A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flávio Renato Marqueti Polo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vânia Galindo Massabni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449
Resumo: Collaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools.
id UEM-13_e98de8d49538115a85011231944a3a92
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67449
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORESWatershedsCurriculumContinued education of teachersCuenca hidrográficaPlan de estudiosEducación continua de los maestrosBacia hidrográficaCurrículoFormação continuada de professoresCollaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools.El trabajo colaborativo desafía a los docentes a involucrarse en un proceso de reflexión conjunta de propuestas y formas de actuar, favoreciendo la formación docente al interior de la escuela. A su vez, el abordaje de los problemas ambientales en la escuela y, entre ellos, los que impactan las cuencas hidrográficas, debe apuntar a la interdisciplinariedad en el currículo. El objetivo fue, a través de una investigación acción colaborativa, llevar a cabo la formación continua de docentes en la cuenca y medio ambiente dentro de una escuela. Participaron 5 profesores. Se evaluó la posibilidad de hacer de la cuenca hidrográfica un tema estructurador, fundamentando la práctica en 5 disciplinas diferentes, además de la Geografía. Los docentes, al participar del ciclo investigación-acción en encuentros con planificación de lecciones, cuestionarios y entrevistas, señalaron la actividad práctica en la visita y el intercambio de saberes como fundamentales para hacer de la cuenca un tema estructurador. El proceso se grabó en Webquest para apoyar a otras escuelas.O trabalho colaborativo desafia os professores a se envolverem em um processo de pensar conjuntamente propostas e modos de atuação, favorecendo a formação de professores no interior da escola. Por sua vez, a abordagem de problemas ambientais na escola e, entre eles, os que impactam as bacias hidrográficas, deve visar a interdisciplinaridade no currículo. O objetivo foi, por meio de uma pesquisa-ação colaborativa, realizar a formação continuada de professores no tema bacia hidrográfica e meio ambiente dentro de uma escola. Participaram 5 professores. Avaliou-se a possibilidade de tornar a bacia hidrográfica um tema estruturante, embasando a prática em 5 diferentes disciplinas, além da Geografia. Os professores, ao participarem do ciclo da pesquisa-ação em reuniões com planejamento de aulas, questionários e entrevistas, indicaram a atividade prática na visita e as trocas de conhecimento como fundamentais para tornar a bacia tema estruturante. O processo foi registrado em Webquest para apoiar outras escolas.  Eduem2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6744910.4025/rvc.v4i1.67449Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 112-1282675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449/751375155546Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlávio Renato Marqueti PoloVânia Galindo Massabni2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67449Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
title A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
spellingShingle A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
Flávio Renato Marqueti Polo
Watersheds
Curriculum
Continued education of teachers
Cuenca hidrográfica
Plan de estudios
Educación continua de los maestros
Bacia hidrográfica
Currículo
Formação continuada de professores
title_short A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
title_full A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
title_fullStr A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
title_full_unstemmed A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
title_sort A BACIA HIDROGRÁFICA: TEMA ESTRUTURANTE NA PESQUISA-AÇÃO COLABORATIVA COM PROFESSORES
author Flávio Renato Marqueti Polo
author_facet Flávio Renato Marqueti Polo
Vânia Galindo Massabni
author_role author
author2 Vânia Galindo Massabni
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flávio Renato Marqueti Polo
Vânia Galindo Massabni
dc.subject.por.fl_str_mv Watersheds
Curriculum
Continued education of teachers
Cuenca hidrográfica
Plan de estudios
Educación continua de los maestros
Bacia hidrográfica
Currículo
Formação continuada de professores
topic Watersheds
Curriculum
Continued education of teachers
Cuenca hidrográfica
Plan de estudios
Educación continua de los maestros
Bacia hidrográfica
Currículo
Formação continuada de professores
description Collaborative work challenges teachers to get involved in a process of thinking together about proposals and ways of acting, favoring teacher training within the school. In turn, the approach to environmental problems at school and, among them, those that impact watersheds, should aim at interdisciplinary in curriculum. The objective was, through a collaborative action research, to carry out the continuing education of teachers in the watershed and environment within a school. 5 teachers participated. The possibility of making the watersheds in a structuring theme was evaluated, basing the practice on 5 different disciplines, in addition to Geography. The teachers, when participating in the action-research cycle in meetings with lesson planning, questionnaires and interviews, indicated the practical activity in the visit and the exchange of knowledge as fundamental to make the basin a structuring theme. The process was recorded on Webquest to support other schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449
10.4025/rvc.v4i1.67449
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i1.67449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67449/751375155546
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 112-128
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979336609792