Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretation
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088 |
Resumo: | Methodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach. |
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Educational action-research: thematic concern, analysis and critical-reflexive interpretationInvestigación-acción educativa: preocupación temática, análisis e interpretación crítico-reflexivaPesquisa-ação educacional: preocupação temática, análise e interpretação crítico-reflexivaPesquisa EducacionalPesquisa-açãoMetodologiaPesquisa QualitativaEducaçãoEducational ResearchAction ResearchMethodologyQualitative ResearchInvestigación EducativaInvestigación- AcciónMetodologíaInvestigación CualitativaMethodological extreme situations for the development of action research as typology of qualitative research in education are problematized. We present concrete proposals for theoretical and methodological procedure of systematic action research in three cartographic matrices: Matriz-Dialógico-Problematizadora – MDP [Dialogical Problematizing Matrix (DPM)], Matriz Temático-Organizadora – MTO [Thematic Organizing Matrix (TOM)] and Matriz Temático-Analítica – MTA [Analytical Thematic Matrix (ATM)]. We highlight examples of each of the three matrices discussing step by step the implementation process. We have indicated the theoretical and methodological potential of MDP, MTO and MTA in steps of preparing the thematic concern, collection / production data, analysis and conceptual proposition (conclusions) projects of educational action research approach in the qualitative approach. Se problematizan situaciones metodológicas límite en el ámbito del desarrollo de la investigación-acción como tipología de investigación cualitativa en la educación. Se presenta una proposición de procedimiento teórico-metodológico de investigación-acción sistematizada en tres matrices cartográficas: Matriz Dialógico-Problematizadora –MDP–; Matriz Temático-Organizadora –MTO–; y Matriz Temático-Analítica –MTA. Se destacan ejemplos de las tres matrices y se discute paso a paso su proceso de implementación. Se señala el potencial teórico-metodológico de la MDP, la MTO y la MTA en las etapas de elaboración de la preocupación temática, recogida/producción de datos, análisis y proposición conceptual (conclusiones) en proyectos de investigación-acción educativa en el enfoque del abordaje cualitativo. Problematizam-se situações-limite metodológicas no âmbito do desenvolvimento de pesquisa-ação como tipologia de pesquisa qualitativa em educação. Apresenta-se proposição de procedimento teórico-metodológico de pesquisa-ação sistematizada em três matrizes cartográficas: Matriz Dialógico-Problematizadora – MDP –; Matriz Temático-Organizadora – MTO –; e Matriz Temático-Analítica – MTA. São destacados exemplos das três matrizes, discutindo passo a passo seu processo de implementação. Sinaliza-se o potencial teórico-metodológico da MDP, MTO e MTA nas etapas de elaboração da preocupação temática, coleta/produção de dados, análise e proposição conceitual (conclusões) em projetos de pesquisa-ação educacional no enfoque da abordagem qualitativa. Fundação Carlos Chagas2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 76-98Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 76-981980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3088/2869Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMallmann, Elena Maria2022-12-09T13:54:12Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3088Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-09T13:54:12Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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