O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395 |
Resumo: | In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school. |
id |
UEM-13_3be5d7c0853e8a97abcd9ba6433ba45a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67395 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAISInteraction of radiation with matterVisible spectroscopyBasic educationPhysics TeachingInteracción de la radiación con la materiaEspectroscopia visibleEducación básicaEnseñanza de la FísicaInteração da radiação com a matériaEspectroscopia no visívelEducação básicaEnsino de FísicaIn order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.Con el fin de colaborar en la superación de algunos problemas que involucran la enseñanza de la Física moderna en el aula, en este trabajo presentamos una breve revisión de la literatura científica con el fin de discutir los principales resultados obtenidos en trabajos que abordan el tema de la interacción de la radiación con la materia. , en especial aquellas que utilizan técnicas espectroscópicas utilizando longitudes de onda en el rango visible, aplicadas en actividades prácticas en la educación básica. Esta es la primera etapa de una investigación de maestría, en proceso inicial de desarrollo, vinculada al Programa de Posgrado en Enseñanza de Física de la UTFPR, campus Campo Mourão, en alianza con la Sociedad Brasileña de Física. En este trabajo discutimos las principales dificultades y limitaciones señaladas por las investigaciones ya desarrolladas sobre el tema, así como los resultados positivos obtenidos de las experiencias ya realizadas por los docentes sobre el tema en el aula. A partir de estos apuntes, se espera desarrollar un producto educativo para la enseñanza de este tema en la educación básica que busque contribuir de manera efectiva al perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de este contenido de Física Moderna en el bachillerato.Visando colaborar na superação de alguns problemas envolvendo o ensino da Física moderna em sala de aula, neste trabalho apresentamos uma breve revisão da literatura científica tendo em vista discutir os principais resultados obtidos em trabalhos que abordam o tema de interação da radiação com a matéria, em especial aqueles que utilizam técnicas de espectroscopia usando comprimentos de onda na faixa do visível, aplicados em atividades práticas na educação básica. Trata-se da primeira etapa de uma pesquisa de mestrado, em processo inicial de desenvolvimento, vinculada ao programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UTFPR, campus Campo Mourão, em parceria com a Sociedade Brasileira de Física. Neste trabalho, discutimos as principais dificuldades e limitações indicadas pelas pesquisas já desenvolvidas sobre o tema, bem como os resultados positivos obtidos a partir das experiências já realizadas por professores sobre o tema em sala de aula. Partindo desses apontamentos, esperamos desenvolver um produto educacional para o ensino deste tema na educação básica que busque contribuir de maneira efetiva para a melhoria do processo de ensino-aprendizagem deste conteúdo da Física Moderna no ensino médio.Eduem2023-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6739510.4025/rvc.v3i2.67395Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 269-2782675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395/751375155529Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDaniel MaggioniNatalia Neves Macedo DeimlingCesar Vanderlei Deimling2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67395Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
title |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
spellingShingle |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS Daniel Maggioni Interaction of radiation with matter Visible spectroscopy Basic education Physics Teaching Interacción de la radiación con la materia Espectroscopia visible Educación básica Enseñanza de la Física Interação da radiação com a matéria Espectroscopia no visível Educação básica Ensino de Física |
title_short |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
title_full |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
title_fullStr |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
title_sort |
O ENSINO DA ESPECTROSCOPIA UV-VIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONSIDERAÇÕES INICIAIS |
author |
Daniel Maggioni |
author_facet |
Daniel Maggioni Natalia Neves Macedo Deimling Cesar Vanderlei Deimling |
author_role |
author |
author2 |
Natalia Neves Macedo Deimling Cesar Vanderlei Deimling |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daniel Maggioni Natalia Neves Macedo Deimling Cesar Vanderlei Deimling |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interaction of radiation with matter Visible spectroscopy Basic education Physics Teaching Interacción de la radiación con la materia Espectroscopia visible Educación básica Enseñanza de la Física Interação da radiação com a matéria Espectroscopia no visível Educação básica Ensino de Física |
topic |
Interaction of radiation with matter Visible spectroscopy Basic education Physics Teaching Interacción de la radiación con la materia Espectroscopia visible Educación básica Enseñanza de la Física Interação da radiação com a matéria Espectroscopia no visível Educação básica Ensino de Física |
description |
In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395 10.4025/rvc.v3i2.67395 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.67395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67395/751375155529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 269-278 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979321929728 |