The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Benetti, Eduardo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Melissa Lepre, Rita, Gustavo dos Santos, Gabriel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991
Resumo: The article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people.
id UEMG-2_74109223668a88450adf9a94272623e0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6991
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland El día de los sueños: : reflexiones sobre los valores morales de los jóvenes del interior de São Paulo O dia de sonhar: : reflexões sobre valores morais de jovens do interior paulistaEducaciónÉticaJuventudMoralEducationEthicsYoungMoralEducaçãoÉticaJovensMoralThe article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people.El artículo es resultado de cuestionario aplicado a jóvenes entre 11 y 15 años, participantes del evento "El día de los sueños", ocurrido en 2019 en una ciudad del interior de São Paulo. Pretendíamos entender la visión del mundo y el papel de la educación de estos jóvenes, sus aspiraciones tal y como pretendían conquistarlas. Adoptamos la metodología de investigación de campo, de carácter descriptivo cualitativa/cuantitativa, utilizamos cuestionarios abiertos para la recogida de datos. El objetivo de este estudio es analizar las concepciones éticas y morales expresadas en las respuestas. Entre las respuestas, llegamos a la conclusión de que la mayoría ve la educación como una forma de hacer realidad sus sueños. Algunas respuestas destacan valores morales como la justicia, los derechos humanos, partiendo de la meritocracia, señalando la necesidad de trabajar en cuestiones éticas y morales que contribuyan a la realización de los proyectos de vida de estos jóvenes.Este artigo, resultado de um questionário aplicado em 21 jovens, entre 11 e 15 anos de idade, participantes do evento “O Dia de Sonhar”, ocorrido em 2019 numa cidade do interior paulista. Intentamos compreender as visões de mundo desses jovens frente ao papel da educação em suas vidas, suas aspirações e como pretendiam fazer para conquistá-las. Adotamos como metodologia a pesquisa de campo, de caráter descritivo qualitativo/quantitativo e o uso de questionários abertos para a coleta dos dados. O objetivo central deste estudo é analisar as concepções éticas e morais e os valores morais expressos nas respostas. Entre as diversas respostas, concluímos que a maioria vê na educação uma forma de concretizar seus sonhos. Algumas respostas destacam valores morais como justiça, direitos humanos, partindo da meritocracia, apontando para a necessidade de se trabalhar questões éticas e morais que contribuam para a efetivação dos projetos de vida desses jovensEDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/699110.36704/eef.v26i49.6991Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991/4737Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Benetti, EduardoMelissa Lepre, RitaGustavo dos Santos, Gabriel2023-08-03T19:32:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6991Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:32:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
El día de los sueños: : reflexiones sobre los valores morales de los jóvenes del interior de São Paulo
O dia de sonhar: : reflexões sobre valores morais de jovens do interior paulista
title The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
spellingShingle The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
Silva Benetti, Eduardo
Educación
Ética
Juventud
Moral
Education
Ethics
Young
Moral
Educação
Ética
Jovens
Moral
title_short The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
title_full The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
title_fullStr The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
title_full_unstemmed The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
title_sort The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland
author Silva Benetti, Eduardo
author_facet Silva Benetti, Eduardo
Melissa Lepre, Rita
Gustavo dos Santos, Gabriel
author_role author
author2 Melissa Lepre, Rita
Gustavo dos Santos, Gabriel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Benetti, Eduardo
Melissa Lepre, Rita
Gustavo dos Santos, Gabriel
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Ética
Juventud
Moral
Education
Ethics
Young
Moral
Educação
Ética
Jovens
Moral
topic Educación
Ética
Juventud
Moral
Education
Ethics
Young
Moral
Educação
Ética
Jovens
Moral
description The article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991
10.36704/eef.v26i49.6991
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6991
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6991/4737
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Eduardo Silva Benetti, Rita Melissa Lepre, Gabriel Gustavo dos Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782687875072