Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070 |
Resumo: | This article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet |
id |
UEMG-2_329469bf55388ce1e9a016ddf628fc04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7070 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistênciasFormaciónExtensión UniversitariaAislamiento socialFormationUniversity ExtensionSocial IsolationFormaçãoExtensão universitáriaIsolamento socialThis article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet Este artículo aborda tres experiencias extensionistas en Psicología que surgieron, en el período de la pandemia, entre cuerpos virtualizados: un dispositivo de intercambio de cartas entre estudiantes anónimos de dos grandes capitales brasileñas, que funcionó como motor para construir vínculos a partir del intercambio de experiencias de aislamiento vividas durante la cuarentena de la Pandemia; una experiencia formativa sobre el cuidado en educación y socioeducación como posibilidad al dispositivo de investigación como encuentro; y la última situación, la presencia del curso en la articulación de una red solidaria frente a los impactos de la pandemia del COVID 19, marcando nuevas fronteras en la relación con el territorio y trasladándonos a otras experiencias formativas. De manera transversal a las experiencias, buscamos rastrear algunas pistas indicativas de un hacer extensionista, que se asume en un devenir factoría como apuesta a la invención de dispositivos clínico-políticos que se O artigo discute três experiências extensionistas em Psicologia surgidas na pandemia entre corpos virtualizados: um dispositivo de trocas de cartas entre estudantes anônimos de duas grandes capitais brasileiras, que funcionou como motor de construção de vínculos a partir compartilhamentos de experiências de isolamento vividas no período de quarentena da Pandemia, uma vivência de formação sobre o cuidado na educação e na socioeducação como aposta no dispositivo da pesquisa como encontro; e a última situação, a da presença do curso na articulação de rede solidária no enfrentamento aos impactos da pandemia da COVID 19, configurando novas fronteiras na relação com o território e nos deslocando para outras experiências formativas. Transversalmente às experiências, buscamos traçar algumas pistas indicativas de um modo de fazer extensionista, que se assume em um devir usina como aposta na invenção de dispositivos clínico-políticos que ousam compor processos de subjetivação que escapam à lógica disciplinar e normativa.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/707010.36704/eef.v25i47.7070Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4441https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4442Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkowinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Lisboa, MilenaGonçalves Vicentin, Maria CristinaGramkow, Gabriela2023-01-13T18:19:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7070Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-01-13T18:19:54Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
title |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
spellingShingle |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências Silva Lisboa, Milena Formación Extensión Universitaria Aislamiento social Formation University Extension Social Isolation Formação Extensão universitária Isolamento social |
title_short |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
title_full |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
title_fullStr |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
title_full_unstemmed |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
title_sort |
Experiências extensionistas e formação: : território, cuidado e resistências |
author |
Silva Lisboa, Milena |
author_facet |
Silva Lisboa, Milena Gonçalves Vicentin, Maria Cristina Gramkow, Gabriela |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Vicentin, Maria Cristina Gramkow, Gabriela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Lisboa, Milena Gonçalves Vicentin, Maria Cristina Gramkow, Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación Extensión Universitaria Aislamiento social Formation University Extension Social Isolation Formação Extensão universitária Isolamento social |
topic |
Formación Extensión Universitaria Aislamiento social Formation University Extension Social Isolation Formação Extensão universitária Isolamento social |
description |
This article discusses three extensionist experiences in Psychology that emerged in the pandemic between virtualized bodies: a device of exchanges of letters between anonymous students from two large Brazilian capitals, which worked as a motor for building bonds based on sharing experiences of isolation lived in the quarantine period of the Pandemic; an experience of training on care in education and socio-education as a bet on the research device as a meeting; and the last situation, the presence of the psychology course in the articulation of a solidarity network in coping with the impacts of the COVID 19 pandemic, configuring new frontiers in the relationship with the territory and moving us to other formative experiences. Transversally to the experiences, we seek to trace some indicative clues of an extensionist way of doing, which is assumed as a becoming factory as a bet |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070 10.36704/eef.v25i47.7070 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i47.7070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4441 https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7070/4442 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkow info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Milena Silva Lisboa, Maria Cristina Gonçalves Vicentin, Gabriela Gramkow |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco 2317-0093 10.36704/eef.v25i47 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782869278720 |