MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Elizangela Barbosa
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104
Resumo: This paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized.
id UEMA-2_6aed038b4d81f952647d5bbdbe7649a9
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/104
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XXEducação femininaRelações de gêneroProfissionalizaçãoFemale educationGender”™s relationsProfessionalizationThis paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized.O objetivo deste artigo é apresentar análise panorâmica acerca da educação formal feminina, em Teresina, na primeira  metade do século XX, e abordar, igualmente, as representações de educação  das mulheres, em disputa na hierarquização do social. Trabalha-se com um  corpus documental composto por memórias, matérias veiculadas em jornais e dados censitários. Conclui-se que, embora as mulheres no período em estudo, tenham sido alvo de uma educação formal que as encaminhava para os papéis femininos  tradicionais, nem todas se subjetivaram incorporando as representações de gênero dominantes. Isto porque, contraditoriamente, a educação feminina reproduziu hierarquias e desigualdades de gênero e também contribuiu para elas fossem problematizadas.Universidade Estadual do Maranhão2010-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/10410.18817/ot.v7i10.104Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação1808-803110.18817/ot.v7i10reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104/80Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Elizangela Barbosa2021-03-02T20:16:30Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/104Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:16:30Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
title MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
spellingShingle MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
Cardoso, Elizangela Barbosa
Educação feminina
Relações de gênero
Profissionalização
Female education
Gender”™s relations
Professionalization
title_short MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
title_full MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
title_fullStr MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
title_full_unstemmed MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
title_sort MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
author Cardoso, Elizangela Barbosa
author_facet Cardoso, Elizangela Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Elizangela Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação feminina
Relações de gênero
Profissionalização
Female education
Gender”™s relations
Professionalization
topic Educação feminina
Relações de gênero
Profissionalização
Female education
Gender”™s relations
Professionalization
description This paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104
10.18817/ot.v7i10.104
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104
identifier_str_mv 10.18817/ot.v7i10.104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104/80
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação
1808-8031
10.18817/ot.v7i10
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067031373152256