Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz de Oliveira, Camila
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Michel Corci Batista, Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776
Resumo: Literature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base.
id UEM-13_397c6029959374bde4f9627757d75ea9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70776
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image readingLiteratura y Astronomía: análisis de una imagen del cuento “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir de la lectura de una imagen interdisciplinariaLiteratura e Astronomia: análise de uma imagem do conto “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir da leitura de imagem interdisciplinarEducation in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases.Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna.Educação em AstronomiaLiteratura InfantilMonteiro LobatoLeitura de imagemFases da LuaLiterature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base.La Literatura y la Astronomía tienen potencial cuando se incorporan a prácticas docentes interdisciplinarias que, en general, apuntan a inculcar en los estudiantes la atención y la curiosidad, elementos esenciales para la construcción del aprendizaje. En el presente trabajo pretendemos analizar una imagen del cuento “Mais cosas del cielo” de la obra “Serões de Dona Benta” de Monteiro Lobato, buscando investigar el potencial de la imagen para el área de Educación. en Astronomía. Para ello utilizamos la teoría de lectura interdisciplinaria de imágenes. Los resultados muestran que la imagen puede ser un punto de partida para abordar el proceso de construcción del conocimiento en Astronomía, específicamente para el concepto de fases de la Luna, además de resaltar la importancia de las prácticas experimentales. Además, el concepto que se presenta en la imagen cumple con las competencias y habilidades establecidas en la Base Curricular Común Nacional.A Literatura e a Astronomia possuem potencialidades quando são incorporadas em práticas de ensino interdisciplinares que, em geral, visam instigar nos estudantes a atenção e a curiosidade, que são elementos essenciais para a construção da aprendizagem. No presente trabalho, objetivamos analisar uma imagem do conto “Mais coisas do céu” da obra “Serões de Dona Benta” de Monteiro Lobato, buscando investigar as potencialidades da imagem para a área de Educação em Astronomia. Para tanto, utilizamos a teoria de Leitura de Imagem Interdisciplinar. Os resultados mostram que a imagem pode ser ponto de partida para a abordagem do processo de construção de conhecimento de Astronomia, especificamente para o conceito de fases da Lua, além de salientar a importância das práticas experimentais. Além disso, o conceito que a na imagem apresenta vai ao encontro das competências e habilidades previstas pela Base Nacional Comum Curricular.Eduem2024-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7077610.4025/rvc.v5i1.70776Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 49-642675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776/751375157228Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz de Oliveira, CamilaMichel Corci BatistaEdson Ribeiro de Britto de Almeida Junior 2024-02-27T13:53:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70776Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-02-27T13:53:56Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
Literatura y Astronomía: análisis de una imagen del cuento “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir de la lectura de una imagen interdisciplinaria
Literatura e Astronomia: análise de uma imagem do conto “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir da leitura de imagem interdisciplinar
title Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
spellingShingle Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
Muniz de Oliveira, Camila
Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases.
Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna.
Educação em Astronomia
Literatura Infantil
Monteiro Lobato
Leitura de imagem
Fases da Lua
title_short Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
title_full Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
title_fullStr Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
title_full_unstemmed Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
title_sort Literature and Astronomy: analysis of an image from the story “Mais coisas do céu” by Monteiro Lobato, from the interdisciplinary image reading
author Muniz de Oliveira, Camila
author_facet Muniz de Oliveira, Camila
Michel Corci Batista
Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior
author_role author
author2 Michel Corci Batista
Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz de Oliveira, Camila
Michel Corci Batista
Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior
dc.subject.por.fl_str_mv Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases.
Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna.
Educação em Astronomia
Literatura Infantil
Monteiro Lobato
Leitura de imagem
Fases da Lua
topic Education in Astronomy. Children's literature. Monteiro Lobato. Image Reading. Moon phases.
Educación en Astronomía. Literatura infantil. Monteiro Lobato. Lectura de imágenes. Fases de la luna.
Educação em Astronomia
Literatura Infantil
Monteiro Lobato
Leitura de imagem
Fases da Lua
description Literature and Astronomy have potential when they are incorporated into interdisciplinary teaching practices that, in general, aim to instill attention and curiosity in students, which are essential elements for the construction of learning. In the present work, we aim to analyze an image of the short story “Mais Coisas do Céu” from the book “Serões de Dona Benta” by Monteiro Lobato, seeking to investigate the potential of the image for the area of Education in Astronomy. To do so, we use the Interdisciplinary Image Reading theory. The results show that the image can be a starting point for the approach of the process of construction of knowledge of Astronomy, specifically for the concept of phases of the Moon, besides emphasizing the importance of experimental practices. In addition, the concept presented in the image is in line with the competencies and skills provided by the National Curricular Common Base.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776
10.4025/rvc.v5i1.70776
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v5i1.70776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70776/751375157228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 49-64
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979392184320