TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jade Souza da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fábio Pessoa Alencar, Kariny de Cássia Ramos da Silva, Antonio Marques dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70793
Resumo: This article explores the application of digital technologies in the teaching of Physics, focusing on the didactic sequence mediated by the Modellus Software. The main objective is to investigate how Modellus can be integrated into the teaching of Physics, specifically in the study of free fall motion. The study addresses the question of how Physics, often resisted by students, and Modellus can provide an interactive learning approach for both students and teachers. The research is qualitative-quantitative and was conducted at IFMA - Campus São João dos Patos, involving 76 first-year students. The results revealed that Modellus can be an effective methodological tool in the teaching of Physics, as 75% of the students showed good performance in using the Software. This suggests that Modellus can positively contribute to the teaching of Physics, making learning more accessible and engaging.
id UEM-13_d687c428bf51ce97bdd556dd78f1d492
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70793
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUSDigital technologiesTeaching PhysicsModellus SoftwareFollowing teachingTecnologías digitalesEnseñanza de FísicaSoftware modeloDespués de la enseñanzaTecnologias digitaisEnsino de FísicaSoftware ModellusSequência didáticaThis article explores the application of digital technologies in the teaching of Physics, focusing on the didactic sequence mediated by the Modellus Software. The main objective is to investigate how Modellus can be integrated into the teaching of Physics, specifically in the study of free fall motion. The study addresses the question of how Physics, often resisted by students, and Modellus can provide an interactive learning approach for both students and teachers. The research is qualitative-quantitative and was conducted at IFMA - Campus São João dos Patos, involving 76 first-year students. The results revealed that Modellus can be an effective methodological tool in the teaching of Physics, as 75% of the students showed good performance in using the Software. This suggests that Modellus can positively contribute to the teaching of Physics, making learning more accessible and engaging.Este artículo explora la aplicación de las tecnologías digitales en la enseñanza de la Física, centrándose en la secuencia didáctica mediada por el Software Modellus. El objetivo principal es investigar cómo se puede integrar Modellus en la enseñanza de la Física, concretamente en el estudio del movimiento de caída libre. El estudio aborda la cuestión de cómo la Física, a menudo resistida por los estudiantes, y Modellus pueden ofrecer un enfoque de aprendizaje interactivo para estudiantes y profesores. La investigación es cuali-cuantitativa y fue realizada en IFMA - Campus São João dos Patos, con la participación de 76 estudiantes de 1er año. Los resultados revelaron que Modellus puede ser una herramienta metodológica eficaz en la enseñanza de Física, ya que el 75% de los estudiantes obtuvieron buenos resultados en el uso del Software. Esto sugiere que Modellus puede contribuir positivamente a la enseñanza de la Física, haciendo que el aprendizaje sea más accesible y atractivo.Este artigo explora a aplicação das tecnologias digitais no ensino de Física, com foco na sequência didática mediada pelo Software Modellus. O objetivo principal é investigar como o Modellus pode ser integrado ao ensino de Física, especificamente no estudo do movimento de queda livre. O estudo aborda a questão de como a Física, frequentemente resistida pelos alunos, e o Modellus podem oferecer uma abordagem de aprendizado interativo para alunos e professores. A pesquisa é qualitativa-quantitativa e foi realizada no IFMA - Campus São João dos Patos, envolvendo 76 alunos do 1º ano. Os resultados revelaram que o Modellus pode ser uma ferramenta metodológica eficaz no ensino de Física, uma vez que 75% dos alunos apresentaram um bom desempenho na utilização do Software. Isso sugere que o Modellus pode contribuir positivamente para o ensino da Física, tornando o aprendizado mais acessível e envolvente.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7079310.4025/rvc.v4i3.70793Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 23-382675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70793/751375157029Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessJade Souza da SilvaFábio Pessoa AlencarKariny de Cássia Ramos da SilvaAntonio Marques dos Santos2023-12-21T22:57:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70793Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T22:57:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
title TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
spellingShingle TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
Jade Souza da Silva
Digital technologies
Teaching Physics
Modellus Software
Following teaching
Tecnologías digitales
Enseñanza de Física
Software modelo
Después de la enseñanza
Tecnologias digitais
Ensino de Física
Software Modellus
Sequência didática
title_short TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
title_full TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
title_fullStr TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
title_full_unstemmed TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
title_sort TECNOLOGIAS DIGITAIS APLICADAS AO ENSINO DE FÍSICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA MEDIADA PELO SOFTWARE MODELLUS
author Jade Souza da Silva
author_facet Jade Souza da Silva
Fábio Pessoa Alencar
Kariny de Cássia Ramos da Silva
Antonio Marques dos Santos
author_role author
author2 Fábio Pessoa Alencar
Kariny de Cássia Ramos da Silva
Antonio Marques dos Santos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jade Souza da Silva
Fábio Pessoa Alencar
Kariny de Cássia Ramos da Silva
Antonio Marques dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Digital technologies
Teaching Physics
Modellus Software
Following teaching
Tecnologías digitales
Enseñanza de Física
Software modelo
Después de la enseñanza
Tecnologias digitais
Ensino de Física
Software Modellus
Sequência didática
topic Digital technologies
Teaching Physics
Modellus Software
Following teaching
Tecnologías digitales
Enseñanza de Física
Software modelo
Después de la enseñanza
Tecnologias digitais
Ensino de Física
Software Modellus
Sequência didática
description This article explores the application of digital technologies in the teaching of Physics, focusing on the didactic sequence mediated by the Modellus Software. The main objective is to investigate how Modellus can be integrated into the teaching of Physics, specifically in the study of free fall motion. The study addresses the question of how Physics, often resisted by students, and Modellus can provide an interactive learning approach for both students and teachers. The research is qualitative-quantitative and was conducted at IFMA - Campus São João dos Patos, involving 76 first-year students. The results revealed that Modellus can be an effective methodological tool in the teaching of Physics, as 75% of the students showed good performance in using the Software. This suggests that Modellus can positively contribute to the teaching of Physics, making learning more accessible and engaging.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70793
10.4025/rvc.v4i3.70793
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70793
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i3.70793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70793/751375157029
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 23-38
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979512770560