Teaching and training processes in research sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787 |
Resumo: | This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn. |
id |
UEM-13_d55f73f3576f32b9f97b97fe7dbf2935 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70787 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and training processes in research sciencesProcesos de enseñanza y formación en ciencias por investigaciónProcessos de ensino e formação em ciências por investigaçãoAction ResearchEducate through ResearchTeaching by ResearchInvestigative ExperimentationResearch-Training-Action in SciencesInvestigación-AcciónEducar por la InvestigaciónEnseñanza por la InvestigaciónExperimentación InvestigativaInvestigación-Formación-Acción en CienciasInvestigação-AçãoEducar pela PesquisaEnsino por InvestigaçãoExperimentação InvestigativaInvestigação-Formação-Ação em Ciências.This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn.Esta investigación pretende analizar los procesos de enseñanza y formación en Ciencias a través de la Investigación, con el fin de comprobar si la Investigación-Formación-Acción en la Enseñanza de las Ciencias (IFAEC) potencia el aprendizaje de profesores y alumnos. Como fuente empírica de datos se utilizaron las narrativas contenidas en el Diario de Formación (DF) de una profesora en formación inicial y las actividades desarrolladas por sus alumnos. Los resultados permitieron profundizar las discusiones en relación a: i) el papel de la planificación de acciones en ciencias a través de espirales autorreflexivas; ii) el aprendizaje de conceptos científicos; iii) el papel de los experimentos de investigación en el proceso de aprendizaje. Hemos destacado la importancia de la planificación basada en la IFAEC, a través de una espiral autorreflexiva para el desarrollo de la enseñanza y la formación a través de la investigación. También hemos constatado que las estrategias de enseñanza y formación por investigación permiten el aprendizaje de los alumnos y de la profesora.Esta pesquisa busca analisar os processos de ensino e formação em Ciências por Investigação, no sentido de verificar se a Investigação-Formação-Ação no Ensino de Ciências (IFAEC) amplia a aprendizagem de professores e alunos. Foram utilizados como fonte empírica de dados, as narrativas contidas no Diário de Formação (DF) de uma professora em formação inicial e as atividades desenvolvidas pelos seus alunos. Os resultados encontrados possibilitaram aprofundar discussões em relação: i) ao papel do planejamento da ação em Ciências por meio de espirais autorreflexivas; ii) a aprendizagem de conceitos científicos; iii) ao papel dos experimentos investigativos para o processo de aprendizagem. Evidenciamos a relevância do planejamento a partir da IFAEC, por meio de uma espiral autorreflexiva para o desenvolvimento do ensino e da formação por investigação. Verificamos também que as estratégias de ensino e formação investigativas possibilitam aprendizagens aos alunos e a professora.Eduem2024-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7078710.4025/rvc.v5i1.70787Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 1-222675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787/751375157164Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima, Daianada Costa Güllich, Roque Ismael Bremm, Daniele 2024-02-19T13:40:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70787Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-02-19T13:40:56Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and training processes in research sciences Procesos de enseñanza y formación en ciencias por investigación Processos de ensino e formação em ciências por investigação |
title |
Teaching and training processes in research sciences |
spellingShingle |
Teaching and training processes in research sciences de Lima, Daiana Action Research Educate through Research Teaching by Research Investigative Experimentation Research-Training-Action in Sciences Investigación-Acción Educar por la Investigación Enseñanza por la Investigación Experimentación Investigativa Investigación-Formación-Acción en Ciencias Investigação-Ação Educar pela Pesquisa Ensino por Investigação Experimentação Investigativa Investigação-Formação-Ação em Ciências. |
title_short |
Teaching and training processes in research sciences |
title_full |
Teaching and training processes in research sciences |
title_fullStr |
Teaching and training processes in research sciences |
title_full_unstemmed |
Teaching and training processes in research sciences |
title_sort |
Teaching and training processes in research sciences |
author |
de Lima, Daiana |
author_facet |
de Lima, Daiana da Costa Güllich, Roque Ismael Bremm, Daniele |
author_role |
author |
author2 |
da Costa Güllich, Roque Ismael Bremm, Daniele |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Lima, Daiana da Costa Güllich, Roque Ismael Bremm, Daniele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Action Research Educate through Research Teaching by Research Investigative Experimentation Research-Training-Action in Sciences Investigación-Acción Educar por la Investigación Enseñanza por la Investigación Experimentación Investigativa Investigación-Formación-Acción en Ciencias Investigação-Ação Educar pela Pesquisa Ensino por Investigação Experimentação Investigativa Investigação-Formação-Ação em Ciências. |
topic |
Action Research Educate through Research Teaching by Research Investigative Experimentation Research-Training-Action in Sciences Investigación-Acción Educar por la Investigación Enseñanza por la Investigación Experimentación Investigativa Investigación-Formación-Acción en Ciencias Investigação-Ação Educar pela Pesquisa Ensino por Investigação Experimentação Investigativa Investigação-Formação-Ação em Ciências. |
description |
This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787 10.4025/rvc.v5i1.70787 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v5i1.70787 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787/751375157164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 1-22 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979505430528 |