As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
Texto Completo: | https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822 |
Resumo: | The trajectory of African cinema began in the 1960s, a period from which the Most colonized countries achieved independence. With the recognition of the work of the Senegalese filmmaker Ousmane Sembène, people began to talk about an African Cinema, whose aim would be to deconstruct the mistaken and pejorative representations established about Africa and its populations in current cinematography and in the media in general. Xala, which in Wolof – the local language of Senegal – means curse, was Sembène's sixth film, produced in 1974. The feature film is marked by a profound criticism of the newly independent Senegalese society. Therefore, the present work aims to discuss the representations of post-colonial Senegalese society in the film Xala. |
id |
UEMA-3_85c0f8fe3180e99d728c0eb0258d236e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uema.br:123456789/2822 |
network_acronym_str |
UEMA-3 |
network_name_str |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository_id_str |
|
spelling |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974)The representations of post-colonial Senegalese society in Ousmane Sembéne's filmography: an analysis of the film Xala (1974)Cinema africanoOusmane SembèneXalaSenegal Pós-colonialAfrican cinemamoviecinematografiacinematographyHistóriaCinemaThe trajectory of African cinema began in the 1960s, a period from which the Most colonized countries achieved independence. With the recognition of the work of the Senegalese filmmaker Ousmane Sembène, people began to talk about an African Cinema, whose aim would be to deconstruct the mistaken and pejorative representations established about Africa and its populations in current cinematography and in the media in general. Xala, which in Wolof – the local language of Senegal – means curse, was Sembène's sixth film, produced in 1974. The feature film is marked by a profound criticism of the newly independent Senegalese society. Therefore, the present work aims to discuss the representations of post-colonial Senegalese society in the film Xala.CNPQA trajetória do cinema africano teve início na década de 1960, período a partir do qual a maioria dos países colonizados foi alcançando sua independência. Com o reconhecimento do trabalho do cineasta senegalês Ousmane Sembène, começou-se a falar de um Cinema Africano, cujo intuito seria o de desconstruir as representações equivocadas e pejorativas instituídas sobre África e suas populações na cinematografia corrente e na mídia em geral. Xala, que em wolof – língua local do Senegal – significa maldição, foi o sexto filme de Sembène, produzido no ano de 1974. O longa-metragem é marcado pela profunda crítica à sociedade senegalesa recém-independente. Dessa forma, o presente trabalho tem por objetivo discutir as representações da sociedade senegalesa pós-colonial no filme Xala.Universidade Estadual do MaranhãoBrasilCampus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECENUEMABarbosa, Viviane de OliveiraBARBOSA, V. O.https://orcid.org/0000-0002-3555-7461http://lattes.cnpq.br/5697398324818667Ferreira, Marcia Milena GaldezFERREIRA, M. M. G.http://lattes.cnpq.br/5280441501940287Silva, Tatiana Raquel ReisSILVA, T. R. R.http://lattes.cnpq.br/1154566878083509Ferreira, Ana Paula Mendes2024-07-01T20:52:10Z2024-07-012024-07-01T20:52:10Z2018-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Ana Paula Mendes. A. As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análise do filme Xala (1974). 2018. 77f. Monografia (Graduação em História Licenciatura) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2018. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMA2024-07-01T20:52:45Zoai:repositorio.uema.br:123456789/2822Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.uema.br/driverepositoriouema@gmail.comopendoar:2024-07-01T20:52:45Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) The representations of post-colonial Senegalese society in Ousmane Sembéne's filmography: an analysis of the film Xala (1974) |
title |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
spellingShingle |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) Ferreira, Ana Paula Mendes Cinema africano Ousmane Sembène Xala Senegal Pós-colonial African cinema movie cinematografia cinematography História Cinema |
title_short |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
title_full |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
title_fullStr |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
title_full_unstemmed |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
title_sort |
As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análisedo filme Xala (1974) |
author |
Ferreira, Ana Paula Mendes |
author_facet |
Ferreira, Ana Paula Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barbosa, Viviane de Oliveira BARBOSA, V. O. https://orcid.org/0000-0002-3555-7461 http://lattes.cnpq.br/5697398324818667 Ferreira, Marcia Milena Galdez FERREIRA, M. M. G. http://lattes.cnpq.br/5280441501940287 Silva, Tatiana Raquel Reis SILVA, T. R. R. http://lattes.cnpq.br/1154566878083509 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ana Paula Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema africano Ousmane Sembène Xala Senegal Pós-colonial African cinema movie cinematografia cinematography História Cinema |
topic |
Cinema africano Ousmane Sembène Xala Senegal Pós-colonial African cinema movie cinematografia cinematography História Cinema |
description |
The trajectory of African cinema began in the 1960s, a period from which the Most colonized countries achieved independence. With the recognition of the work of the Senegalese filmmaker Ousmane Sembène, people began to talk about an African Cinema, whose aim would be to deconstruct the mistaken and pejorative representations established about Africa and its populations in current cinematography and in the media in general. Xala, which in Wolof – the local language of Senegal – means curse, was Sembène's sixth film, produced in 1974. The feature film is marked by a profound criticism of the newly independent Senegalese society. Therefore, the present work aims to discuss the representations of post-colonial Senegalese society in the film Xala. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-25 2024-07-01T20:52:10Z 2024-07-01 2024-07-01T20:52:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Ana Paula Mendes. A. As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análise do filme Xala (1974). 2018. 77f. Monografia (Graduação em História Licenciatura) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2018. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822 https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Ana Paula Mendes. A. As representações da sociedade Senegalesa pós-colonial na filmografia de Ousmane Sembéne: uma análise do filme Xala (1974). 2018. 77f. Monografia (Graduação em História Licenciatura) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2018. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822 |
url |
https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/2822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão Brasil Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN UEMA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão Brasil Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN UEMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
collection |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
driverepositoriouema@gmail.com |
_version_ |
1818264494418165760 |