COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Scias Arte/Educação |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376 |
Resumo: | The focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device. |
id |
UEMG-1_896204aee1a0efd674f08198d27f50c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7376 |
network_acronym_str |
UEMG-1 |
network_name_str |
Scias Arte/Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕESEducaçãoArteExperiênciaDispositivo pedagógicoThe focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device.O foco do artigo é relacionar a experiência temporal com a experiência artística e educativa. O objetivo é apresentar a prática educativa da colagem como experiência formativa e, mais do que uma técnica, como linguagem artística e pesquisa de si em meio ao isolamento social e resistência a Pandemia de Covid-19. Metodologicamente, toma-se como material analítico a experiência biográfica narrada e produções artísticas pessoais sob a linguagem da colagem produzidas durante o confinamento doméstico e o isolamento social durante o período de 2019-2022. O referencial utilizado se vale de Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior e Fuão. A colagem permite transformar o caos em cosmo e experimentar temporalidades em suas diferentes potências e forças. Permite acontecer a pesquisa de si, instaurando processos que humanizam, socializam e singularizam ou subjetivam, criando resistências e reinvenções nos modos possíveis de ser, entender, viver, agir sobre o mundo.Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/737610.36704/sciasart.v13i1.7376SCIAS - Arte/Educação; v. 13 n. 1 (2023): SCIAS-Arte/Educação; 56-762318-853710.36704/sciasart.v13i1reponame:Scias Arte/Educaçãoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376/4695Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDESinfo:eu-repo/semantics/openAccessSIEIRO FERNANDES, RENATA2023-09-10T13:17:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7376Revistahttp://revista.uemg.br/index.php/SCIASPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/SCIAS/oai||revistascias@uemg.br2318-85372318-8537opendoar:2023-09-10T13:17:21Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
title |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
spellingShingle |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES SIEIRO FERNANDES, RENATA Educação Arte Experiência Dispositivo pedagógico |
title_short |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
title_full |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
title_fullStr |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
title_full_unstemmed |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
title_sort |
COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES |
author |
SIEIRO FERNANDES, RENATA |
author_facet |
SIEIRO FERNANDES, RENATA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SIEIRO FERNANDES, RENATA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Arte Experiência Dispositivo pedagógico |
topic |
Educação Arte Experiência Dispositivo pedagógico |
description |
The focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world. Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376 10.36704/sciasart.v13i1.7376 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376 |
identifier_str_mv |
10.36704/sciasart.v13i1.7376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/7376/4695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDES info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 RENATA SIEIRO FERNANDES |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SCIAS - Arte/Educação; v. 13 n. 1 (2023): SCIAS-Arte/Educação; 56-76 2318-8537 10.36704/sciasart.v13i1 reponame:Scias Arte/Educação instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Scias Arte/Educação |
collection |
Scias Arte/Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Scias Arte/Educação - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistascias@uemg.br |
_version_ |
1799317967266119680 |