A REDE DO TEMPO DE HENRIETTA LEAVITT E A RELAÇÃO PERÍODO-LUMINOSIDADE: SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE CONSTRUÇÃO DA CIÊNCIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bárbara de Almeida Silvério
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Camila Maria Sitko, Silvia F. de Mendonça Figueirôa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66201
Resumo: The use of the History and Philosophy of Science in Science Teaching and, mainly, in the training of undergraduates who will teach science allows for critical development about the construction and Nature of Science, reducing the possibility of distorted views of scientific practice. With this in mind, this work aims to propose a didactic sequence in which the establishment of the Period-Luminosity Relation (RPL) is discussed and as its creator, Henrietta Leavitt appears throughout the history of Astronomy. Henrietta Leavitt was a woman who worked as a calculator at the Astronomical Observatory of Harvard University between the late 1800s and the early 20th century. In this role, she arrived at RPL in 1912. Several astronomers have used this concept in several studies in Astronomy. The improvement of the RPL allowed estimating the size of the Universe and that it is expanding. Considering the existing social relations in this historical episode, the didactic sequence was based on the feminist epistemological theory of Londa Schienbinger and the Actor-Network Theory of Bruno Latour.
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spelling A REDE DO TEMPO DE HENRIETTA LEAVITT E A RELAÇÃO PERÍODO-LUMINOSIDADE: SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE CONSTRUÇÃO DA CIÊNCIAScience TeachingWomen in AstronomyAstronomy HistoryFeminist Epistemology. Actor-Network TheoryEnseñanza de las CienciasMujeres en AstronomíaHistoria de la AstronomíaEpistemología FeministaTeoría del actor-redEnsino de CiênciasMulheres na AstronomiaHistória da AstronomiaEpistemologia feministaTeoria Ator-RedeThe use of the History and Philosophy of Science in Science Teaching and, mainly, in the training of undergraduates who will teach science allows for critical development about the construction and Nature of Science, reducing the possibility of distorted views of scientific practice. With this in mind, this work aims to propose a didactic sequence in which the establishment of the Period-Luminosity Relation (RPL) is discussed and as its creator, Henrietta Leavitt appears throughout the history of Astronomy. Henrietta Leavitt was a woman who worked as a calculator at the Astronomical Observatory of Harvard University between the late 1800s and the early 20th century. In this role, she arrived at RPL in 1912. Several astronomers have used this concept in several studies in Astronomy. The improvement of the RPL allowed estimating the size of the Universe and that it is expanding. Considering the existing social relations in this historical episode, the didactic sequence was based on the feminist epistemological theory of Londa Schienbinger and the Actor-Network Theory of Bruno Latour.El uso de la Historia y Filosofía de la Ciencia en la Enseñanza de las Ciencias y, principalmente, en la formación de los estudiantes de grado que van a enseñar ciencias permite un desarrollo crítico sobre la construcción y Naturaleza de la Ciencia, reduciendo la posibilidad de visiones distorsionadas de la práctica científica. Con esto en mente, este trabajo tiene como objetivo proponer una secuencia didáctica en la que se discute el establecimiento de la Relación Periodo-Luminosidad (RPL) y como su creadora aparece Henrietta Leavitt a lo largo de la historia de la Astronomía. Henrietta Leavitt fue una mujer que trabajó como calculadora en el Observatorio Astronómico de la Universidad de Harvard entre finales de 1800 y principios del siglo XX. En este rol, llegó a RPL en 1912. Varios astrónomos han utilizado este concepto en varios estudios en Astronomía. La mejora del RPL permitió estimar el tamaño del Universo y que se está expandiendo. Considerando las relaciones sociales existentes en este episodio histórico, la secuencia didáctica se basó en la teoría epistemológica feminista de Londa Schienbinger y la Teoría del Actor-Red de Bruno Latour.A utilização da História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências e, principalmente, na formação de licenciandos que ensinarão Ciências permite o desenvolvimento crítico acerca da construção e da Natureza da Ciência, reduzindo a possibilidade de visões deformadas do fazer científico. Tendo isso em vista, este trabalho tem como objetivo propor uma sequência didática em que se discute o estabelecimento da Relação Período-Luminosidade (RPL) e como sua idealizadora, Henrietta Leavitt, aparece ao longo da história da Astronomia. Henrietta Leavitt foi uma mulher que trabalhou como calculadora no Observatório Astronômico da Universidade de Harvard entre o final de 1800 e o início do século XX. Nesta função, ela chegou à RPL, em 1912. Vários astrônomos utilizaram-se desse conceito em diversos estudos em Astronomia. O aprimoramento da RPL permitiu que fosse estimado o tamanho do Universo e que este está em expansão. Considerando as relações sociais existentes nesse episódio histórico, a sequência didática teve como base a teoria epistemológica feminista de Londa Schienbinger e a Teoria Ator-Rede de Bruno Latour.Eduem2022-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6620110.4025/rvc.v3i2.66201Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 114-1252675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66201/751375155096Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBárbara de Almeida SilvérioCamila Maria SitkoSilvia F. de Mendonça Figueirôa2023-06-29T18:28:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66201Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-29T18:28:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
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