“WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ARENZ, KARL HEINZ
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/511
Resumo: Abstract: In  1671,  the  Jesuit  houses  in São  Luís  and  Belém  were  declared  colleges.  This  simple  act contributed  to  consolidate  the  young  Mission  of  Maranhão.  Poorly  contemplated  by  historiography,  the deployment  of  all  stages  of  the  Ignatian  education  system  played  a  key  role  within  the  context  of  the formation of colonial society in  the Amazon Region. Educating young candidates from the humanities up to  theology  was,  in  the  design  of  the  Jesuit  order,  one  of  the  pillars  to  ensure  the  adaptation  of  future missionaries  and  to  better  root  its  social religious  project.  This  article  intends  to  retrace  this  slow  and complex process throughout the second half of the 17th century, considering both the internal dissensions of the Society of Jesus as the impacts of the constant conflicts between settlers and religious concerning the Indian neophytes. Keywords: Jesuits. Amazon Region. Education. Colleges.
id UEMA-2_b98d4efe78ff5a9241dd0f63218b2288
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/511
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)“SIN EDUCACIÓN NO HAY MISIÓN”:la introducción de la formación jesuítica en el Maranhão y Grão-Pará (Siglo XVII)“SEM EDUCAÇÃO NÃO HÁ MISSÃO”:aintrodução da formação jesuítica no Maranhão e Grão-Pará (Século XVII)Jesuá­tas. Amazônia. Educação. Colégios.Abstract: In  1671,  the  Jesuit  houses  in São  Luís  and  Belém  were  declared  colleges.  This  simple  act contributed  to  consolidate  the  young  Mission  of  Maranhão.  Poorly  contemplated  by  historiography,  the deployment  of  all  stages  of  the  Ignatian  education  system  played  a  key  role  within  the  context  of  the formation of colonial society in  the Amazon Region. Educating young candidates from the humanities up to  theology  was,  in  the  design  of  the  Jesuit  order,  one  of  the  pillars  to  ensure  the  adaptation  of  future missionaries  and  to  better  root  its  social religious  project.  This  article  intends  to  retrace  this  slow  and complex process throughout the second half of the 17th century, considering both the internal dissensions of the Society of Jesus as the impacts of the constant conflicts between settlers and religious concerning the Indian neophytes. Keywords: Jesuits. Amazon Region. Education. Colleges.Resumen:En 1671, las casas de los jesuitas de São Luís y Belém fueron elevadas a la categoría de colegio. Este simple hecho ha contribuido a consolidar la joven Misión de Maranhão. Aunque poco contemplada en la historiografía, la implantación de todas las etapas del sistema educativo ignaciano jugó un papel clave en el  contexto  de  la  formación  de  la  sociedad  colonial  amazónica.  Educar  a  los  jóvenes  candidatos  de  las humanidades hasta la teología representó, en el diseño de la orden jesuita, uno de los pilares para garantir la adaptación  de  los  futuros  misioneros  y  mejor  arraigar  su  proyecto  socio-religioso.  Este  artículo  objetiva analizar  este  proceso  lento y  complejo  durante  la  segunda  mitad  del  siglo  XVII,  llevando  en  cuenta  tanto las disensiones internas de la Compañía de Jesús como los impactos de los conflictos constantes entre los colonos y los religiosos acerca de los neófitos indios. Palabras clave: Jesuitas. Amazonia. Educación. Colegios.Resumo: Em 1671, as casas jesuíticas de São Luís e Belém foram elevadas à categoria de colégio. Este simples ato contribuiu para consolidar a jovem Missão do Maranhão. Embora pouco contemplada pela historiografia, a implantação de todas as etapas do sistema educacional inaciano teve um papel fundamental dentro do contexto da formação da sociedade colonial amazônica. Educar os jovens candidatos desde as humanidades até a teologia constituiu, na concepção da ordem jesuítica, um dos pilares para garantir a adaptação dos futuros missionários e melhor enraizar o seu  projeto sócio religioso. O presente artigo objetiva retraçar este processo lento e complexo ao longo da segunda metade do século XVII, levando em conta tanto as dissensões internas da Companhia de Jesus quanto os impactos dos constantes conflitos entre colonos e religiosos acerca dos neófitos índios. Palavras-chave: Jesuítas. Amazônia. Educação. Colégios.Universidade Estadual do Maranhão2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/51110.18817/ot.v13i21.511Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 21 (2016): Dossiê: América Latina no Século XX: intelectuais, disputas polí­ticas e representações do poder; 1-201808-803110.18817/ot.v13i21reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/511/pdfCopyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessARENZ, KARL HEINZ2021-03-02T20:17:00Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/511Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:17Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
“SIN EDUCACIÓN NO HAY MISIÓN”:la introducción de la formación jesuítica en el Maranhão y Grão-Pará (Siglo XVII)
“SEM EDUCAÇÃO NÃO HÁ MISSÃO”:aintrodução da formação jesuítica no Maranhão e Grão-Pará (Século XVII)
title “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
spellingShingle “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
ARENZ, KARL HEINZ
Jesuá­tas. Amazônia. Educação. Colégios.
title_short “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
title_full “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
title_fullStr “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
title_full_unstemmed “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
title_sort “WITHOUT EDUCATION, THERE’S NO MISSION”: the Introduction of the Jesuit Formation in Maranhão and Grão-Pará (17th Century)
author ARENZ, KARL HEINZ
author_facet ARENZ, KARL HEINZ
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ARENZ, KARL HEINZ
dc.subject.por.fl_str_mv Jesuá­tas. Amazônia. Educação. Colégios.
topic Jesuá­tas. Amazônia. Educação. Colégios.
description Abstract: In  1671,  the  Jesuit  houses  in São  Luís  and  Belém  were  declared  colleges.  This  simple  act contributed  to  consolidate  the  young  Mission  of  Maranhão.  Poorly  contemplated  by  historiography,  the deployment  of  all  stages  of  the  Ignatian  education  system  played  a  key  role  within  the  context  of  the formation of colonial society in  the Amazon Region. Educating young candidates from the humanities up to  theology  was,  in  the  design  of  the  Jesuit  order,  one  of  the  pillars  to  ensure  the  adaptation  of  future missionaries  and  to  better  root  its  social religious  project.  This  article  intends  to  retrace  this  slow  and complex process throughout the second half of the 17th century, considering both the internal dissensions of the Society of Jesus as the impacts of the constant conflicts between settlers and religious concerning the Indian neophytes. Keywords: Jesuits. Amazon Region. Education. Colleges.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/511
10.18817/ot.v13i21.511
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/511
identifier_str_mv 10.18817/ot.v13i21.511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/511/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 21 (2016): Dossiê: América Latina no Século XX: intelectuais, disputas polí­ticas e representações do poder; 1-20
1808-8031
10.18817/ot.v13i21
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067032749932544