Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776 |
Resumo: | Literature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base. |
id |
UEM-13_397c6029959374bde4f9627757d75ea9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70776 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image readingLiteratura y Astronomía: análisis de una imagen del cuento “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir de la lectura de una imagen interdisciplinariaLiteratura e Astronomia: análise de uma imagem do conto “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir da leitura de imagem interdisciplinarEducation in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases.Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna.Educação em AstronomiaLiteratura InfantilMonteiro LobatoLeitura de imagemFases da LuaLiterature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base.La Literatura y la Astronomía tienen potencial cuando se incorporan a prácticas docentes interdisciplinarias que, en general, apuntan a inculcar en los estudiantes la atención y la curiosidad, elementos esenciales para la construcción del aprendizaje. En el presente trabajo pretendemos analizar una imagen del cuento “Mais cosas del cielo” de la obra “Serões de Dona Benta” de Monteiro Lobato, buscando investigar el potencial de la imagen para el área de Educación. en Astronomía. Para ello utilizamos la teoría de lectura interdisciplinaria de imágenes. Los resultados muestran que la imagen puede ser un punto de partida para abordar el proceso de construcción del conocimiento en Astronomía, específicamente para el concepto de fases de la Luna, además de resaltar la importancia de las prácticas experimentales. Además, el concepto que se presenta en la imagen cumple con las competencias y habilidades establecidas en la Base Curricular Común Nacional.A Literatura e a Astronomia possuem potencialidades quando são incorporadas em práticas de ensino interdisciplinares que, em geral, visam instigar nos estudantes a atenção e a curiosidade, que são elementos essenciais para a construção da aprendizagem. No presente trabalho, objetivamos analisar uma imagem do conto “Mais coisas do céu” da obra “Serões de Dona Benta” de Monteiro Lobato, buscando investigar as potencialidades da imagem para a área de Educação em Astronomia. Para tanto, utilizamos a teoria de Leitura de Imagem Interdisciplinar. Os resultados mostram que a imagem pode ser ponto de partida para a abordagem do processo de construção de conhecimento de Astronomia, especificamente para o conceito de fases da Lua, além de salientar a importância das práticas experimentais. Além disso, o conceito que a na imagem apresenta vai ao encontro das competências e habilidades previstas pela Base Nacional Comum Curricular.Eduem2024-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7077610.4025/rvc.v5i1.70776Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 49-642675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776/751375157228Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz de Oliveira, CamilaMichel Corci BatistaEdson Ribeiro de Britto de Almeida Junior 2024-02-27T13:53:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70776Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-02-27T13:53:56Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading Literatura y Astronomía: análisis de una imagen del cuento “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir de la lectura de una imagen interdisciplinaria Literatura e Astronomia: análise de uma imagem do conto “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir da leitura de imagem interdisciplinar |
title |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
spellingShingle |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading Muniz de Oliveira, Camila Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases. Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna. Educação em Astronomia Literatura Infantil Monteiro Lobato Leitura de imagem Fases da Lua |
title_short |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
title_full |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
title_fullStr |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
title_full_unstemmed |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
title_sort |
Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading |
author |
Muniz de Oliveira, Camila |
author_facet |
Muniz de Oliveira, Camila Michel Corci Batista Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior |
author_role |
author |
author2 |
Michel Corci Batista Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz de Oliveira, Camila Michel Corci Batista Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases. Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna. Educação em Astronomia Literatura Infantil Monteiro Lobato Leitura de imagem Fases da Lua |
topic |
Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases. Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna. Educação em Astronomia Literatura Infantil Monteiro Lobato Leitura de imagem Fases da Lua |
description |
Literature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776 10.4025/rvc.v5i1.70776 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v5i1.70776 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776/751375157228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 49-64 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979392184320 |