Teaching and training processes in research sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima, Daiana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: da Costa Güllich, Roque Ismael, Bremm, Daniele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787
Resumo: This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn.
id UEM-13_d55f73f3576f32b9f97b97fe7dbf2935
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70787
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling Teaching and training processes in research sciencesProcesos de enseñanza y formación en ciencias por investigaciónProcessos de ensino e formação em ciências por investigaçãoAction ResearchEducate through ResearchTeaching by ResearchInvestigative ExperimentationResearch-Training-Action in SciencesInvestigación-AcciónEducar por la InvestigaciónEnseñanza por la InvestigaciónExperimentación InvestigativaInvestigación-Formación-Acción en CienciasInvestigação-AçãoEducar pela PesquisaEnsino por InvestigaçãoExperimentação InvestigativaInvestigação-Formação-Ação em Ciências.This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn.Esta investigación pretende analizar los procesos de enseñanza y formación en Ciencias a través de la Investigación, con el fin de comprobar si la Investigación-Formación-Acción en la Enseñanza de las Ciencias (IFAEC) potencia el aprendizaje de profesores y alumnos. Como fuente empírica de datos se utilizaron las narrativas contenidas en el Diario de Formación (DF) de una profesora en formación inicial y las actividades desarrolladas por sus alumnos. Los resultados permitieron profundizar las discusiones en relación a: i) el papel de la planificación de acciones en ciencias a través de espirales autorreflexivas; ii) el aprendizaje de conceptos científicos; iii) el papel de los experimentos de investigación en el proceso de aprendizaje. Hemos destacado la importancia de la planificación basada en la IFAEC, a través de una espiral autorreflexiva para el desarrollo de la enseñanza y la formación a través de la investigación. También hemos constatado que las estrategias de enseñanza y formación por investigación permiten el aprendizaje de los alumnos y de la profesora.Esta pesquisa busca analisar os processos de ensino e formação em Ciências por Investigação, no sentido de verificar se a Investigação-Formação-Ação no Ensino de Ciências (IFAEC) amplia a aprendizagem de professores e alunos. Foram utilizados como fonte empírica de dados, as narrativas contidas no Diário de Formação (DF) de uma professora em formação inicial e as atividades desenvolvidas pelos seus alunos. Os resultados encontrados possibilitaram aprofundar discussões em relação: i) ao papel do planejamento da ação em Ciências por meio de espirais autorreflexivas; ii) a aprendizagem de conceitos científicos; iii) ao papel dos experimentos investigativos para o processo de aprendizagem. Evidenciamos a relevância do planejamento a partir da IFAEC, por meio de uma espiral autorreflexiva para o desenvolvimento do ensino e da formação por investigação. Verificamos também que as estratégias de ensino e formação investigativas possibilitam aprendizagens aos alunos e a professora.Eduem2024-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7078710.4025/rvc.v5i1.70787Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 1-222675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787/751375157164Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima, Daianada Costa Güllich, Roque Ismael Bremm, Daniele 2024-02-19T13:40:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70787Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-02-19T13:40:56Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and training processes in research sciences
Procesos de enseñanza y formación en ciencias por investigación
Processos de ensino e formação em ciências por investigação
title Teaching and training processes in research sciences
spellingShingle Teaching and training processes in research sciences
de Lima, Daiana
Action Research
Educate through Research
Teaching by Research
Investigative Experimentation
Research-Training-Action in Sciences
Investigación-Acción
Educar por la Investigación
Enseñanza por la Investigación
Experimentación Investigativa
Investigación-Formación-Acción en Ciencias
Investigação-Ação
Educar pela Pesquisa
Ensino por Investigação
Experimentação Investigativa
Investigação-Formação-Ação em Ciências.
title_short Teaching and training processes in research sciences
title_full Teaching and training processes in research sciences
title_fullStr Teaching and training processes in research sciences
title_full_unstemmed Teaching and training processes in research sciences
title_sort Teaching and training processes in research sciences
author de Lima, Daiana
author_facet de Lima, Daiana
da Costa Güllich, Roque Ismael
Bremm, Daniele
author_role author
author2 da Costa Güllich, Roque Ismael
Bremm, Daniele
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima, Daiana
da Costa Güllich, Roque Ismael
Bremm, Daniele
dc.subject.por.fl_str_mv Action Research
Educate through Research
Teaching by Research
Investigative Experimentation
Research-Training-Action in Sciences
Investigación-Acción
Educar por la Investigación
Enseñanza por la Investigación
Experimentación Investigativa
Investigación-Formación-Acción en Ciencias
Investigação-Ação
Educar pela Pesquisa
Ensino por Investigação
Experimentação Investigativa
Investigação-Formação-Ação em Ciências.
topic Action Research
Educate through Research
Teaching by Research
Investigative Experimentation
Research-Training-Action in Sciences
Investigación-Acción
Educar por la Investigación
Enseñanza por la Investigación
Experimentación Investigativa
Investigación-Formación-Acción en Ciencias
Investigação-Ação
Educar pela Pesquisa
Ensino por Investigação
Experimentação Investigativa
Investigação-Formação-Ação em Ciências.
description This research aims to analyze the teaching and training processes in Science by Research to verify whether Research-Training-Action in Science Teaching (RTAST) expands the learning of teachers and students. The narratives contained in the Training Diary (TD) of a teacher in initial training and the activities developed by her students were used as an empirical source of data. The results made it possible to deepen discussions regarding: i) the role of action planning in Sciences through self-reflective spirals; ii) learning scientific concepts; iii) the role of investigative experiments in the learning process. We highlight the relevance of planning based on RTAST through a self-reflective spiral for developing research-based teaching and training. We also verified that investigative teaching and training strategies enable students and teachers to learn.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787
10.4025/rvc.v5i1.70787
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v5i1.70787
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70787/751375157164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 1-22
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979505430528