MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Thiago Rodrigues
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/109
Resumo: The teacher of History for the Elementary and Secondary Education has been a subject of concern and research for historians and educators throughout the last decades. This article is located, so in the sphere of contemporary research on teaching, more specifically the studies which deal with the initial training, knowledge and teaching practice. From the Oral History and memories of the history teachers of basic education, we seek to engage with research around the memory teaching and teacher training. In this sense, we, from the analysis of statements given by three teachers of history in the public São Gonçalo / RJ, reflect on the contribution of initial training for the constitution of "teacher knowledge" and the relationship between teachers establish their initial training and their teaching practice.
id UEMA-2_648d270c5a5229fc31861b846ed3a173
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/109
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”História OralMemória e formação de professoresOral HistoryMemory and teacher trainingThe teacher of History for the Elementary and Secondary Education has been a subject of concern and research for historians and educators throughout the last decades. This article is located, so in the sphere of contemporary research on teaching, more specifically the studies which deal with the initial training, knowledge and teaching practice. From the Oral History and memories of the history teachers of basic education, we seek to engage with research around the memory teaching and teacher training. In this sense, we, from the analysis of statements given by three teachers of history in the public São Gonçalo / RJ, reflect on the contribution of initial training for the constitution of "teacher knowledge" and the relationship between teachers establish their initial training and their teaching practice.Universidade Estadual do Maranhão2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/10910.18817/ot.v7i10.109Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação1808-803110.18817/ot.v7i10reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/109/85Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Thiago Rodrigues2021-03-02T20:16:31Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/109Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:16:31Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
title MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
spellingShingle MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
Nascimento, Thiago Rodrigues
História Oral
Memória e formação de professores
Oral History
Memory and teacher training
title_short MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
title_full MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
title_fullStr MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
title_full_unstemmed MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
title_sort MEMÓRIAS DE PROFESSORES DE HISTÓRIA: considerações sobre formação inicial e constituição do “saber docente”
author Nascimento, Thiago Rodrigues
author_facet Nascimento, Thiago Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Thiago Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv História Oral
Memória e formação de professores
Oral History
Memory and teacher training
topic História Oral
Memória e formação de professores
Oral History
Memory and teacher training
description The teacher of History for the Elementary and Secondary Education has been a subject of concern and research for historians and educators throughout the last decades. This article is located, so in the sphere of contemporary research on teaching, more specifically the studies which deal with the initial training, knowledge and teaching practice. From the Oral History and memories of the history teachers of basic education, we seek to engage with research around the memory teaching and teacher training. In this sense, we, from the analysis of statements given by three teachers of history in the public São Gonçalo / RJ, reflect on the contribution of initial training for the constitution of "teacher knowledge" and the relationship between teachers establish their initial training and their teaching practice.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/109
10.18817/ot.v7i10.109
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/109
identifier_str_mv 10.18817/ot.v7i10.109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/109/85
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação
1808-8031
10.18817/ot.v7i10
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067031380492288