VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GOERG, ODILE
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/548
Resumo: Abstract: The cinema had its peak during the 1950s-1970s, but what do we know about the modalities of  its  diffusion  from  the  beginning  of  the  twentieth  century?  This  paper  analyses  the  success  of cinema,  a  pastime  which  followed  European  colonization,  through  various  sources:  travellers’ accounts,  newspapers,  memoirs  and  recollections  of  audience  members.  Entrepreneurs,  African  or European, played a powerful role as conveyors of modernity by circulating moving images. They were photographers,  engineers  and merchants.  At first, movie  shows were sporadic  events,  taking place in compound yards or hotels; they gradually found permanent locations. While mobile shows sometimes animated village squares, cinemas were built in the main cities. The colonial administration focused its attention  on  them.  But  the  main  model  between  the  two  World  Wars  remained  the  open-air  cinema, protected only at the rear by an awning. This differentiation of spaces was accompanied for the same process  for  the  spectators.  The  poorest,  mainly  Africans,  were  located  at  the  front.  Therefore, atmosphere  and  audience  experiences  differed  greatly.  The  Audience  behavior  at  open-air  shows, where  Westerns  and  action  movies  dominated,  contrasted  with  more  polite  behavior  in  downtown theaters. Keywords: Cinema. Colonialism. Africa.
id UEMA-2_2139dbd5cb1d481850a2869d695a5b80
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/548
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenesVISIBILIDADE E INVISIBILIDADE DOS CINEMAS NA ÁFRICA COLONIAL: revivendo as primeiras cenasCinema. Colonialismo. áfrica.Abstract: The cinema had its peak during the 1950s-1970s, but what do we know about the modalities of  its  diffusion  from  the  beginning  of  the  twentieth  century?  This  paper  analyses  the  success  of cinema,  a  pastime  which  followed  European  colonization,  through  various  sources:  travellers’ accounts,  newspapers,  memoirs  and  recollections  of  audience  members.  Entrepreneurs,  African  or European, played a powerful role as conveyors of modernity by circulating moving images. They were photographers,  engineers  and merchants.  At first, movie  shows were sporadic  events,  taking place in compound yards or hotels; they gradually found permanent locations. While mobile shows sometimes animated village squares, cinemas were built in the main cities. The colonial administration focused its attention  on  them.  But  the  main  model  between  the  two  World  Wars  remained  the  open-air  cinema, protected only at the rear by an awning. This differentiation of spaces was accompanied for the same process  for  the  spectators.  The  poorest,  mainly  Africans,  were  located  at  the  front.  Therefore, atmosphere  and  audience  experiences  differed  greatly.  The  Audience  behavior  at  open-air  shows, where  Westerns  and  action  movies  dominated,  contrasted  with  more  polite  behavior  in  downtown theaters. Keywords: Cinema. Colonialism. Africa.Resumo: O  cinema  tem  o  seu  apogeu  nos  anos  1950-1970,  mas  o  que  nós  sabemos  sobre  as modalidades de sua difusão a partir do início do século XX? Este artigo discute o sucesso precoce do cinema,  vindo  na  bagagem  de  conquista  colonial,  por  meio dos  vestígios  deixados  pelos  relatos  de viajantes,  pela  imprensa  ou  pelas  memórias  de  espectadores.  Empresários,  africanos  ou  europeus, desempenharam  um  importante  papel  de  intermediários  da  modernidade  para  garantir  o  fluxo  de imagens  em  movimento.  Eles  são  fotógrafos,  engenheiros,  comerciantes.  Inicialmente,  eventos efêmeros  que  ocorrem  no  interior  de  concessões  ou  hotéis,  as  sessões  do  cinema  se  fixam  pouco  a pouco.  Enquanto  o  cinema  ambulante  anima,  esporadicamente,  as  praças  da  aldeia,  os  cinemas  são construídos  nas  grandes  cidades.  São  eles  que  atraem  a  atenção  dos  administradores.  O  modelo dominante do entre guerras permanece, todavia, aquele dos espaços fechados, a céu aberto, protegidos por um toldo ao fundo. A diferenciação dos lugares corresponde aquela dos públicos: aos mais pobres, majoritariamente  africanos,  são  destinados  os  lugares  da  frente.  O  ambiente  das  sessões  e  a experiência  dos  espectadores  variam  fortemente  segundo  o  espaço  frequentado.  As  sessões  a  céu aberto,  onde  são  projetados,  sobretudo, filmes  de  westerns  e  os  filmes  de  ação,  contrastam  com aquelas do centro da cidade em que a atmosfera é mais “civilizada”. Palavras-chave: Cinema. Colonialismo. África.Universidade Estadual do Maranhão2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/54810.18817/ot.v13i22.548Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 89-1021808-803110.18817/ot.v13i22reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/548/pdfCopyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessGOERG, ODILE2021-03-02T20:17:02Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/548Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:17:02Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
VISIBILIDADE E INVISIBILIDADE DOS CINEMAS NA ÁFRICA COLONIAL: revivendo as primeiras cenas
title VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
spellingShingle VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
GOERG, ODILE
Cinema. Colonialismo. áfrica.
title_short VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
title_full VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
title_fullStr VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
title_full_unstemmed VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
title_sort VISIBILITY AND INVISIBILITY OF CINEMAS IN COLONIAL AFRICA: reviving the first scenes
author GOERG, ODILE
author_facet GOERG, ODILE
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GOERG, ODILE
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema. Colonialismo. áfrica.
topic Cinema. Colonialismo. áfrica.
description Abstract: The cinema had its peak during the 1950s-1970s, but what do we know about the modalities of  its  diffusion  from  the  beginning  of  the  twentieth  century?  This  paper  analyses  the  success  of cinema,  a  pastime  which  followed  European  colonization,  through  various  sources:  travellers’ accounts,  newspapers,  memoirs  and  recollections  of  audience  members.  Entrepreneurs,  African  or European, played a powerful role as conveyors of modernity by circulating moving images. They were photographers,  engineers  and merchants.  At first, movie  shows were sporadic  events,  taking place in compound yards or hotels; they gradually found permanent locations. While mobile shows sometimes animated village squares, cinemas were built in the main cities. The colonial administration focused its attention  on  them.  But  the  main  model  between  the  two  World  Wars  remained  the  open-air  cinema, protected only at the rear by an awning. This differentiation of spaces was accompanied for the same process  for  the  spectators.  The  poorest,  mainly  Africans,  were  located  at  the  front.  Therefore, atmosphere  and  audience  experiences  differed  greatly.  The  Audience  behavior  at  open-air  shows, where  Westerns  and  action  movies  dominated,  contrasted  with  more  polite  behavior  in  downtown theaters. Keywords: Cinema. Colonialism. Africa.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/548
10.18817/ot.v13i22.548
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/548
identifier_str_mv 10.18817/ot.v13i22.548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/548/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 89-102
1808-8031
10.18817/ot.v13i22
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067032787681280