Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Lisboa, Milena
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves Vicentin, Maria Cristina, Gramkow, Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070
Resumo: This article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet 
id UEMG-2_329469bf55388ce1e9a016ddf628fc04
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7070
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistênciasFormaciónExtensión UniversitariaAislamiento socialFormationUniversity ExtensionSocial IsolationFormaçãoExtensão universitáriaIsolamento socialThis article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet Este artículo aborda tres experiencias extensionistas en Psicología que surgieron, en el período de la pandemia, entre cuerpos virtualizados: un dispositivo de intercambio de cartas entre estudiantes anónimos de dos grandes capitales brasileñas, que funcionó como motor para construir vínculos a partir del intercambio de experiencias de aislamiento vividas durante la cuarentena de la Pandemia; una experiencia formativa sobre el cuidado en educación y socioeducación como posibilidad al dispositivo de investigación como encuentro; y la última situación, la presencia del curso en la articulación de una red solidaria frente a los impactos de la pandemia del COVID 19, marcando nuevas fronteras en la relación con el territorio y trasladándonos a otras experiencias formativas. De manera transversal a las experiencias, buscamos rastrear algunas pistas indicativas de un hacer extensionista, que se asume en un devenir factoría como apuesta a la invención de dispositivos clínico-políticos que se O artigo discute três experiências extensionistas em Psicologia surgidas na pandemia entre corpos virtualizados: um dispositivo de trocas de cartas entre estudantes anônimos de duas grandes capitais brasileiras, que funcionou como motor de construção de vínculos a partir compartilhamentos de experiências de isolamento vividas no período de quarentena da Pandemia, uma vivência de formação sobre o cuidado na educação e na socioeducação como aposta no dispositivo da pesquisa como encontro; e a última situação, a da presença do curso na articulação de rede solidária no enfrentamento aos impactos da pandemia da COVID 19, configurando novas fronteiras na relação com o território e nos deslocando para outras experiências formativas. Transversalmente às experiências, buscamos traçar algumas pistas indicativas de um modo de fazer extensionista, que se assume em um devir usina como aposta na invenção de dispositivos clínico-políticos que ousam compor processos de subjetivação que escapam à lógica disciplinar e normativa.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/707010.36704/eef.v25i47.7070Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4441https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4442Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkowinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Lisboa, MilenaGonçalves Vicentin, Maria CristinaGramkow, Gabriela2023-01-13T18:19:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7070Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-01-13T18:19:54Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
title Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
spellingShingle Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
Silva Lisboa, Milena
Formación
Extensión Universitaria
Aislamiento social
Formation
University Extension
Social Isolation
Formação
Extensão universitária
Isolamento social
title_short Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
title_full Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
title_fullStr Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
title_full_unstemmed Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
title_sort Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
author Silva Lisboa, Milena
author_facet Silva Lisboa, Milena
Gonçalves Vicentin, Maria Cristina
Gramkow, Gabriela
author_role author
author2 Gonçalves Vicentin, Maria Cristina
Gramkow, Gabriela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Lisboa, Milena
Gonçalves Vicentin, Maria Cristina
Gramkow, Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Formación
Extensión Universitaria
Aislamiento social
Formation
University Extension
Social Isolation
Formação
Extensão universitária
Isolamento social
topic Formación
Extensión Universitaria
Aislamiento social
Formation
University Extension
Social Isolation
Formação
Extensão universitária
Isolamento social
description This article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070
10.36704/eef.v25i47.7070
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i47.7070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4441
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkow
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkow
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco
2317-0093
10.36704/eef.v25i47
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782869278720