The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991 |
Resumo: | The article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people. |
id |
UEMG-2_74109223668a88450adf9a94272623e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6991 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland El día de los sueños: : reflexiones sobre los valores morales de los jóvenes del interior de São Paulo O dia de sonhar: : reflexões sobre valores morais de jovens do interior paulistaEducaciónÉticaJuventudMoralEducationEthicsYoungMoralEducaçãoÉticaJovensMoralThe article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people.El artículo es resultado de cuestionario aplicado a jóvenes entre 11 y 15 años, participantes del evento "El día de los sueños", ocurrido en 2019 en una ciudad del interior de São Paulo. Pretendíamos entender la visión del mundo y el papel de la educación de estos jóvenes, sus aspiraciones tal y como pretendían conquistarlas. Adoptamos la metodología de investigación de campo, de carácter descriptivo cualitativa/cuantitativa, utilizamos cuestionarios abiertos para la recogida de datos. El objetivo de este estudio es analizar las concepciones éticas y morales expresadas en las respuestas. Entre las respuestas, llegamos a la conclusión de que la mayoría ve la educación como una forma de hacer realidad sus sueños. Algunas respuestas destacan valores morales como la justicia, los derechos humanos, partiendo de la meritocracia, señalando la necesidad de trabajar en cuestiones éticas y morales que contribuyan a la realización de los proyectos de vida de estos jóvenes.Este artigo, resultado de um questionário aplicado em 21 jovens, entre 11 e 15 anos de idade, participantes do evento “O Dia de Sonhar”, ocorrido em 2019 numa cidade do interior paulista. Intentamos compreender as visões de mundo desses jovens frente ao papel da educação em suas vidas, suas aspirações e como pretendiam fazer para conquistá-las. Adotamos como metodologia a pesquisa de campo, de caráter descritivo qualitativo/quantitativo e o uso de questionários abertos para a coleta dos dados. O objetivo central deste estudo é analisar as concepções éticas e morais e os valores morais expressos nas respostas. Entre as diversas respostas, concluímos que a maioria vê na educação uma forma de concretizar seus sonhos. Algumas respostas destacam valores morais como justiça, direitos humanos, partindo da meritocracia, apontando para a necessidade de se trabalhar questões éticas e morais que contribuam para a efetivação dos projetos de vida desses jovensEDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/699110.36704/eef.v26i49.6991Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991/4737Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Benetti, EduardoMelissa Lepre, RitaGustavo dos Santos, Gabriel2023-08-03T19:32:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6991Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:32:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland El día de los sueños: : reflexiones sobre los valores morales de los jóvenes del interior de São Paulo O dia de sonhar: : reflexões sobre valores morais de jovens do interior paulista |
title |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
spellingShingle |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland Silva Benetti, Eduardo Educación Ética Juventud Moral Education Ethics Young Moral Educação Ética Jovens Moral |
title_short |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
title_full |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
title_fullStr |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
title_full_unstemmed |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
title_sort |
The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland |
author |
Silva Benetti, Eduardo |
author_facet |
Silva Benetti, Eduardo Melissa Lepre, Rita Gustavo dos Santos, Gabriel |
author_role |
author |
author2 |
Melissa Lepre, Rita Gustavo dos Santos, Gabriel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Benetti, Eduardo Melissa Lepre, Rita Gustavo dos Santos, Gabriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Ética Juventud Moral Education Ethics Young Moral Educação Ética Jovens Moral |
topic |
Educación Ética Juventud Moral Education Ethics Young Moral Educação Ética Jovens Moral |
description |
The article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991 10.36704/eef.v26i49.6991 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991/4737 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782687875072 |