THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dourado, Viviane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Damasceno, Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6553
Resumo: This article is situated in the field of History of Education; we have as object of study the legislation and organization of public education in Pará at the end of the 19th century, more precisely between the years 1890 and 1896; our objective was to identify how public education in Pará was configured in the context of actions determined by the state's education regulations. For its accomplishment we made use of a historical research of documentary and bibliographical nature. Based on this work, we found that, through the determinations set out in the educational legislation of Pará, an attempt was made to impose a pattern of behavior for teachers and students in primary schools.
id UEMG-2_2b7eb524a6f4509987dca2a82e09f3cb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6553
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)LA ORGANIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN PÚBLICA A INICIO DE LA PRIMERA REPÚBLICA EN PARÁ (1890 - 1896)A Organização da instrução pública no início da Primeira República no Pará (1890 - 1896)Legislación Educativa. Organización de la instrucción pública. Siglo XIX.Educational Legislation. Organization of public instruction. XIX century.Legislação EducacionalOrganização da instrução públicaSéculo XIXThis article is situated in the field of History of Education; we have as object of study the legislation and organization of public education in Pará at the end of the 19th century, more precisely between the years 1890 and 1896; our objective was to identify how public education in Pará was configured in the context of actions determined by the state's education regulations. For its accomplishment we made use of a historical research of documentary and bibliographical nature. Based on this work, we found that, through the determinations set out in the educational legislation of Pará, an attempt was made to impose a pattern of behavior for teachers and students in primary schools.Este artículo se sitúa en el campo de la Historia de la Educación; tenemos como objeto de estudio la legislación y organización de la educación pública en Pará a fines del siglo XIX, más precisamente entre los años 1890 y 1896; nuestro objetivo fue identificar cómo se configuró la educación pública en Pará en el contexto de las acciones determinadas por las normas de educación del estado. Para su realización nos valemos de una investigación histórica de carácter documental y bibliográfico. Con base en este trabajo, encontramos que, a través de las determinaciones establecidas en la legislación educativa de Pará, se intentó imponer un patrón de comportamiento para profesores y alumnos en las escuelas primarias.Este artigo situa-se no campo da História da Educação; temos como objeto de estudo a legislação e a organização da instrução pública paraense no final do século XIX, mais precisamente entre os anos 1890 e 1896; nosso objetivo foi identificar como se configurava a instrução pública paraense no contexto das ações determinadas por meio dos regulamentos de ensino do estado. Para sua realização fizemos uso de uma pesquisa histórica de natureza documental e bibliográfica. Constatamos a partir deste trabalho que, através das determinações dispostas na legislação educacional paraense, se buscava impor um padrão de comportamento para professores e alunos na escola primária.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/655310.36704/eef.v25i46.6553Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-103Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-103Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-1032317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6553/4204Copyright (c) 2022 Viviane Dourado, Alberto Damascenoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDourado, VivianeDamasceno, Alberto2022-08-30T13:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6553Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:59Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
LA ORGANIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN PÚBLICA A INICIO DE LA PRIMERA REPÚBLICA EN PARÁ (1890 - 1896)
A Organização da instrução pública no início da Primeira República no Pará (1890 - 1896)
title THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
spellingShingle THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
Dourado, Viviane
Legislación Educativa. Organización de la instrucción pública. Siglo XIX.
Educational Legislation. Organization of public instruction. XIX century.
Legislação Educacional
Organização da instrução pública
Século XIX
title_short THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
title_full THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
title_fullStr THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
title_full_unstemmed THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
title_sort THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)
author Dourado, Viviane
author_facet Dourado, Viviane
Damasceno, Alberto
author_role author
author2 Damasceno, Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dourado, Viviane
Damasceno, Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Legislación Educativa. Organización de la instrucción pública. Siglo XIX.
Educational Legislation. Organization of public instruction. XIX century.
Legislação Educacional
Organização da instrução pública
Século XIX
topic Legislación Educativa. Organización de la instrucción pública. Siglo XIX.
Educational Legislation. Organization of public instruction. XIX century.
Legislação Educacional
Organização da instrução pública
Século XIX
description This article is situated in the field of History of Education; we have as object of study the legislation and organization of public education in Pará at the end of the 19th century, more precisely between the years 1890 and 1896; our objective was to identify how public education in Pará was configured in the context of actions determined by the state's education regulations. For its accomplishment we made use of a historical research of documentary and bibliographical nature. Based on this work, we found that, through the determinations set out in the educational legislation of Pará, an attempt was made to impose a pattern of behavior for teachers and students in primary schools.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6553
10.36704/eef.v25i46.6553
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6553
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i46.6553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6553/4204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Viviane Dourado, Alberto Damasceno
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Viviane Dourado, Alberto Damasceno
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-103
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-103
Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 86-103
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i46
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470442717184