Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perfeito, Alba Maria
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Cecilio, Sandra Regina, Hübes, Terezinha da Conceição Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730
Resumo: Reading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold.
id UEM-3_546009b68581520ae4d8904f25b195de
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/730
network_acronym_str UEM-3
network_name_str Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)
repository_id_str
spelling Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730pesquisa sobre ensino gramaticaldiagnóstico de pesquisaproposta de intervençãoconcepções de linguagemReading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold.O presente trabalho apresenta dados oriundos do projeto de pesquisa de cunho processual e etnográfico Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema (UEL), que assinala o processo de diagnóstico e discute proposta de intervenção no trabalho pedagógico do professor das séries finais do ensino fundamental sobre o gênero discursivo/artigo de opinião. Assim, abordamos diagnósticos realizados em quatro séries do ensino fundamental em escolas públicas das cidades de Londrina e Maringá, Estado do Paraná. O material analisado constituiu-se elemento deflagrador do processo de intervenção: a contextualização do ensino gramatical às atividades de leitura, de produção/refacção textual, a partir das necessidades e/ou dificuldades docentes, que leva em conta a(s) concepção(ões) de linguagem que – consciente ou inconscientemente – os professores de Língua Portuguesa podem assumir.Universidade Estadual De Maringá2008-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/73010.4025/actascihumansoc.v29i2.730Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; Vol 29 No 2 (2007); 137-149Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; v. 29 n. 2 (2007); 137-1491807-86561679-7361reponame:Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730/1323Perfeito, Alba MariaCecilio, Sandra ReginaHübes, Terezinha da Conceição Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-23T17:35:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/730Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/indexPUBhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/oai||actahuman@uem.br1807-86561679-7361opendoar:2022-11-23T17:35:17Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
title Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
spellingShingle Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
Perfeito, Alba Maria
pesquisa sobre ensino gramatical
diagnóstico de pesquisa
proposta de intervenção
concepções de linguagem
title_short Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
title_full Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
title_fullStr Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
title_full_unstemmed Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
title_sort Leitura e análise lingüística: diagnóstico e proposta de intervenção - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
author Perfeito, Alba Maria
author_facet Perfeito, Alba Maria
Cecilio, Sandra Regina
Hübes, Terezinha da Conceição Costa
author_role author
author2 Cecilio, Sandra Regina
Hübes, Terezinha da Conceição Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perfeito, Alba Maria
Cecilio, Sandra Regina
Hübes, Terezinha da Conceição Costa
dc.subject.por.fl_str_mv pesquisa sobre ensino gramatical
diagnóstico de pesquisa
proposta de intervenção
concepções de linguagem
topic pesquisa sobre ensino gramatical
diagnóstico de pesquisa
proposta de intervenção
concepções de linguagem
description Reading and linguistic analysis: diagnosis and intervention proposal. This paper presents data from Writing and grammar teaching: a new look at an old problem (State University of Londrina, Brazil), a research project of procedural and ethnographic basis that describes the diagnostic process and discusses a proposal for intervention in the pedagogic approach of teachers in the latter grades of middle school about approaching discursive genre/opinion article. Thus, we approach the diagnosis accomplished in four middle-school grades, in public schools in the cities of Londrina and Maringá, State of Paraná, Brazil. The data analyzed constituted the trigger element of the intervention process: the contextualization of grammar teaching to the practices of reading and writing/rewriting, taking into account the needs and/or difficulties of Portuguese language teachers and the language conception(s) that – consciously or unconsciously – they seem to hold.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730
10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
url http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730
identifier_str_mv 10.4025/actascihumansoc.v29i2.730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/730/1323
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual De Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual De Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; Vol 29 No 2 (2007); 137-149
Acta Scientiarum. Human and Social Sciences; v. 29 n. 2 (2007); 137-149
1807-8656
1679-7361
reponame:Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)
collection Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Human and Social Sciences (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv ||actahuman@uem.br
_version_ 1799317506596274176