154225Gleyson Fabrício Evangelista BessaAngeliane Arceni CheferClaudiane Cheferinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T17:57:52Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63671Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T17:57:52Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
title A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
Gleyson Fabrício Evangelista Bessa
Photography
Historical source
Historical education
Fotografía
Fuente histórica
Educación histórica
Fotografia
Fonte histórica
Educação histórica
title_short A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
title_full A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
title_fullStr A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
title_full_unstemmed A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
title_sort A IMAGEM FOTOGRÁFICA: USOS E APLICAÇÕES NO ENSINO DE HISTÓRIA
author Gleyson Fabrício Evangelista Bessa
author_facet Gleyson Fabrício Evangelista Bessa
Angeliane Arceni Chefer
Claudiane Chefer
author_role author
author2 Angeliane Arceni Chefer
Claudiane Chefer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gleyson Fabrício Evangelista Bessa
Angeliane Arceni Chefer
Claudiane Chefer
dc.subject.por.fl_str_mv Photography
Historical source
Historical education
Fotografía
Fuente histórica
Educación histórica
Fotografia
Fonte histórica
Educação histórica
topic Photography
Historical source
Historical education
Fotografía
Fuente histórica
Educación histórica
Fotografia
Fonte histórica
Educação histórica
description It was sought in this work to discuss, based on a qualitative research and on the studies of the studies by Kossoy, Rüsen and Barca, the use of photography as a documental source combined with the idea of historical cognition and historical learning. Thus, it was first possible to investigate the origins of the historical scope, in which photography gradually inserts itself until it gains its space as a documental source of relevance. Afterwards, the concept of photographic source was highlighted, so that it would be possible to outline the processes of insertion of the photographic source in the teaching of history. In this sense, it was admissible to understand that teaching-learning in the context of History, as a process of construction of historical awareness, together with the elaboration of problematizations, that photographs used in teaching as historical sources can be appropriate resources to favor the mental process. and the historical-cultural formation for the practical life of students and teachers involved in the educational process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671
10.4025/rvc.v2i2.63671
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v2i2.63671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63671/751375154225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 1-12
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979211829248