OBRAS MODERNISTAS E A BOTÂNICA: A CONSTRUÇÃO DE UMA BRASILIDADE E SUAS POSSIBILIDADES DE ENSINO DECOLONIAL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63689 |
Resumo: | The interdisciplinary teaching of art and botany can bridge the construction of citizen and scientific education. Thus, our objective is to present works by Brazilian modernist artists, especially those who participated in the Week of Modern Art, as a theme for the teaching of decolonial ethnobotany in the classroom. More than a brief exposition of the history and works in science and art, this work brings the anthropophagic manifesto as a tool to (re)think the teaching. After analyzing Brazilian modernism works with botanical references, and based on the 13 cognitive categories for the promotion of creativity, we selected 3 vegetal species, pineapple, cactus and coffee that served as an ethnobotanical integrator, showing the potential and richness of the canvases, literature and architecture of the Week of 22 and its anthropophagic process against the national biodiversity. We suggest the use of national artistic-educational actions for the construction of plural, critical, and decolonial knowledge in the promotion of science and art. |
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OBRAS MODERNISTAS E A BOTÂNICA: A CONSTRUÇÃO DE UMA BRASILIDADE E SUAS POSSIBILIDADES DE ENSINO DECOLONIALModernismCienciarteEthnobotanyTeaching BotanyTeaching ArtsModernismoCienciarteEtnobotánicaEnseñanza de la BotánicaEnseñanza de las ArtesModernismoCienciarteEtnobotânicaEnsino de BotânicaEnsino de ArtesThe interdisciplinary teaching of art and botany can bridge the construction of citizen and scientific education. Thus, our objective is to present works by Brazilian modernist artists, especially those who participated in the Week of Modern Art, as a theme for the teaching of decolonial ethnobotany in the classroom. More than a brief exposition of the history and works in science and art, this work brings the anthropophagic manifesto as a tool to (re)think the teaching. After analyzing Brazilian modernism works with botanical references, and based on the 13 cognitive categories for the promotion of creativity, we selected 3 vegetal species, pineapple, cactus and coffee that served as an ethnobotanical integrator, showing the potential and richness of the canvases, literature and architecture of the Week of 22 and its anthropophagic process against the national biodiversity. We suggest the use of national artistic-educational actions for the construction of plural, critical, and decolonial knowledge in the promotion of science and art.La enseñanza interdisciplinar del arte y la botánica puede servir de puente para la construcción de la educación ciudadana y científica. Así, nuestro objetivo es presentar obras de artistas modernistas brasileños, especialmente los que participaron en la Semana de Arte Moderno, como lema para la enseñanza de la etnobotánica decolonial en el aula. Más que una breve presentación de la historia y los trabajos en ciencia y arte, esta obra aporta el manifiesto antropofágico como herramienta para (re)pensar la enseñanza. Tras el análisis de las obras modernistas brasileñas con referencias botánicas, y con base en las 13 categorías cognitivas para el fomento de la creatividad, seleccionamos 3 especies vegetales, piña, cactus y café, que sirvieron de integrador etnobotánico, mostrando el potencial y la riqueza de los lienzos, la literatura y la arquitectura de la Semana del 22 y su proceso antropofágico frente a la biodiversidad nacional. Sugerimos el uso de acciones artístico-educativas nacionales para la construcción de un conocimiento plural, crítico y decolonial en la promoción de la ciencia y el arte.O ensino interdisciplinar de arte e botânica pode fazer a ponte para a construção da formação cidadã e científica. Desta forma, nosso objetivo é apresentar obras de artistas do modernismo brasileiro, em especial, participantes da Semana de Arte Moderna como mote para o ensino de etnobotânica decolonial em sala de aula. Mais do que uma breve exposição do histórico e de obras em ciência e arte, este trabalho traz o manifesto antropofágico como ferramenta para (re)pensar o ensino. Após análise de obras do modernismo brasileiro com referenciais botânicos, e com base nas 13 categorias cognitivas para a promoção da criatividade, selecionamos 3 espécies vegetais, abacaxi, cacto e café que serviram como integralizador etnobotânico, mostrando as potencialidades e riqueza das telas, literatura e arquitetura da semana de 22 e seu processo antropofágico frente a biodiversidade nacional. Sugerimos a utilização das ações artístico-educativas nacionais para construções de conhecimentos plurais, críticas e decoloniais na promoção de ciência e arte.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6368910.4025/rvc.v2i2.63689Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 74-872675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63689/751375154240Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessVinícius dos Santos MoraesAnderson dos Santos Portugal2023-07-19T18:20:21Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63689Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T18:20:21Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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