A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449 |
Resumo: | Collaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools. |
id |
UEM-13_e98de8d49538115a85011231944a3a92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67449 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORESWatershedsCurriculumContinued education of teachersCuenca hidrográficaPlan de estudiosEducación continua de los maestrosBacia hidrográficaCurrículoFormação continuada de professoresCollaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools.El trabajo colaborativo desafía a los docentes a involucrarse en un proceso de reflexión conjunta de propuestas y formas de actuar, favoreciendo la formación docente al interior de la escuela. A su vez, el abordaje de los problemas ambientales en la escuela y, entre ellos, los que impactan las cuencas hidrográficas, debe apuntar a la interdisciplinariedad en el currículo. El objetivo fue, a través de una investigación acción colaborativa, llevar a cabo la formación continua de docentes en la cuenca y medio ambiente dentro de una escuela. Participaron 5 profesores. Se evaluó la posibilidad de hacer de la cuenca hidrográfica un tema estructurador, fundamentando la práctica en 5 disciplinas diferentes, además de la Geografía. Los docentes, al participar del ciclo investigación-acción en encuentros con planificación de lecciones, cuestionarios y entrevistas, señalaron la actividad práctica en la visita y el intercambio de saberes como fundamentales para hacer de la cuenca un tema estructurador. El proceso se grabó en Webquest para apoyar a otras escuelas.O trabalho colaborativo desafia os professores a se envolverem em um processo de pensar conjuntamente propostas e modos de atuação, favorecendo a formação de professores no interior da escola. Por sua vez, a abordagem de problemas ambientais na escola e, entre eles, os que impactam as bacias hidrográficas, deve visar a interdisciplinaridade no currículo. O objetivo foi, por meio de uma pesquisa-ação colaborativa, realizar a formação continuada de professores no tema bacia hidrográfica e meio ambiente dentro de uma escola. Participaram 5 professores. Avaliou-se a possibilidade de tornar a bacia hidrográfica um tema estruturante, embasando a prática em 5 diferentes disciplinas, além da Geografia. Os professores, ao participarem do ciclo da pesquisa-ação em reuniões com planejamento de aulas, questionários e entrevistas, indicaram a atividade prática na visita e as trocas de conhecimento como fundamentais para tornar a bacia tema estruturante. O processo foi registrado em Webquest para apoiar outras escolas. Eduem2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6744910.4025/rvc.v4i1.67449Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 112-1282675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449/751375155546Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlávio Renato Marqueti PoloVânia Galindo Massabni2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67449Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
title |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
spellingShingle |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES Flávio Renato Marqueti Polo Watersheds Curriculum Continued education of teachers Cuenca hidrográfica Plan de estudios Educación continua de los maestros Bacia hidrográfica Currículo Formação continuada de professores |
title_short |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
title_full |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
title_fullStr |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
title_full_unstemmed |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
title_sort |
A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES |
author |
Flávio Renato Marqueti Polo |
author_facet |
Flávio Renato Marqueti Polo Vânia Galindo Massabni |
author_role |
author |
author2 |
Vânia Galindo Massabni |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flávio Renato Marqueti Polo Vânia Galindo Massabni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Watersheds Curriculum Continued education of teachers Cuenca hidrográfica Plan de estudios Educación continua de los maestros Bacia hidrográfica Currículo Formação continuada de professores |
topic |
Watersheds Curriculum Continued education of teachers Cuenca hidrográfica Plan de estudios Educación continua de los maestros Bacia hidrográfica Currículo Formação continuada de professores |
description |
Collaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449 10.4025/rvc.v4i1.67449 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i1.67449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449/751375155546 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 112-128 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979336609792 |