As condições de trabalho dos professores da educação básica no ensino remoto emergencial: breve análise de pesquisas
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6407 |
Resumo: | WORKING CONDITIONS OF BASIC EDUCATION TEACHERS IN EMERGENCY DISTANCE EDUCATION: a brief research analysis Abstract This article aims to discuss the working conditions of basic education teachers in Brazil in the emergency distance education context based on research on the subject. A qualitative bibliographic and analytical methodology was used. The following studies were analyzed as data sources: “Teaching labor in times of pandemic,” carried out by the Study Group on Educational Policy and Teaching Labor, and “School education in times of pandemic,” developed by Fundação Carlos Chagas in the same year. Aspects of labor conditions are analyzed from the correspondence between those data, especially referring to the intensification and precariousness that were aggravated during the EDE. The scenario demonstrates the need for policies to value teaching, which will be even more pressing in the post-pandemic context. |
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As condições de trabalho dos professores da educação básica no ensino remoto emergencial: breve análise de pesquisasactividad de magisterio. Docencia. Formación de profesores. Problemática del magisterio. Régimen de trabajo docente.Teaching activities. Teaching. Teacher development. Challenges in the teaching profession. Teaching work regime.Atividades de magistério. Docência. Formação de professores. Problemática do magistério. Regime de trabalho docente.WORKING CONDITIONS OF BASIC EDUCATION TEACHERS IN EMERGENCY DISTANCE EDUCATION: a brief research analysis Abstract This article aims to discuss the working conditions of basic education teachers in Brazil in the emergency distance education context based on research on the subject. A qualitative bibliographic and analytical methodology was used. The following studies were analyzed as data sources: “Teaching labor in times of pandemic,” carried out by the Study Group on Educational Policy and Teaching Labor, and “School education in times of pandemic,” developed by Fundação Carlos Chagas in the same year. Aspects of labor conditions are analyzed from the correspondence between those data, especially referring to the intensification and precariousness that were aggravated during the EDE. The scenario demonstrates the need for policies to value teaching, which will be even more pressing in the post-pandemic context. LAS CONDICIONES DE TRABAJO DE LOS PROFESORES DE LA EDUCACIÓN BÁSICA EN LA ENSEÑANZA REMOTA DE EMERGENCIA: breve análisis de investigaciones Este artículo busca discutir las condiciones de trabajo de los profesores de la educación básica en Brasil, en la enseñanza remota de emergencia adoptada durante la pandemia del Covid-19, a partir de investigaciones sobre la temática. Fue utilizada una metodología cuantitativa de cuño bibliográfico y de carácter analítico. Como fuente de datos, se recurrió al análisis de las investigaciones: “Trabajo docente en tiempos de pandemia”, realizada en 2020, por el Grupo de estudios sobre Política educacional y trabajo docente y “Educación escolar en tiempos de pandemia”, desarrollada en ese mismo año por la Fundación Carlos Chagas. A partir del diálogo entre esos datos, se analizan aspectos de las condiciones de trabajo, especialmente, la intensificación y precarización que fueron profundizadas durante la enseñanza remota de emergencia. Ese escenario apunta a la necesidad de políticas de valorización docente, las cuales serán todavía más urgentes en el contexto post-pandemia. Esse artigo objetiva discutir as condições de trabalho dos professores da educação básica no Brasil, no ensino remoto emergencial adotado durante a pandemia do covid-19, a partir de pesquisas sobre a temática. Foi utilizada uma metodologia qualitativa de cunho bibliográfico e de caráter analítico. Como fonte de dados, recorreu-se à análise das pesquisas: “Trabalho docente em tempos de pandemia”, realizada em 2020, pelo Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente e “Educação escolar em tempos de pandemia”, desenvolvida nesse mesmo ano pela Fundação Carlos Chagas. A partir do diálogo entre esses dados, analisam-se aspectos das condições de trabalho, especialmente, a intensificação e a precarização que foram agravadas durante o ensino remoto emergencial. Esse cenário aponta para a necessidade de políticas de valorização docente, as quais serão ainda mais prementes no contexto pós-pandemia. EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/640710.36704/eef.v25i45.6407Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-51Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-51Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-512317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6407/3972Copyright (c) 2022 Fernanda Franco Santos, Célia Maria Fernandes Nunes, Valdete Aparecida Fernandes Moutinho Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco Santos, Fernanda Maria Fernandes Nunes, CéliaAparecida Fernandes Moutinho Gomes, Valdete2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6407Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-51 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-51 Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 31-51 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i45 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
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