THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Melo Splendore, Anderson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schmitt Zanella , Marli, Vayne Alves Dias, Néryla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67195
Resumo: In this article we aim to investigate the conceptions regarding water preservation present in official documents, and in a collection of Science textbooks, in order to verify which contents related to the theme are being proposed to be discussed in the classroom. The material analyzed is that used by a municipal school in the northwest region of Paraná, and which is part of a broader research on the subject. The investigation has a qualitative character and its documentary analysis. As a result, it was found that the concepts are related to their importance, use, contamination or pollution, scarcity and right to access.
id UEM-13_739013e7d2e059dd8df0a958cd8a4de9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67195
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKSLa PRESERVACIÓN TEMÁTICA DEL AGUA: LO QUE PROPONEN LOS LIBROS DE TEXTO DE CIENCIAA TEMÁTICA PRESERVAÇÃO DA ÁGUA: O QUE PROPÕE OS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIASWater preservationEarly yearsDidatic booksPreservación del aguaPrimeros añosLibros didácticosPreservação da águaAnos iniciaisLivros didáticosIn this article we aim to investigate the conceptions regarding water preservation present in official documents, and in a collection of Science textbooks, in order to verify which contents related to the theme are being proposed to be discussed in the classroom. The material analyzed is that used by a municipal school in the northwest region of Paraná, and which is part of a broader research on the subject. The investigation has a qualitative character and its documentary analysis. As a result, it was found that the concepts are related to their importance, use, contamination or pollution, scarcity and right to access.En este artículo pretendemos investigar las concepciones sobre la preservación del agua presentes en documentos oficiales y en una colección de libros de texto de Ciencias, con el fin de verificar qué contenidos relacionados con el tema se proponen para ser discutidos en el aula. El material analizado es el utilizado por una escuela municipal de la región noroeste de Paraná, y que forma parte de una investigación más amplia sobre el tema. La investigación tiene un carácter cualitativo y su análisis documental. Como resultado se encontró que los conceptos están relacionados con su importancia, uso, contaminación o polución, escasez y derecho de acceso.  Neste artigo objetivamos investigar as concepções a respeito da preservação água presente nos documentos oficiais, e em uma coleção de livros didáticos de Ciências, a fim de verificar quais conteúdos relacionados ao tema estão sendo propostos para serem discutidos em sala de aula. O material analisado é o utilizado por uma escola municipal da região noroeste do Paraná, e que faz parte de uma pesquisa mais ampla sobre o tema. A investigação possui caracter qualitativo e sua análise documental. Como resultados obteve-se que as concepções estão relacionadas a sua importância, uso, contaminação ou poluição, escassez e direito ao acesso.Eduem2023-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6719510.4025/rvc.v4i1.67195Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 23-372675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67195/751375155535Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo Splendore, AndersonSchmitt Zanella , Marli Vayne Alves Dias, Néryla2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67195Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
La PRESERVACIÓN TEMÁTICA DEL AGUA: LO QUE PROPONEN LOS LIBROS DE TEXTO DE CIENCIA
A TEMÁTICA PRESERVAÇÃO DA ÁGUA: O QUE PROPÕE OS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS
title THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
spellingShingle THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
de Melo Splendore, Anderson
Water preservation
Early years
Didatic books
Preservación del agua
Primeros años
Libros didácticos
Preservação da água
Anos iniciais
Livros didáticos
title_short THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
title_full THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
title_fullStr THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
title_full_unstemmed THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
title_sort THE THEMATIC PRESERVATION OF WATER: WHAT PROPOSES SCIENCE TEXTBOOKS
author de Melo Splendore, Anderson
author_facet de Melo Splendore, Anderson
Schmitt Zanella , Marli
Vayne Alves Dias, Néryla
author_role author
author2 Schmitt Zanella , Marli
Vayne Alves Dias, Néryla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Melo Splendore, Anderson
Schmitt Zanella , Marli
Vayne Alves Dias, Néryla
dc.subject.por.fl_str_mv Water preservation
Early years
Didatic books
Preservación del agua
Primeros años
Libros didácticos
Preservação da água
Anos iniciais
Livros didáticos
topic Water preservation
Early years
Didatic books
Preservación del agua
Primeros años
Libros didácticos
Preservação da água
Anos iniciais
Livros didáticos
description In this article we aim to investigate the conceptions regarding water preservation present in official documents, and in a collection of Science textbooks, in order to verify which contents related to the theme are being proposed to be discussed in the classroom. The material analyzed is that used by a municipal school in the northwest region of Paraná, and which is part of a broader research on the subject. The investigation has a qualitative character and its documentary analysis. As a result, it was found that the concepts are related to their importance, use, contamination or pollution, scarcity and right to access.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67195
10.4025/rvc.v4i1.67195
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67195
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i1.67195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67195/751375155535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 23-37
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979319832576