EXCLUSION IN THE BRAZILIAN SCHOOL: HISTORICAL CHARACTERISTICS OF SCHOOLING IN AN UNEQUAL SOCIETY (1930-1971)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6558 |
Resumo: | In this article, I present a socio-historical analysis about some characteristics of school exclusion that was outlined in Brazil throughout the 20th century, amid an expressive process of increasing the population’s access to school. The approach articulates documentary historical analysis with contributions from the theory of Pierre Bourdieu, around the notions of cultural capital and school reproduction, and with the propositions of Walter D. Mignolo that allow to focus the relations between local histories and the coloniality of power. I focus on the period between 1930 and 1971, intending to show, by the analysis of statistics and the debate on numbers, that the political options of the Brazilian school expansion model, supported by the meritocratic belief, determined strong school exclusion, especially in relation to color/race and social class. |
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EXCLUSION IN THE BRAZILIAN SCHOOL: HISTORICAL CHARACTERISTICS OF SCHOOLING IN AN UNEQUAL SOCIETY (1930-1971)EXCLUSIÓN EN LA ESCUELA BRASILEÑA: CARACTERÍSTICAS HISTÓRICAS DE LA ESCOLARIZACIÓN EN UNA SOCIEDAD DESIGUAL (1930-1971)Exclusão na escola brasileira: : características históricas da escolarização em uma sociedade desigual (1930-1971) Democratización de la EnseñanzaEstadística EducativaHistoria de la EducaciónDemocratization of TeachingEducational StatisticsHistory of EducationDemocratização do ensinoEstatística educacionalHistória da EducaçãoIn this article, I present a socio-historical analysis about some characteristics of school exclusion that was outlined in Brazil throughout the 20th century, amid an expressive process of increasing the population’s access to school. The approach articulates documentary historical analysis with contributions from the theory of Pierre Bourdieu, around the notions of cultural capital and school reproduction, and with the propositions of Walter D. Mignolo that allow to focus the relations between local histories and the coloniality of power. I focus on the period between 1930 and 1971, intending to show, by the analysis of statistics and the debate on numbers, that the political options of the Brazilian school expansion model, supported by the meritocratic belief, determined strong school exclusion, especially in relation to color/race and social class.En este artículo, presento un análisis socio-histórico acerca de algunas características de la exclusión escolar que se delineó en Brasil a lo largo del siglo XX, en medio a un expresivo proceso de ampliación del acceso de la población a la escuela. El enfoque articula el análisis histórico documental con aportes provenientes de la teoría de Pierre Bourdieu, en torno a las nociones de capital cultural y de reproducción escolar, y con las proposiciones de Walter D. Mignolo que permiten focalizar las relaciones entre historias locales y la colonialidad del poder. Concentro la atención en el período entre 1930 y 1971, pretendiendo mostrar, por el análisis de las estadísticas y del debate sobre los números, que las opciones políticas del modelo de expansión de la escuela brasileña, apoyadas en la creencia meritocrática, determinaron una fuerte exclusión escolar, especialmente en relación con el color/raza y clase social.Neste artigo, apresento uma análise sócio-histórica acerca de algumas características da exclusão escolar que se delineou no Brasil ao longo do século XX, em meio a um expressivo processo de ampliação do acesso da população à escola. A abordagem articula a análise histórica documental com aportes provenientes da teoria de Pierre Bourdieu, em torno das noções de capital cultural e de reprodução escolar, e com as proposições de Walter D. Mignolo que permitem focalizar as relações entre histórias locais e a colonialidade do poder. Concentro a atenção no período entre 1930 e 1971, pretendendo mostrar, pela análise das estatísticas e do debate sobre os números, que as opções políticas do modelo de expansão da escola brasileira, apoiadas na crença meritocrática, determinaram forte exclusão escolar, especialmente em relação à cor/raça e classe social.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/655810.36704/eef.v25i46.6558Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 133-161Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 133-161Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 133-1612317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6558/4225Copyright (c) 2022 Natália Gilinfo:eu-repo/semantics/openAccessGil, Natália2022-08-31T00:44:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6558Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T00:44:33Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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