OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
DOI: | 10.18817/ot.v10i15.258 |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/258 |
Resumo: | This article shows how the idea of purity and authenticity in rural genres was created in the academy in the 1950s and spread until today. Marxists, folklorists, and populism theorists united themselves in order to classify música sertaneja as a non-authentic musical genre. On the other hand they suggested that música caipira was the authentic representation of the Brazilian peasant, who supposedly suffered from the expansion of the capitalism in the rural areas. This analyses often underestimate how Brazilian peasant felt about the modernization of the country. |
id |
UEMA-2_b9f3e542b21f3d68684c7dbea7c2afb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/258 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
spelling |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipiraOPOSIÇÃO NO SERTÃO: a construção da distinção entre música caipira e música sertanejaMúsica sertanejacaipiraintelectuais.música sertanejacaipiraintelectualsThis article shows how the idea of purity and authenticity in rural genres was created in the academy in the 1950s and spread until today. Marxists, folklorists, and populism theorists united themselves in order to classify música sertaneja as a non-authentic musical genre. On the other hand they suggested that música caipira was the authentic representation of the Brazilian peasant, who supposedly suffered from the expansion of the capitalism in the rural areas. This analyses often underestimate how Brazilian peasant felt about the modernization of the country.Universidade Estadual do Maranhão2013-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/25810.18817/ot.v10i15.258Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 10 n. 15 (2013): Dossiê: Sertão: espaço de fronteiras, convergências e mundo divergente1808-803110.18817/ot.v10i15reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/258/177Copyright (c) 2013 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessALLONSO, GUSTAVO2021-03-02T20:16:42Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/258Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:16:42Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira OPOSIÇÃO NO SERTÃO: a construção da distinção entre música caipira e música sertaneja |
title |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
spellingShingle |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira ALLONSO, GUSTAVO Música sertaneja caipira intelectuais. música sertaneja caipira intelectuals ALLONSO, GUSTAVO Música sertaneja caipira intelectuais. música sertaneja caipira intelectuals |
title_short |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
title_full |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
title_fullStr |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
title_full_unstemmed |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
title_sort |
OPPOSITION IN THE BACKLANDS: the construction of the distinction between música sertaneja and música caipira |
author |
ALLONSO, GUSTAVO |
author_facet |
ALLONSO, GUSTAVO ALLONSO, GUSTAVO |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ALLONSO, GUSTAVO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música sertaneja caipira intelectuais. música sertaneja caipira intelectuals |
topic |
Música sertaneja caipira intelectuais. música sertaneja caipira intelectuals |
description |
This article shows how the idea of purity and authenticity in rural genres was created in the academy in the 1950s and spread until today. Marxists, folklorists, and populism theorists united themselves in order to classify música sertaneja as a non-authentic musical genre. On the other hand they suggested that música caipira was the authentic representation of the Brazilian peasant, who supposedly suffered from the expansion of the capitalism in the rural areas. This analyses often underestimate how Brazilian peasant felt about the modernization of the country. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado pelos pares", "artigo de covidados" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/258 10.18817/ot.v10i15.258 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/258 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v10i15.258 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/258/177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 10 n. 15 (2013): Dossiê: Sertão: espaço de fronteiras, convergências e mundo divergente 1808-8031 10.18817/ot.v10i15 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1822179615365398529 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18817/ot.v10i15.258 |