Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Kleber Peixoto de, Santos, Ruth Cunha dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891
Resumo: The COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing  new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students.
id UEMG-2_74e374b9acf480a0b01e8230542af710
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5891
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?Educación remota en el contexto de una pandemia: ¿para quién es?A educação remota no contexto pandêmico: : a quem será que se destina?Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática PedagógicaPublic education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical PracticeEducacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica PedagógicaThe COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing  new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students.La pandemia COVID-19 y medidas de distanciamiento social recomendadas por la Organización Mundial de la Salud provocaron el cierre de escuelas, imponiendo nuevo modelo educativo organizado por el uso de tecnologías de comunicación. En este contexto, este artículo presenta estudio sobre el uso de herramientas tecnológicas en el Colégio do Campo, Ipuaçu, Feira de Santana. El objetivo fue analizar uso de herramientas tecnológicas en clases remotas durante la pandemia, enfocándose los impactos en la práctica pedagógica y en los procesos de enseñanza-aprendizaje de los educadores escolares. Realizamos análisis de documentos oficiales - federales y estatales -, artículos, así como análisis de informes de docentes de la escuela. Los análisis producidos indican que las dificultades son extensas tanto a los educadores como a los estudiantes de las escuelas rurales, y para estos últimos, las desigualdades educativas históricas tienden ensancharse, lo que puede causar daños irreversibles en la formación de estos estudiantes.A pandemia COVID-19 e as medidas de distanciamento social preconizadas pela Organização Mundial de Saúde causaram o fechamento das escolas, impondo um novo modelo educacional organizado pelo uso das tecnologias de comunicação. Diante desse contexto, este artigo apresenta um estudo sobre a utilização das ferramentas tecnológicas no Colégio Estadual do Campo Edivaldo Boaventura, em Ipuaçu, Feira de Santana, BA. O objetivo foi analisar o uso das ferramentas tecnológicas nas aulas remotas durante a pandemia, tendo como foco os impactos na prática pedagógica e nos processos de ensino-aprendizagem dos educadores da escola. Realizamos análises de documentos oficiais - federal e estadual-, artigos, bem como análise de relatos dos docentes da escola. As análises produzidas indicam que as dificuldades são extensivas tanto aos educadores quanto aos estudantes das escolas do campo, sendo que para os últimos as históricas desigualdades educacionais tendem a se ampliar, podendo trazer danos irreversíveis à formação desses estudantesEDUEMG2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/589110.36704/eef.v24i44.5891Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-4752317-00931519-332210.36704/eef.v24i44reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891/3891Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida dos Santos Souza, Leila DamianaSouza, Kleber Peixoto deSantos, Ruth Cunha dos2021-12-29T12:33:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5891Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2021-12-29T12:33:35Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
Educación remota en el contexto de una pandemia: ¿para quién es?
A educação remota no contexto pandêmico: : a quem será que se destina?
title Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
spellingShingle Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana
Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica
Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice
Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica
title_short Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
title_full Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
title_fullStr Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
title_full_unstemmed Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
title_sort Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
author Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana
author_facet Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana
Souza, Kleber Peixoto de
Santos, Ruth Cunha dos
author_role author
author2 Souza, Kleber Peixoto de
Santos, Ruth Cunha dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana
Souza, Kleber Peixoto de
Santos, Ruth Cunha dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica
Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice
Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica
topic Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica
Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice
Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica
description The COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing  new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891
10.36704/eef.v24i44.5891
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891
identifier_str_mv 10.36704/eef.v24i44.5891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891/3891
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475
Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475
Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v24i44
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470396579840