Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis Cotrim Gonçalves, Mariana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Martins dos Santos Paro, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7084
Resumo: The teaching of Science in Early Childhood Education should be carried out by themes that have meanings for children, arousing their interest and curiosity. In this perspective, the present study sought to understand the teaching of science in Early Childhood Education through the identification of the themes and support materials used in the classroom. Theoretical support was sought in official documents and scientific articles. The present research used the methodology of bibliographic review with content analysis. Fourteen articles were selected for analysis, which were categorized according to the themes and materials used for teaching Science in Early Childhood Education. The study showed that there is a diversity of themes to be developed in Early Childhood Education, in addition to identifying the predominance of the environment theme and the importance of using various support materials for science teaching.
id UEMG-2_6317f51b22dba61e245e36f137b7e050
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7084
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021La enseñanza de las ciencias en la educación infantil entre los años 2005 a 2021O ensino de ciências na educação infantil entre os anos de 2005 a 2021Revisión bibliográfica. Aula. Ciencias. Niño.Literature review. Classroom. Sciences. ChildRevisão bibliográfica. Sala de aula. Ciências. Criança.The teaching of Science in Early Childhood Education should be carried out by themes that have meanings for children, arousing their interest and curiosity. In this perspective, the present study sought to understand the teaching of science in Early Childhood Education through the identification of the themes and support materials used in the classroom. Theoretical support was sought in official documents and scientific articles. The present research used the methodology of bibliographic review with content analysis. Fourteen articles were selected for analysis, which were categorized according to the themes and materials used for teaching Science in Early Childhood Education. The study showed that there is a diversity of themes to be developed in Early Childhood Education, in addition to identifying the predominance of the environment theme and the importance of using various support materials for science teaching.La enseñanza de las Ciencias en Educación Infantil debe realizarse por temas que tengan significados para los niños, despertando su interés y curiosidad. En esa perspectiva, el presente estudio buscó comprender la enseñanza de las ciencias en la Educación Infantil a través de la identificación de los temas y materiales de apoyo utilizados en el aula. Se buscó apoyo teórico en documentos oficiales y artículos científicos. La presente investigación utilizó la metodología de revisión bibliográfica con análisis de contenido. Fueron seleccionados para el análisis catorce artículos, que fueron categorizados según los temas y materiales utilizados para la enseñanza de las Ciencias en Educación Infantil. El estudio evidenció que existe diversidad de temas a ser desarrollados en la Educación Infantil, además de identificar el predominio del tema medio ambiente y la importancia de utilizar diversos materiales de apoyo para la enseñanza de las cienciasO ensino de Ciências na Educação Infantil deve ser realizado por temáticas que apresentam significados para as crianças despertando nelas o interesse e a curiosidade. Nesta perspectiva, o presente estudo buscou compreender o ensino de ciências na Educação Infantil através da identificação das temáticas e materiais de apoio utilizados em sala de aula. Buscou-se aporte teórico em documentos oficiais e artigos científicos. A presente pesquisa utilizou a metodologia de revisão bibliográfica com a análise de conteúdo. Foram selecionados 14 artigos para a análise os quais foram categorizados de acordo com as temáticas e materiais utilizados para o ensino de Ciências na Educação Infantil. O estudo mostrou que há uma diversidade de temas para serem desenvolvidos na Educação Infantil, além de identificar a predominância pela temática meio ambiente e a importância da utilização de diversos materiais de apoio para o ensino de ciências.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/708410.36704/eef.v27i51.7084Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-25Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-25Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-252317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7084/5050Copyright (c) 2024 Mariana Reis Cotrim Gonçalves, Renata Martins dos Santos Paroinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis Cotrim Gonçalves, MarianaMartins dos Santos Paro, Renata2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7084Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
La enseñanza de las ciencias en la educación infantil entre los años 2005 a 2021
O ensino de ciências na educação infantil entre os anos de 2005 a 2021
title Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
spellingShingle Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
Reis Cotrim Gonçalves, Mariana
Revisión bibliográfica. Aula. Ciencias. Niño.
Literature review. Classroom. Sciences. Child
Revisão bibliográfica. Sala de aula. Ciências. Criança.
title_short Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
title_full Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
title_fullStr Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
title_full_unstemmed Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
title_sort Science teaching in early childhood education between the years 2005 to 2021
author Reis Cotrim Gonçalves, Mariana
author_facet Reis Cotrim Gonçalves, Mariana
Martins dos Santos Paro, Renata
author_role author
author2 Martins dos Santos Paro, Renata
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis Cotrim Gonçalves, Mariana
Martins dos Santos Paro, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Revisión bibliográfica. Aula. Ciencias. Niño.
Literature review. Classroom. Sciences. Child
Revisão bibliográfica. Sala de aula. Ciências. Criança.
topic Revisión bibliográfica. Aula. Ciencias. Niño.
Literature review. Classroom. Sciences. Child
Revisão bibliográfica. Sala de aula. Ciências. Criança.
description The teaching of Science in Early Childhood Education should be carried out by themes that have meanings for children, arousing their interest and curiosity. In this perspective, the present study sought to understand the teaching of science in Early Childhood Education through the identification of the themes and support materials used in the classroom. Theoretical support was sought in official documents and scientific articles. The present research used the methodology of bibliographic review with content analysis. Fourteen articles were selected for analysis, which were categorized according to the themes and materials used for teaching Science in Early Childhood Education. The study showed that there is a diversity of themes to be developed in Early Childhood Education, in addition to identifying the predominance of the environment theme and the importance of using various support materials for science teaching.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7084
10.36704/eef.v27i51.7084
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7084
identifier_str_mv 10.36704/eef.v27i51.7084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7084/5050
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Mariana Reis Cotrim Gonçalves, Renata Martins dos Santos Paro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Mariana Reis Cotrim Gonçalves, Renata Martins dos Santos Paro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-25
Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-25
Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-25
2317-0093
10.36704/eef.v27i51
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782525345792