Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students. |
id |
UEMG-2_74e374b9acf480a0b01e8230542af710 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5891 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for?Educación remota en el contexto de una pandemia: ¿para quién es?A educação remota no contexto pandêmico: : a quem será que se destina?Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática PedagógicaPublic education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical PracticeEducacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica PedagógicaThe COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students.La pandemia COVID-19 y medidas de distanciamiento social recomendadas por la Organización Mundial de la Salud provocaron el cierre de escuelas, imponiendo nuevo modelo educativo organizado por el uso de tecnologías de comunicación. En este contexto, este artículo presenta estudio sobre el uso de herramientas tecnológicas en el Colégio do Campo, Ipuaçu, Feira de Santana. El objetivo fue analizar uso de herramientas tecnológicas en clases remotas durante la pandemia, enfocándose los impactos en la práctica pedagógica y en los procesos de enseñanza-aprendizaje de los educadores escolares. Realizamos análisis de documentos oficiales - federales y estatales -, artículos, así como análisis de informes de docentes de la escuela. Los análisis producidos indican que las dificultades son extensas tanto a los educadores como a los estudiantes de las escuelas rurales, y para estos últimos, las desigualdades educativas históricas tienden ensancharse, lo que puede causar daños irreversibles en la formación de estos estudiantes.A pandemia COVID-19 e as medidas de distanciamento social preconizadas pela Organização Mundial de Saúde causaram o fechamento das escolas, impondo um novo modelo educacional organizado pelo uso das tecnologias de comunicação. Diante desse contexto, este artigo apresenta um estudo sobre a utilização das ferramentas tecnológicas no Colégio Estadual do Campo Edivaldo Boaventura, em Ipuaçu, Feira de Santana, BA. O objetivo foi analisar o uso das ferramentas tecnológicas nas aulas remotas durante a pandemia, tendo como foco os impactos na prática pedagógica e nos processos de ensino-aprendizagem dos educadores da escola. Realizamos análises de documentos oficiais - federal e estadual-, artigos, bem como análise de relatos dos docentes da escola. As análises produzidas indicam que as dificuldades são extensivas tanto aos educadores quanto aos estudantes das escolas do campo, sendo que para os últimos as históricas desigualdades educacionais tendem a se ampliar, podendo trazer danos irreversíveis à formação desses estudantesEDUEMG2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/589110.36704/eef.v24i44.5891Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-4752317-00931519-332210.36704/eef.v24i44reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891/3891Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida dos Santos Souza, Leila DamianaSouza, Kleber Peixoto deSantos, Ruth Cunha dos2021-12-29T12:33:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5891Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2021-12-29T12:33:35Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? Educación remota en el contexto de una pandemia: ¿para quién es? A educação remota no contexto pandêmico: : a quem será que se destina? |
title |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
spellingShingle |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica |
title_short |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
title_full |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
title_fullStr |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
title_full_unstemmed |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
title_sort |
Remote Education in the Pandemic Context: Who is it for? |
author |
Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana |
author_facet |
Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana Souza, Kleber Peixoto de Santos, Ruth Cunha dos |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Kleber Peixoto de Santos, Ruth Cunha dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida dos Santos Souza, Leila Damiana Souza, Kleber Peixoto de Santos, Ruth Cunha dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica |
topic |
Educação Pública. Educação do Campo. Ensino Remoto. Prática Pedagógica Public education. Countryside Education. Remote Teaching. Pedagogical Practice Educacion Publica. Educación de Campo. Enseñanza Remota. Práctica Pedagógica |
description |
The COVID-19 pandemic and the measures of social distancing recommended by the World Health Organization caused the closing of schools, imposing new educational model organized by the use of communication technologies. Given this context, this article presents a study on the use of technological tools at the Colégio Estadual Campo Edivaldo Boaventura, in Ipuaçu, Feira de Santana, BA. The objective was to analyze the use of technological tools in remote classes during the pandemic, focusing on the impacts on pedagogical practice and on the teaching-learning processes of school educators. We carried out analyzes of official documents - federal and state -, articles, as well as analysis of reports from the school's teachers. The analyzes produced indicate that the difficulties are extensive to both educators and students from rural schools, and for the latter, historical educational inequalities tend to widen, which can bring irreversible damage to the training of these students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891 10.36704/eef.v24i44.5891 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v24i44.5891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5891/3891 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Leila Damiana Almeida dos Santos Souza, Kleber Peixoto, Ruth Cunha dos Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475 Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475 Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 456-475 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v24i44 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470396579840 |