Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889 |
Resumo: | It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices. |
id |
UEMG-2_73df03e7060bdc01f9e857a631949248 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5889 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aulaDocência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices.Es innegable que las tecnologías están presentes en todos los ámbitos de nuestra sociedad. En este contexto, las escuelas se vieron obligadas a componer este escenario, algo que ha provocado cuestionamientos. La investigación tuvo como objetivo investigar el uso de tecnologías en el ámbito educativo de en las escuelas del 2º segmento de Itaperuna / RJ, analizando cómo se insertan los recursos digitales en la práctica pedagógica. Para ello, utilizamos como método la aplicación de cuestionarios con profesores de colegios públicos y privados para comprender cómo ocurre la mediación de actividades con el uso de la tecnología y su contribución. Los resultados apuntan a un uso aún limitado de la tecnología, más como aparato tecnológico que como instrumento transformador. Por tanto, a partir de la realidad analizada, es importante reflexionar sobre el uso de la tecnología digital en el ámbito escolar y cómo puede contribuir a prácticas pedagógicas más contextualizadas.É inegável que as tecnologias estão presentes em todas as esferas da nossa sociedade. Neste contexto, as escolas viram-se quase que obrigadas a compor esse cenário, algo que tem provocado debates e questionamentos. Diante deste quadro, a pesquisa teve como objetivo investigar o uso das tecnologias no ambiente educacional do Ensino Fundamental (2º segmento) em escolas de Itaperuna/RJ analisando como os recursos digitais estão inseridos na prática pedagógica. Para isso, utilizou-se como método a aplicação de questionários com professores de escolas pública e particular para compreender como acontece a mediação das atividades com uso de tecnologia e sua contribuição no processo ensino-aprendizagem. Os resultados apontaram para a utilização ainda limitada da tecnologia, mais como aparato tecnológico do que instrumento transformador. Portanto, a partir da realidade analisada, é importante a reflexão acerca do uso da tecnologia digital no ambiente escolar e como esta pode contribuir com as práticas pedagógicas mais contextualizadas.EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/588910.36704/eef.v25i45.5889Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-2792317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889/3983Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro info:eu-repo/semantics/openAccessReis de Assis, Thaísde Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia 2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5889Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
title |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
spellingShingle |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula Reis de Assis, Thaís Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional. |
title_short |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
title_full |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
title_fullStr |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
title_full_unstemmed |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
title_sort |
Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula |
author |
Reis de Assis, Thaís |
author_facet |
Reis de Assis, Thaís de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis de Assis, Thaís de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional. |
topic |
Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional. |
description |
It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889 10.36704/eef.v25i45.5889 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i45.5889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889/3983 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279 Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i45 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470392385536 |