Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976 |
Resumo: | With the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge. |
id |
UEMG-2_74e3f9270915d3975413da19d78b25e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6976 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19Ambiente virtualAprendizagemDocentePandemiaWith the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge. Devido ao avanço da pandemia e os decretos sancionados tanto em nível estadual e municipal, quarentena, refletindo no calendário escolar, o objetivo proposto nesse trabalho científico foi: identificar reflexos causados pela Covid-19 no processo de ensino-aprendizagem. A metodologia utilizada, foi classificada como qualitativa, sendo adotado o estudo de caso como método investigativo, proporcionando aos pesquisadores cruzar as informações presentes nas perguntas e nas respostas de cada respondente, realizando assim uma análise de sentimento (negativo, neutro e positivo). No processo de análise dos resultados obtidos, por meio de um questionário em escala Likert, foi utilizado como recurso o software de análise de conteúdo ATLAS.TI®. Com isso, foi possível identificar que a pandemia causada pela Covid-19 trouxe reflexos que puderam ser caracterizados como positivos e negativos para o processo de ensino-aprendizagem. Contudo, é válido ressaltar o papel desempenhado pelos docentes, como agentes informacionais, destacando sua relevância no compartilhamento do conhecimento.EDUEMG2023-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/697610.36704/eef.v26i49.6976Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976/4676Copyright (c) 2023 Aguinaldo Ferreira dos Santos, Arnaldo Luis Darg Moreira, Edelvino Razzolini Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira dos Santos, AguinaldoLuis Darg Moreira, ArnaldoRazzolini Filho, Edelvino2023-07-23T06:30:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6976Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-07-23T06:30:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
title |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
spellingShingle |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 Ferreira dos Santos, Aguinaldo Ambiente virtual Aprendizagem Docente Pandemia |
title_short |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
title_full |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
title_fullStr |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
title_sort |
Rede Pública De Ensino:: Reflexos Da Covid-19 |
author |
Ferreira dos Santos, Aguinaldo |
author_facet |
Ferreira dos Santos, Aguinaldo Luis Darg Moreira, Arnaldo Razzolini Filho, Edelvino |
author_role |
author |
author2 |
Luis Darg Moreira, Arnaldo Razzolini Filho, Edelvino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira dos Santos, Aguinaldo Luis Darg Moreira, Arnaldo Razzolini Filho, Edelvino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente virtual Aprendizagem Docente Pandemia |
topic |
Ambiente virtual Aprendizagem Docente Pandemia |
description |
With the advance of the pandemic and the decrees sanctioned at both state and municipal levels, quarantine, reflecting on the school calendar, the proposed objective of this scientific work was to identify reflexes caused by Covid-19 in the teaching-learning process. learning. The methodology used was classified as qualitative, and the case study was adopted as an investigative method, allowing researchers to cross-reference the information present in the questions and answers of each respondent, thus performing a sentiment analysis. In the process of analyzing the results obtained, the ATLAS.TI® content analysis software was used as a resource. With this, it was possible to identify that the pandemic caused by Covid-19 brought reflexes that could be characterized as positive and negative for the teaching-learning process. However, it is worth emphasizing the role played by teachers, as informational agents, highlighting their relevance in sharing knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976 10.36704/eef.v26i49.6976 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6976 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6976/4676 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782679486464 |