O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daniel Maggioni
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Natalia Neves Macedo Deimling, Cesar Vanderlei Deimling
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395
Resumo: In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.
id UEM-13_3be5d7c0853e8a97abcd9ba6433ba45a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67395
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAISInteraction of radiation with matterVisible spectroscopyBasic educationPhysics TeachingInteracción de la radiación con la materiaEspectroscopia visibleEducación básicaEnseñanza de la FísicaInteração da radiação com a matériaEspectroscopia no visívelEducação básicaEnsino de FísicaIn order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.Con el fin de colaborar en la superación de algunos problemas que involucran la enseñanza de la Física moderna en el aula, en este trabajo presentamos una breve revisión de la literatura científica con el fin de discutir los principales resultados obtenidos en trabajos que abordan el tema de la interacción de la radiación con la materia. , en especial aquellas que utilizan técnicas espectroscópicas utilizando longitudes de onda en el rango visible, aplicadas en actividades prácticas en la educación básica. Esta es la primera etapa de una investigación de maestría, en proceso inicial de desarrollo, vinculada al Programa de Posgrado en Enseñanza de Física de la UTFPR, campus Campo Mourão, en alianza con la Sociedad Brasileña de Física. En este trabajo discutimos las principales dificultades y limitaciones señaladas por las investigaciones ya desarrolladas sobre el tema, así como los resultados positivos obtenidos de las experiencias ya realizadas por los docentes sobre el tema en el aula. A partir de estos apuntes, se espera desarrollar un producto educativo para la enseñanza de este tema en la educación básica que busque contribuir de manera efectiva al perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de este contenido de Física Moderna en el bachillerato.Visando colaborar na superação de alguns problemas envolvendo o ensino da Física moderna em sala de aula, neste trabalho apresentamos uma breve revisão da literatura científica tendo em vista discutir os principais resultados obtidos em trabalhos que abordam o tema de interação da radiação com a matéria, em especial aqueles que utilizam técnicas de espectroscopia usando comprimentos de onda na faixa do visível, aplicados em atividades práticas na educação básica. Trata-se da primeira etapa de uma pesquisa de mestrado, em processo inicial de desenvolvimento, vinculada ao programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UTFPR, campus Campo Mourão, em parceria com a Sociedade Brasileira de Física. Neste trabalho, discutimos as principais dificuldades e limitações indicadas pelas pesquisas já desenvolvidas sobre o tema, bem como os resultados positivos obtidos a partir das experiências já realizadas por professores sobre o tema em sala de aula. Partindo desses apontamentos, esperamos desenvolver um produto educacional para o ensino deste tema na educação básica que busque contribuir de maneira efetiva para a melhoria do processo de ensino-aprendizagem deste conteúdo da Física Moderna no ensino médio.Eduem2023-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6739510.4025/rvc.v3i2.67395Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 269-2782675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395/751375155529Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDaniel MaggioniNatalia Neves Macedo DeimlingCesar Vanderlei Deimling2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67395Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
title O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
spellingShingle O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
Daniel Maggioni
Interaction of radiation with matter
Visible spectroscopy
Basic education
Physics Teaching
Interacción de la radiación con la materia
Espectroscopia visible
Educación básica
Enseñanza de la Física
Interação da radiação com a matéria
Espectroscopia no visível
Educação básica
Ensino de Física
title_short O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
title_full O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
title_fullStr O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
title_full_unstemmed O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
title_sort O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
author Daniel Maggioni
author_facet Daniel Maggioni
Natalia Neves Macedo Deimling
Cesar Vanderlei Deimling
author_role author
author2 Natalia Neves Macedo Deimling
Cesar Vanderlei Deimling
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daniel Maggioni
Natalia Neves Macedo Deimling
Cesar Vanderlei Deimling
dc.subject.por.fl_str_mv Interaction of radiation with matter
Visible spectroscopy
Basic education
Physics Teaching
Interacción de la radiación con la materia
Espectroscopia visible
Educación básica
Enseñanza de la Física
Interação da radiação com a matéria
Espectroscopia no visível
Educação básica
Ensino de Física
topic Interaction of radiation with matter
Visible spectroscopy
Basic education
Physics Teaching
Interacción de la radiación con la materia
Espectroscopia visible
Educación básica
Enseñanza de la Física
Interação da radiação com a matéria
Espectroscopia no visível
Educação básica
Ensino de Física
description In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395
10.4025/rvc.v3i2.67395
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.67395
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395/751375155529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 269-278
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979321929728