Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730 |
Resumo: | Reading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold. |
id |
UEM-3_546009b68581520ae4d8904f25b195de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/730 |
network_acronym_str |
UEM-3 |
network_name_str |
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730pesquisa sobre ensino gramaticaldiagnóstico de pesquisaproposta de intervençãoconcepções de linguagemReading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold.O presente trabalho apresenta dados oriundos do projeto de pesquisa de cunho processual e etnográfico Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema (UEL), que assinala o processo de diagnóstico e discute proposta de intervenção no trabalho pedagógico do professor das séries finais do ensino fundamental sobre o gênero discursivo/artigo de opinião. Assim, abordamos diagnósticos realizados em quatro séries do ensino fundamental em escolas públicas das cidades de Londrina e Maringá, Estado do Paraná. O material analisado constituiu-se elemento deflagrador do processo de intervenção: a contextualização do ensino gramatical às atividades de leitura, de produção/refacção textual, a partir das necessidades e/ou dificuldades docentes, que leva em conta a(s) concepção(ões) de linguagem que – consciente ou inconscientemente – os professores de Língua Portuguesa podem assumir.Universidade Estadual De Maringá2008-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/73010.4025/actascihumansoc.v29i2.730Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; Vol 29 No 2 (2007); 137-149Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; v. 29 n. 2 (2007); 137-1491807-86561679-7361reponame:Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730/1323Perfeito, Alba MariaCecilio, Sandra ReginaHübes, Terezinha da Conceição Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-23T17:35:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/730Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/indexPUBhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/oai||actahuman@uem.br1807-86561679-7361opendoar:2022-11-23T17:35:17Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
title |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
spellingShingle |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 Perfeito, Alba Maria pesquisa sobre ensino gramatical diagnóstico de pesquisa proposta de intervenção concepções de linguagem |
title_short |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
title_full |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
title_fullStr |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
title_full_unstemmed |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
title_sort |
Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
author |
Perfeito, Alba Maria |
author_facet |
Perfeito, Alba Maria Cecilio, Sandra Regina Hübes, Terezinha da Conceição Costa |
author_role |
author |
author2 |
Cecilio, Sandra Regina Hübes, Terezinha da Conceição Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perfeito, Alba Maria Cecilio, Sandra Regina Hübes, Terezinha da Conceição Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pesquisa sobre ensino gramatical diagnóstico de pesquisa proposta de intervenção concepções de linguagem |
topic |
pesquisa sobre ensino gramatical diagnóstico de pesquisa proposta de intervenção concepções de linguagem |
description |
Reading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-02-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
url |
http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730 |
identifier_str_mv |
10.4025/actascihumansoc.v29i2.730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730/1323 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual De Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual De Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; Vol 29 No 2 (2007); 137-149 Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; v. 29 n. 2 (2007); 137-149 1807-8656 1679-7361 reponame:Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) |
collection |
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||actahuman@uem.br |
_version_ |
1799317506596274176 |