Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis de Assis, Thaís
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889
Resumo: It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices.
id UEMG-2_73df03e7060bdc01f9e857a631949248
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5889
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aulaDocência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices.Es innegable que las tecnologías están presentes en todos los ámbitos de nuestra sociedad. En este contexto, las escuelas se vieron obligadas a componer este escenario, algo que ha provocado  cuestionamientos. La investigación tuvo como objetivo investigar el uso de tecnologías en el ámbito educativo de en las escuelas del 2º segmento de Itaperuna / RJ, analizando cómo se insertan los recursos digitales en la práctica pedagógica. Para ello, utilizamos como método la aplicación de cuestionarios con profesores de colegios públicos y privados para comprender cómo ocurre la mediación de actividades con el uso de la tecnología y su contribución. Los resultados apuntan a un uso aún limitado de la tecnología, más como aparato tecnológico que como instrumento transformador. Por tanto, a partir de la realidad analizada, es importante reflexionar sobre el uso de la tecnología digital en el ámbito escolar y cómo puede contribuir a prácticas pedagógicas más contextualizadas.É inegável que as tecnologias estão presentes em todas as esferas da nossa sociedade. Neste contexto, as escolas viram-se quase que obrigadas a compor esse cenário, algo que tem provocado debates e questionamentos. Diante deste quadro, a pesquisa teve como objetivo investigar o uso das tecnologias no ambiente educacional do Ensino Fundamental (2º segmento) em escolas de Itaperuna/RJ analisando como os recursos digitais estão inseridos na prática pedagógica. Para isso, utilizou-se como método a aplicação de questionários com professores de escolas pública e particular para compreender como acontece a mediação das atividades com uso de tecnologia e sua contribuição no processo ensino-aprendizagem. Os resultados apontaram para a utilização ainda limitada da tecnologia, mais como aparato tecnológico do que instrumento transformador. Portanto, a partir da realidade analisada, é importante a reflexão acerca do uso da tecnologia digital no ambiente escolar e como esta pode contribuir com as práticas pedagógicas mais contextualizadas.EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/588910.36704/eef.v25i45.5889Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-2792317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889/3983Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro info:eu-repo/semantics/openAccessReis de Assis, Thaísde Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia 2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5889Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
title Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
spellingShingle Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
Reis de Assis, Thaís
Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.
title_short Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
title_full Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
title_fullStr Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
title_full_unstemmed Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
title_sort Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula
author Reis de Assis, Thaís
author_facet Reis de Assis, Thaís
de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia
author_role author
author2 de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis de Assis, Thaís
de Abreu Monteiro Azevedo, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.
topic Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.
description It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889
10.36704/eef.v25i45.5889
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i45.5889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5889/3983
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Thaís Reis de Assis, Patrícia de Abreu Monteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279
Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 260-279
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i45
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470392385536