TEACHING HISTORY, ETHNIC-RACIAL AND GENDER RELATIONS: a viable experience
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1059 |
Resumo: | This article is an experience report about the work carried out with eighth grade students at a public school in the Federal District about the protest movements of the Regency period (1831-1840). In the proposed and developed activities, we sought to highlight how the poor, indigenous, women, and enslaved people found in these revolts and rebellions possible spaces for the manifestation of their wills and aspirations, marking new forms of political action and protagonism. Thus, we encouraged students to research and analyze different registers and languages, in order to enable a critical reflection on the Brazilian historical experience and its similarities and differences with the project of a citizen society, as well as the production of other narratives, which made visible the actions, protagonisms, thoughts, projects and power games that informed the Regency period. |
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TEACHING HISTORY, ETHNIC-RACIAL AND GENDER RELATIONS: a viable experienceENSEÑANZA DE LA HISTORIA, LAS RELACIONES ÉTNICO-RACIALES Y DE GÉNERO: una experiencia posibleENSINO DE HISTÓRIA, RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E DE GÊNERO: uma experiência possívelEnseñanza de la historiaRelaciones étnico-racialesGéneroTeaching HistoryEthnic-racial relationsGenderEnsino de HistóriaRelações étnico-raciais GêneroThis article is an experience report about the work carried out with eighth grade students at a public school in the Federal District about the protest movements of the Regency period (1831-1840). In the proposed and developed activities, we sought to highlight how the poor, indigenous, women, and enslaved people found in these revolts and rebellions possible spaces for the manifestation of their wills and aspirations, marking new forms of political action and protagonism. Thus, we encouraged students to research and analyze different registers and languages, in order to enable a critical reflection on the Brazilian historical experience and its similarities and differences with the project of a citizen society, as well as the production of other narratives, which made visible the actions, protagonisms, thoughts, projects and power games that informed the Regency period.Este artículo presenta un relato de experiencia sobre el trabajo realizado con estudiantes de octavo grado de una escuela pública del Distrito Federal sobre los movimientos de la protesta del período de Regencia (1831-1840). En las actividades propuestas y desarrolladas, buscamos resaltar cómo los pobres, indígenas, mujeres, esclavos y esclavas encontraron en estas revueltas y rebeliones posibles espacios para la manifestación de sus voluntades y deseos, marcando nuevas formas de acción política y protagonismo. Para ello, motivamos a los estudiantes a investigar y analizar diferentes registros y lenguajes, con el fin de posibilitar una reflexión crítica sobre la experiencia histórica brasileña, sus similitudes y diferencias con el proyecto de sociedad ciudadana, así como la producción de otras narrativas, que hicieron visibles las acciones, protagonismos, pensamientos, proyectos y juegos de poder que documentaron el período de regencia.Neste artigo, um relato de experiência acerca do trabalho realizado com estudantes dos oitavos anos de uma escola pública do Distrito Federal acerca dos movimentos contestatórios do período regencial (1831-1840). Buscou-se, nas atividades propostas e desenvolvidas, ressaltar como pessoas pobres, indígenas, mulheres, escravizados e escravizadas encontraram nessas revoltas e rebeliões espaços possíveis de manifestação de suas vontades e anseios, marcando novas formas de ação política e protagonismo. Para isso, o estímulo às/aos estudantes à pesquisa e análise de diferentes registros e linguagens, a fim de possibilitar uma reflexão crítica sobre a experiência histórica brasileira e suas aproximações e distanciamentos com o projeto de uma sociedade cidadã, bem como a produção de outras narrativas, que tornassem visíveis as ações, protagonismos, pensamentos, projetos e jogos de poder que informaram o período regencial.Universidade Estadual do Maranhão2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/105910.18817/ot.v20i36.1059Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 201-2191808-803110.18817/ot.v20i36reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1059/985Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMACENA, FABIANA FRANCISCA2023-10-06T18:15:36Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1059Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2023-10-06T18:15:36Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
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