GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Sérgio Henrique Pinto
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411
Resumo: It’s search the best comprehension of the existed dichotomy between the physics geography and human geography and the necessity of surmount it. The geographic science has a great virtue, that is the global vision of the reality, but a specialization is necessary to this science evolution. In this way, we are looking for to analyses the different ways of geographic teaching, where it’s noticed that the geography professional start a conflict with other areas of knowledge , through out the specialization, therefore they concentrate themselves in other subjects in the end, in order to favor the dichotomy already mentioned. Teachers of public an particular institutions of elementary and high school, live this situation with less divergence, therefore they are involved with distinct subjects.
id UEMA-2_70134699d32b62c969f526182802eaff
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/411
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada? Physics GeographyHuman GeographydichotomyGeography Criticizes and EducationGeografia Fá­sicaGeografia HumanaDicotomiaGeografia Crá­tica e Ensino.It’s search the best comprehension of the existed dichotomy between the physics geography and human geography and the necessity of surmount it. The geographic science has a great virtue, that is the global vision of the reality, but a specialization is necessary to this science evolution. In this way, we are looking for to analyses the different ways of geographic teaching, where it’s noticed that the geography professional start a conflict with other areas of knowledge , through out the specialization, therefore they concentrate themselves in other subjects in the end, in order to favor the dichotomy already mentioned. Teachers of public an particular institutions of elementary and high school, live this situation with less divergence, therefore they are involved with distinct subjects.Busca-se uma melhor compreensão da dicotomia existente entre a Geografia Física e a Geografia Humana e a necessidade de superá-la. A ciência geográfica possui uma grande virtude que é a visão global da realidade, mas a especialização é necessária para evolução dessa ciência. Nesse sentido é que se procura analisar as diferentes formas de ensino geográfico, pois se percebe que profissionais da geografia através das especializações entram em conflito com as demais áreas de conhecimento, pois acabam concentrando-se em determinados assuntos, favorecendo dicotomia já mencionada. Os professores de instituições públicas e particulares do Ensino Fundamental e Médio vivenciam essa situação com menos divergência, pois estão envolvidos com disciplinas distintas.Universidade Estadual do Maranhão2007-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/41110.18817/ot.v4i4.411Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 4 n. 4 (2007): Volume 4, número 4, 20071808-803110.18817/ot.v4i4reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411/346Copyright (c) 2007 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sérgio Henrique Pinto2021-03-02T20:16:53Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/411Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:16:53Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
title GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
spellingShingle GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
Silva, Sérgio Henrique Pinto
Physics Geography
Human Geography
dichotomy
Geography Criticizes and Education
Geografia Fá­sica
Geografia Humana
Dicotomia
Geografia Crá­tica e Ensino.
title_short GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
title_full GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
title_fullStr GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
title_full_unstemmed GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
title_sort GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?
author Silva, Sérgio Henrique Pinto
author_facet Silva, Sérgio Henrique Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sérgio Henrique Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Physics Geography
Human Geography
dichotomy
Geography Criticizes and Education
Geografia Fá­sica
Geografia Humana
Dicotomia
Geografia Crá­tica e Ensino.
topic Physics Geography
Human Geography
dichotomy
Geography Criticizes and Education
Geografia Fá­sica
Geografia Humana
Dicotomia
Geografia Crá­tica e Ensino.
description It’s search the best comprehension of the existed dichotomy between the physics geography and human geography and the necessity of surmount it. The geographic science has a great virtue, that is the global vision of the reality, but a specialization is necessary to this science evolution. In this way, we are looking for to analyses the different ways of geographic teaching, where it’s noticed that the geography professional start a conflict with other areas of knowledge , through out the specialization, therefore they concentrate themselves in other subjects in the end, in order to favor the dichotomy already mentioned. Teachers of public an particular institutions of elementary and high school, live this situation with less divergence, therefore they are involved with distinct subjects.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411
10.18817/ot.v4i4.411
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411
identifier_str_mv 10.18817/ot.v4i4.411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411/346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 4 n. 4 (2007): Volume 4, número 4, 2007
1808-8031
10.18817/ot.v4i4
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067032245567488