COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SIEIRO FERNANDES, RENATA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Scias Arte/Educação
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376
Resumo: The focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device.
id UEMG-1_896204aee1a0efd674f08198d27f50c6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7376
network_acronym_str UEMG-1
network_name_str Scias Arte/Educação
repository_id_str
spelling COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕESEducaçãoArteExperiênciaDispositivo pedagógicoThe focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device.O foco do artigo é relacionar a experiência temporal com a experiência artística e educativa. O objetivo é apresentar a prática educativa da colagem como experiência formativa e, mais do que uma técnica, como linguagem artística e pesquisa de si em meio ao isolamento social e resistência a Pandemia de Covid-19. Metodologicamente, toma-se como material analítico a experiência biográfica narrada e produções artísticas pessoais sob a linguagem da colagem produzidas durante o confinamento doméstico e o isolamento social durante o período de 2019-2022. O referencial utilizado se vale de Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior e Fuão. A colagem permite transformar o caos em cosmo e experimentar temporalidades em suas diferentes potências e forças. Permite acontecer a pesquisa de si, instaurando processos que humanizam, socializam e singularizam ou subjetivam, criando resistências e reinvenções nos modos possíveis de ser, entender, viver, agir sobre o mundo.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/737610.36704/sciasart.v13i1.7376SCIAS - Arte/Educação; v. 13 n. 1 (2023): SCIAS-Arte/Educação; 56-762318-853710.36704/sciasart.v13i1reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376/4695Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDESinfo:eu-repo/semantics/openAccessSIEIRO FERNANDES, RENATA2023-09-10T13:17:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7376Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2023-09-10T13:17:21Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
title COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
spellingShingle COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
SIEIRO FERNANDES, RENATA
Educação
Arte
Experiência
Dispositivo pedagógico
title_short COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
title_full COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
title_fullStr COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
title_full_unstemmed COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
title_sort COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
author SIEIRO FERNANDES, RENATA
author_facet SIEIRO FERNANDES, RENATA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SIEIRO FERNANDES, RENATA
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Arte
Experiência
Dispositivo pedagógico
topic Educação
Arte
Experiência
Dispositivo pedagógico
description The focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376
10.36704/sciasart.v13i1.7376
url https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376
identifier_str_mv 10.36704/sciasart.v13i1.7376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376/4695
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SCIAS - Arte/Educação; v. 13 n. 1 (2023): SCIAS-Arte/Educação; 56-76
2318-8537
10.36704/sciasart.v13i1
reponame:Scias Arte/Educação
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Scias Arte/Educação
collection Scias Arte/Educação
repository.name.fl_str_mv Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistascias@uemg.br
_version_ 1799317967266119680