Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira dos Santos, Aguinaldo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Luis Darg Moreira, Arnaldo, Razzolini Filho, Edelvino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976
Resumo: With the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge.
id UEMG-2_74e3f9270915d3975413da19d78b25e1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6976
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19Ambiente virtualAprendizagemDocentePandemiaWith the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge. Devido ao avanço da pandemia e os decretos sancionados tanto em nível estadual e municipal, quarentena, refletindo no calendário escolar, o objetivo proposto nesse trabalho científico foi: identificar reflexos causados pela Covid-19 no processo de ensino-aprendizagem. A metodologia utilizada, foi classificada como qualitativa, sendo adotado o estudo de caso como método investigativo, proporcionando aos pesquisadores cruzar as informações presentes nas perguntas e nas respostas de cada respondente, realizando assim uma análise de sentimento (negativo, neutro e positivo). No processo de análise dos resultados obtidos, por meio de um questionário em escala Likert, foi utilizado como recurso o software de análise de conteúdo ATLAS.TI®. Com isso, foi possível identificar que a pandemia causada pela Covid-19 trouxe reflexos que puderam ser caracterizados como positivos e negativos para o processo de ensino-aprendizagem. Contudo, é válido ressaltar o papel desempenhado pelos docentes, como agentes informacionais, destacando sua relevância no compartilhamento do conhecimento.EDUEMG2023-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/697610.36704/eef.v26i49.6976Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976/4676Copyright (c) 2023 Aguinaldo Ferreira dos Santos, Arnaldo Luis Darg Moreira, Edelvino Razzolini Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira dos Santos, AguinaldoLuis Darg Moreira, ArnaldoRazzolini Filho, Edelvino2023-07-23T06:30:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6976Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-23T06:30:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
title Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
spellingShingle Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
Ferreira dos Santos, Aguinaldo
Ambiente virtual
Aprendizagem
Docente
Pandemia
title_short Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
title_full Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
title_fullStr Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
title_full_unstemmed Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
title_sort Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
author Ferreira dos Santos, Aguinaldo
author_facet Ferreira dos Santos, Aguinaldo
Luis Darg Moreira, Arnaldo
Razzolini Filho, Edelvino
author_role author
author2 Luis Darg Moreira, Arnaldo
Razzolini Filho, Edelvino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira dos Santos, Aguinaldo
Luis Darg Moreira, Arnaldo
Razzolini Filho, Edelvino
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente virtual
Aprendizagem
Docente
Pandemia
topic Ambiente virtual
Aprendizagem
Docente
Pandemia
description With the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976
10.36704/eef.v26i49.6976
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976/4676
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782679486464