MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104 |
Resumo: | This paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized. |
id |
UEMA-2_6aed038b4d81f952647d5bbdbe7649a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/104 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
repository_id_str |
|
spelling |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XXEducação femininaRelações de gêneroProfissionalizaçãoFemale educationGender”™s relationsProfessionalizationThis paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized.O objetivo deste artigo é apresentar análise panorâmica acerca da educação formal feminina, em Teresina, na primeira metade do século XX, e abordar, igualmente, as representações de educação das mulheres, em disputa na hierarquização do social. Trabalha-se com um corpus documental composto por memórias, matérias veiculadas em jornais e dados censitários. Conclui-se que, embora as mulheres no período em estudo, tenham sido alvo de uma educação formal que as encaminhava para os papéis femininos tradicionais, nem todas se subjetivaram incorporando as representações de gênero dominantes. Isto porque, contraditoriamente, a educação feminina reproduziu hierarquias e desigualdades de gênero e também contribuiu para elas fossem problematizadas.Universidade Estadual do Maranhão2010-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/10410.18817/ot.v7i10.104Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação1808-803110.18817/ot.v7i10reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104/80Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Elizangela Barbosa2021-03-02T20:16:30Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/104Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:16:30Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
title |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
spellingShingle |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX Cardoso, Elizangela Barbosa Educação feminina Relações de gênero Profissionalização Female education Gender”™s relations Professionalization |
title_short |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
title_full |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
title_fullStr |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
title_full_unstemmed |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
title_sort |
MÃES EDUCADORAS E PROFISSIONAIS: educação feminina em Teresina na primeira metade do Século XX |
author |
Cardoso, Elizangela Barbosa |
author_facet |
Cardoso, Elizangela Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Elizangela Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação feminina Relações de gênero Profissionalização Female education Gender”™s relations Professionalization |
topic |
Educação feminina Relações de gênero Profissionalização Female education Gender”™s relations Professionalization |
description |
This paper presents an overview analysis about the formal education of women, in Teresina, in the first half of the twentieth century. It also deals with the presentments of women's education in dispute in the social hierarchy. It works with a corpus of documents consisting of memoirs, articles published in newspapers and census data. It concludes that although women, in the period studied, have been the subject of a formal education that headed toward the traditional female roles, not all subjectifying incorporating the dominant’s presentments of gender. This is because, paradoxically, female education reproduces hierarchies and inequalities of gender and also helped them to be problematized. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado pelos pares", "artigo de covidados" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104 10.18817/ot.v7i10.104 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v7i10.104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/104/80 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 7 n. 10 (2010): Dossiê: História e Educação 1808-8031 10.18817/ot.v7i10 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1797067031373152256 |