Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Rita de Kasia Andrade
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572
Resumo: This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength.
id UERJ_cd15748abfd47c5a6101532332e339df
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13572
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Franco, Monique Mendeshttp://lattes.cnpq.br/0254845458706192Parga, Eduardo Antonio Lucashttp://lattes.cnpq.br/9753223150030798http://lattes.cnpq.br/8842842576488011Amaral, Rita de Kasia Andrade2021-01-07T00:15:09Z2014-08-042014-03-27AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength.Este projeto tem por finalidade o estudo das representações de conflitos sociais ocorridos na formação do Estado do Senegal nas obras cinematográficas de Ousmane Sembène, da década de 60 até início de 80. Nesse período o Estado estava sob o governo de Leopold Sédar Senghor cujo direcionamento político abrangia a concepção de Socialismo Marxista-Leninista e Negritude. A mudança da literatura ao cinema para Sembène ocorre com o objetivo de alcançar as massas que eram em sua maioria analfabetas. Por isso seus filmes são feitos em wolof e francês, esse ultimo devido a exigências governamentais e interesse de maior amplitude receptiva. Ao estudarmos os conflitos sociais no Senegal do período da recente independência percebemos que as ideias-chave por trás dessa realidade são identidade nacional, solidariedade negra e pan-africanismo. Partimos da concepção que a identidade é uma construção e o uso da raça como sua legitimação enfraquece sua força, pois supor uma solidariedade apenas pelo fato de ser negro diminuí seu poder legitimador.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:15:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rita de Kasia.pdf: 2624548 bytes, checksum: 87943b2e521060f7ce9b0b367f945835 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:15:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Rita de Kasia.pdf: 2624548 bytes, checksum: 87943b2e521060f7ce9b0b367f945835 (MD5) Previous issue date: 2014-03-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresOusmane SembèneCinema and HistoryIdentityOusmane SembèneCinema e HistóriaIdentidadeCinema SenegalConflito social - SenegalSembène, Ousmam, 1923-2007CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéneinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Rita de Kasia.pdfapplication/pdf2624548http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13572/1/Dissertacao+Rita+de+Kasia.pdf87943b2e521060f7ce9b0b367f945835MD511/135722024-02-27 16:09:15.909oai:www.bdtd.uerj.br:1/13572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
title Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
spellingShingle Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
Amaral, Rita de Kasia Andrade
Ousmane Sembène
Cinema and History
Identity
Ousmane Sembène
Cinema e História
Identidade
Cinema Senegal
Conflito social - Senegal
Sembène, Ousmam, 1923-2007
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
title_full Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
title_fullStr Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
title_full_unstemmed Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
title_sort Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne
author Amaral, Rita de Kasia Andrade
author_facet Amaral, Rita de Kasia Andrade
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2084993373301484
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Franco, Monique Mendes
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0254845458706192
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Parga, Eduardo Antonio Lucas
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9753223150030798
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8842842576488011
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Rita de Kasia Andrade
contributor_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
Franco, Monique Mendes
Parga, Eduardo Antonio Lucas
dc.subject.eng.fl_str_mv Ousmane Sembène
Cinema and History
Identity
topic Ousmane Sembène
Cinema and History
Identity
Ousmane Sembène
Cinema e História
Identidade
Cinema Senegal
Conflito social - Senegal
Sembène, Ousmam, 1923-2007
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Ousmane Sembène
Cinema e História
Identidade
Cinema Senegal
Conflito social - Senegal
Sembène, Ousmam, 1923-2007
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This project aims to study the representations of social conflicts occurred in the formation of the State of Senegal in the cinematographic works of Ousmane Sembène in the 60s until the beginning of the 80s. In this period the State was under the government of Leopold Sédar Senghor in which the politic direction covered the conception of Marxist-Leninist socialism and Negritude. The transition of the literature to the cinema for Sembène occurred for achieve the masses who were, in their most, illiterate. Therefore his films are made in Wolof and French, the latter due to the governments requirements and interest of greater amplitude receptive. When studying social conflict in Senegal's recent period of independence we see the key idea behind this reality are the national identity, black solidarity and pan-africanism. We start from the conception that the identity is a construction and the use of race as a legitimation weakens its strength, because assume a solidarity just for the fact of being black decreases its legitimating strength.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:15:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572
identifier_str_mv AMARAL, Rita de Kasia Andrade. Cinema como prática social: A Representação dos Conflitos Sociais do Senegal na obra cinematográfica de Ousmane Sembéne. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13572/1/Dissertacao+Rita+de+Kasia.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 87943b2e521060f7ce9b0b367f945835
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728674021441536