History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meinerz, Carla Beatriz
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184
Resumo: This article presents reflections that connect history teaching, interculturality and education on ethnic-racial relations. It exposes some results of ongoing study processes on actions related to the implementation of laws 10.639/03 and 11.645/08 in Cachoeirinha, Rio Grande do Sul, Brazil. It also points out two specific elements of the reception of these laws, in the context of school education and the history teaching in Rio Grande do Sul: on one hand, the affection to the cause, as a more individual and less institutional response to legal regulations; on the other hand, the tendency of creating new stereotypes in the collective practices concerning the reception of such legislation and related guidelines.
id UFRGS-9_ffc2dd2937362b2ec70dcc4237016921
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/61184
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial RelationsEnsino de História, Diálogo Intercultural e Relações Étnico-RaciaisHistory Teaching. Intercultural Dialogue. Ethnic-Racial Relations.Ensino de História. Diálogo Intercultural. Relações Étnico-Raciais.This article presents reflections that connect history teaching, interculturality and education on ethnic-racial relations. It exposes some results of ongoing study processes on actions related to the implementation of laws 10.639/03 and 11.645/08 in Cachoeirinha, Rio Grande do Sul, Brazil. It also points out two specific elements of the reception of these laws, in the context of school education and the history teaching in Rio Grande do Sul: on one hand, the affection to the cause, as a more individual and less institutional response to legal regulations; on the other hand, the tendency of creating new stereotypes in the collective practices concerning the reception of such legislation and related guidelines.O texto apresenta reflexões que colocam em conexão o ensino de História, a interculturalidade e a educação das relações étnico-raciais. Expõe alguns resultados de processos de estudo em andamento acerca de ações relativas à implementação das Leis 10.639/03 e 11.645/08 no município de Cachoerinha, RS. Aponta para dois elementos específicos da recepção dessas Leis, no contexto da educação escolar e do ensino de História no Rio Grande do Sul: por um lado, o afeto à causa, como resposta mais individual e menos institucional às determinações legais; por outro lado, a tendência à construção de novas estereotipias nas práticas coletivas de recepção dessa legislação e das diretrizes correlatas.FACED - UFRGS2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184/48256https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184/48257Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeinerz, Carla Beatriz2018-05-24T18:23:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/61184Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:23:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
Ensino de História, Diálogo Intercultural e Relações Étnico-Raciais
title History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
spellingShingle History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
Meinerz, Carla Beatriz
History Teaching. Intercultural Dialogue. Ethnic-Racial Relations.
Ensino de História. Diálogo Intercultural. Relações Étnico-Raciais.
title_short History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
title_full History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
title_fullStr History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
title_full_unstemmed History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
title_sort History Teaching, Intercultural Dialogue and Ethnic-Racial Relations
author Meinerz, Carla Beatriz
author_facet Meinerz, Carla Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meinerz, Carla Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv History Teaching. Intercultural Dialogue. Ethnic-Racial Relations.
Ensino de História. Diálogo Intercultural. Relações Étnico-Raciais.
topic History Teaching. Intercultural Dialogue. Ethnic-Racial Relations.
Ensino de História. Diálogo Intercultural. Relações Étnico-Raciais.
description This article presents reflections that connect history teaching, interculturality and education on ethnic-racial relations. It exposes some results of ongoing study processes on actions related to the implementation of laws 10.639/03 and 11.645/08 in Cachoeirinha, Rio Grande do Sul, Brazil. It also points out two specific elements of the reception of these laws, in the context of school education and the history teaching in Rio Grande do Sul: on one hand, the affection to the cause, as a more individual and less institutional response to legal regulations; on the other hand, the tendency of creating new stereotypes in the collective practices concerning the reception of such legislation and related guidelines.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184/48256
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61184/48257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)
Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986746494976