Conceptions and practices of literacy in emergency remote teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veloso, Geisa Magela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima Gazal, Esthefane Sabrine Aparecida, Oliveira, Dirce Efigênia Brito Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6997
Resumo: The article aims to discuss literacy conceptions and practices developed by public school teachers, questioning conceptions that underlie the processes conceived or intended for emergency remote teaching. The research is qualitative, in which teachers were interviewed, who experienced Emergency Remote Teaching in the Covid-19 pandemic. With the study, the question was: What literacy practices were possible in the time of social isolation and suspension of face-to-face classes? What theoretical conceptions guided the literacy actions proposed/developed with children in the pandemic time? Difficulty in literacy was observed in the absence of interactions and dialogues between teachers and children, books and authors, texts and situations in which reading and writing make sense to learners. Due to conservative or innovative theoretical guidelines, the selection of content and pedagogical practices were diversified – they included printed activities, guidance in WhatsApp groups, audio and video recording, synchronous classes by videoconferencing application.
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spelling Conceptions and practices of literacy in emergency remote teachingConcepciones y prácticas de la alfabetización en la enseñanza a distancia de emergenciaConcepções e práticas de alfabetização no ensino remoto emergencialLiteraturaEnseñanza Remota de EmergenciaPrácticas de AlfabetizaciónLiteracyEmergency Remote TeachingLiteracy PracticesAlfabetizaçãoEnsino Remoto EmerencialPráticas AlfabetizadorasThe article aims to discuss literacy conceptions and practices developed by public school teachers, questioning conceptions that underlie the processes conceived or intended for emergency remote teaching. The research is qualitative, in which teachers were interviewed, who experienced Emergency Remote Teaching in the Covid-19 pandemic. With the study, the question was: What literacy practices were possible in the time of social isolation and suspension of face-to-face classes? What theoretical conceptions guided the literacy actions proposed/developed with children in the pandemic time? Difficulty in literacy was observed in the absence of interactions and dialogues between teachers and children, books and authors, texts and situations in which reading and writing make sense to learners. Due to conservative or innovative theoretical guidelines, the selection of content and pedagogical practices were diversified – they included printed activities, guidance in WhatsApp groups, audio and video recording, synchronous classes by videoconferencing application.El artículo tiene como objetivo discutir las concepciones y prácticas de alfabetización desarrolladas por profesores de escuelas públicas, cuestionando las concepciones que subyacen a los procesos concebidos o destinados a la enseñanza a distancia de emergencia. La investigación es cualitativa, en la que se entrevistó a docentes, que vivieron la Enseñanza Remota de Emergencia. ¿Qué prácticas de alfabetización eran posibles en la época de aislamiento social y suspensión de las clases presenciales? ¿Qué concepciones teóricas orientaron la alfabetización de los niños en tiempos de pandemia? Se observó dificultad en la alfabetización en ausencia de interacciones y diálogos entre maestros y niños, libros y autores, textos y situaciones en las que la lectura y la escritura tienen sentido para los alumnos. Por lineamientos teóricos conservadores o innovadores, se diversificó la selección de contenidos y prácticas, se incluyeron actividades impresas, orientación por WhatsApp, grabación de audio y video, clases sincrónicas por videoconferênciaO artigo tem por objetivo discutir concepções e práticas alfabetizadoras desenvolvidas por professores de escolas públicas, problematizando concepções que subjazem aos processos concebidos ou intencionados para o ensino remoto emergencial. A pesquisa é qualitativa, em que foram entrevistados professores, que vivenciaram o Ensino Remoto Emergencial na pandemia de Covid-19. Com o estudo questionou-se: Quais práticas alfabetizadoras foram possíveis no tempo de isolamento social e suspensão das aulas presenciais? Quais concepções teóricas orientaram as ações alfabetizadoras propostas/desenvolvidas com as crianças no tempo pandêmico? Constatou-se a dificuldade em alfabetizar na ausência de interações e interlocuções entre professores e crianças, livros e autores, textos e situações em que leitura e escrita façam sentido para os aprendizes. Por orientações teóricas conservadoras ou inovadoras, a seleção de conteúdos e as práticas pedagógicas foram diversificadas – incluíram atividades impressas, orientações em grupos de WhatsApp, gravação de áudios e vídeos, aulas síncronas por aplicativo de videoconferência. EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/699710.36704/eef.v26i49.6997Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6997/4738Copyright (c) 2023 Geisa Magela Veloso, Sthefane Sabrine Aparecida Lima Gazal, Dirce Efigênia Brito Lopes Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessVeloso, Geisa MagelaLima Gazal, Esthefane Sabrine AparecidaOliveira, Dirce Efigênia Brito Lopes2023-10-10T17:43:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6997Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-10-10T17:43:16Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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