An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Bruno
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moreira, Valéria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5865
Resumo: This article presents an excerpt from a research on the teaching of Loans & Financing in Basic Education. Our objective is to present a teaching proposal on the main amortization systems. This topic is part of the discussions about School Financial Education, which we present its importance for society and its implementation, since the approval of the BNCC. In this scenario, we present an exemplified and comparative study of the most common amortization systems, also dealing with their presence in textbooks and PROFMAT essays. Then, we state the making, application and analysis of the educational product built during the research: a book to assist teachers in teaching the SAC and Price Table systems. The article ends with the expectation of promoting knowledge that influences the behavior of a new generation of consumers, contributing to the Financial Education of the readers.
id UEMG-2_398f26420608b5b05e152b854ba5e3ce
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5865
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATIONUna ENFOQUE DE LOS SISTEMAS DE AMORTIZACIÓN A LA LUZ DE LA EDUCACIÓN FINANCIERAUma Abordagem sobre Sistemas de Amortização à luz da Educação FinanceiraBNCCFinancial educationHigh schoolAmortization SystemsPrice Table and CASBNCCEducación financieraEscuela secundariaSistemas de amortizaciónPrice tabla y SACBNCCEducação FinanceiraEnsino MédioSistemas de AmortizaçãoTabela Price e SACThis article presents an excerpt from a research on the teaching of Loans & Financing in Basic Education. Our objective is to present a teaching proposal on the main amortization systems. This topic is part of the discussions about School Financial Education, which we present its importance for society and its implementation, since the approval of the BNCC. In this scenario, we present an exemplified and comparative study of the most common amortization systems, also dealing with their presence in textbooks and PROFMAT essays. Then, we state the making, application and analysis of the educational product built during the research: a book to assist teachers in teaching the SAC and Price Table systems. The article ends with the expectation of promoting knowledge that influences the behavior of a new generation of consumers, contributing to the Financial Education of the readers.Este artículo presenta un recorte de una investigación sobre la enseñanza de Préstamos y Financiamiento en la Educación Básica. Nuestro objetivo es presentar una propuesta didáctica sobre los principales sistemas de amortización. Este tema forma parte de las discusiones sobre Educación Financiera Escolar, que presentamos su importancia en la sociedad y su implementación, desde la aprobación de la BNCC. En este escenario, presentamos un estudio ejemplificado y comparativo de los sistemas de amortización más comunes, tratando también su presencia en los libros de texto y disertaciones del PROFMAT.  Luego, narramos la confección, aplicación y análisis del producto educativo construido durante la investigación: un libro para auxiliar a los docentes en la enseñanza de los sistemas SAC y Tabla PRICE. El artículo finaliza con la expectativa de promover conocimientos que influyan en el comportamiento de una nueva generación de consumidores, contribuyendo a la Educación Financiera de los lectores.Este artigo apresenta o recorte de uma pesquisa acerca do ensino de Empréstimos & Financiamentos na Educação Básica, cujo objetivo é expor uma proposta de ensino dos principais sistemas de amortização. Temática essa inserida nas discussões acerca da Educação Financeira Escolar, sobre a qual apresentamos sua atual importância para a sociedade e, consequentemente, sua implantação, a partir da homologação da BNCC. Nesse cenário, mostramos um estudo exemplificado e comparativo dos sistemas de amortização mais usuais, versando também acerca da presença deles em livros didáticos e em dissertações do PROFMAT. Em seguida, narramos a confecção, a aplicação e a análise do produto educacional feito ao longo da pesquisa: um livro produzido para auxiliar professores no ensino dos sistemas SAC e Tabela Price. Assim, o artigo se encerra na expectativa de promover conhecimentos que influenciarão o comportamento de uma nova geração de consumidores, contribuindo para a Educação Financeira dos leitores.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/586510.36704/eef.v25i46.5865Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-402Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-402Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-4022317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5865/4242Copyright (c) 2022 Bruno Freitas, Valéria Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, BrunoMoreira, Valéria2022-08-31T14:25:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5865Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T14:25:57Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
Una ENFOQUE DE LOS SISTEMAS DE AMORTIZACIÓN A LA LUZ DE LA EDUCACIÓN FINANCIERA
Uma Abordagem sobre Sistemas de Amortização à luz da Educação Financeira
title An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
spellingShingle An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
Freitas, Bruno
BNCC
Financial education
High school
Amortization Systems
Price Table and CAS
BNCC
Educación financiera
Escuela secundaria
Sistemas de amortización
Price tabla y SAC
BNCC
Educação Financeira
Ensino Médio
Sistemas de Amortização
Tabela Price e SAC
title_short An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
title_full An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
title_fullStr An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
title_full_unstemmed An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
title_sort An APPROACH TO AMORTIZATION SYSTEMS IN LIGHT OF FINANCIAL EDUCATION
author Freitas, Bruno
author_facet Freitas, Bruno
Moreira, Valéria
author_role author
author2 Moreira, Valéria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Bruno
Moreira, Valéria
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Financial education
High school
Amortization Systems
Price Table and CAS
BNCC
Educación financiera
Escuela secundaria
Sistemas de amortización
Price tabla y SAC
BNCC
Educação Financeira
Ensino Médio
Sistemas de Amortização
Tabela Price e SAC
topic BNCC
Financial education
High school
Amortization Systems
Price Table and CAS
BNCC
Educación financiera
Escuela secundaria
Sistemas de amortización
Price tabla y SAC
BNCC
Educação Financeira
Ensino Médio
Sistemas de Amortização
Tabela Price e SAC
description This article presents an excerpt from a research on the teaching of Loans & Financing in Basic Education. Our objective is to present a teaching proposal on the main amortization systems. This topic is part of the discussions about School Financial Education, which we present its importance for society and its implementation, since the approval of the BNCC. In this scenario, we present an exemplified and comparative study of the most common amortization systems, also dealing with their presence in textbooks and PROFMAT essays. Then, we state the making, application and analysis of the educational product built during the research: a book to assist teachers in teaching the SAC and Price Table systems. The article ends with the expectation of promoting knowledge that influences the behavior of a new generation of consumers, contributing to the Financial Education of the readers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5865
10.36704/eef.v25i46.5865
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5865
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i46.5865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5865/4242
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Bruno Freitas, Valéria Moreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Bruno Freitas, Valéria Moreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-402
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-402
Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 372-402
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i46
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470369316864