Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mallmann, Elena Maria
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088
Resumo: Methodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach.  
id FCC-1_a56d00de06a72f00e3884ebcdc91159b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3088
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretationInvestigación-acción educativa: preocupación temática, análisis e interpretación crítico-reflexivaPesquisa-ação educacional: preocupação temática, análise e interpretação crítico-reflexivaPesquisa EducacionalPesquisa-açãoMetodologiaPesquisa QualitativaEducaçãoEducational ResearchAction ResearchMethodologyQualitative ResearchInvestigación EducativaInvestigación- AcciónMetodologíaInvestigación CualitativaMethodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach.   Se problematizan situaciones metodológicas límite en el ámbito del desarrollo de la investigación-acción como tipología de investigación cualitativa en la educación. Se presenta una proposición de procedimiento teórico-metodológico de investigación-acción sistematizada en tres matrices cartográficas: Matriz Dialógico-Problematizadora –MDP–; Matriz Temático-Organizadora –MTO–; y Matriz Temático-Analítica –MTA. Se destacan ejemplos de las tres matrices y se discute paso a paso su proceso de implementación. Se señala el potencial teórico-metodológico de la MDP, la MTO y la MTA en las etapas de elaboración de la preocupación temática, recogida/producción de datos, análisis y proposición conceptual (conclusiones) en proyectos de investigación-acción educativa en el enfoque del abordaje cualitativo.        Problematizam-se situações-limite metodológicas no âmbito do desenvolvimento de pesquisa-ação como tipologia de pesquisa qualitativa em educação. Apresenta-se proposição de procedimento teórico-metodológico de pesquisa-ação sistematizada em três matrizes cartográficas: Matriz Dialógico-Problematizadora – MDP –; Matriz Temático-Organizadora – MTO –; e Matriz Temático-Analítica – MTA. São destacados exemplos das três matrizes, discutindo passo a passo seu processo de implementação. Sinaliza-se o potencial teórico-metodológico da MDP, MTO e MTA nas etapas de elaboração da preocupação temática, coleta/produção de dados, análise e proposição conceitual (conclusões) em projetos de pesquisa-ação educacional no enfoque da abordagem qualitativa.     Fundação Carlos Chagas2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 76-981980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088/2869Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMallmann, Elena Maria2022-12-09T13:54:12Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3088Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-09T13:54:12Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
Investigación-acción educativa: preocupación temática, análisis e interpretación crítico-reflexiva
Pesquisa-ação educacional: preocupação temática, análise e interpretação crítico-reflexiva
title Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
spellingShingle Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
Mallmann, Elena Maria
Pesquisa Educacional
Pesquisa-ação
Metodologia
Pesquisa Qualitativa
Educação
Educational Research
Action Research
Methodology
Qualitative Research
Investigación Educativa
Investigación- Acción
Metodología
Investigación Cualitativa
title_short Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
title_full Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
title_fullStr Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
title_full_unstemmed Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
title_sort Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
author Mallmann, Elena Maria
author_facet Mallmann, Elena Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mallmann, Elena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa Educacional
Pesquisa-ação
Metodologia
Pesquisa Qualitativa
Educação
Educational Research
Action Research
Methodology
Qualitative Research
Investigación Educativa
Investigación- Acción
Metodología
Investigación Cualitativa
topic Pesquisa Educacional
Pesquisa-ação
Metodologia
Pesquisa Qualitativa
Educação
Educational Research
Action Research
Methodology
Qualitative Research
Investigación Educativa
Investigación- Acción
Metodología
Investigación Cualitativa
description Methodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach.  
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088/2869
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 76-98
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 76-98
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314898243584