Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5886 |
Resumo: | The article has as an objective to problematize the image that quilombola students from Chumbo construct of themselves and their territory, starting with the look of “others” and how the school is positioned in front of the negativism that crosses that self-image. The investigation is inserted in the qualitative ethnographic inquiry and had as collecting instruments, the observation and interviews with managers and professors of Nossa Senhora de Aparecida School. The results point out that the looks of the “others” are definers by excellence of the negative image that the students have of themselves and their territory. It is perceived the school effort in reversing that process of negativism, but still it is a non systematic work and represents a challenge to the modality of Quilombola School Education. |
id |
UEMG-2_7bf0ef24d78c03c9b565ded5047a45de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5886 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outrosCorpoEducação Escolar QuilombolaEducaçãoIdentidadeQuilombo do ChumboThe article has as an objective to problematize the image that quilombola students from Chumbo construct of themselves and their territory, starting with the look of “others” and how the school is positioned in front of the negativism that crosses that self-image. The investigation is inserted in the qualitative ethnographic inquiry and had as collecting instruments, the observation and interviews with managers and professors of Nossa Senhora de Aparecida School. The results point out that the looks of the “others” are definers by excellence of the negative image that the students have of themselves and their territory. It is perceived the school effort in reversing that process of negativism, but still it is a non systematic work and represents a challenge to the modality of Quilombola School Education. Este artículo tiene por objetivo problematizar la imagen que los estudiantes quilombolas del Chumbo construyen de sí y de su territorio a partir de la mirada de los otros y cómo la escuela se ha posicionado frente al negativismo que ejecutan mediante esa autoimagen hetero-atribuida. La investigación está dentro del abordaje cualitativo y tuvo como instrumentos de recolecta la observación y entrevistas con administradores y profesores de la escuela Nossa Senhora Aparecida. Los resultados señalan que la mirada de los otros son definidores por excelencia de la imagen negativa que los estudiantes construyen de sí mismos y de su territorio. Se percibe el esfuerzo de la escuela en revertir ese proceso de negativismo, pero aún es un trabajo no sistemático y representa un desafío a la modalidad de la Educación Escolar Quilombola.O artigo tem como objetivo problematizar a imagem que os estudantes quilombolas, do Chumbo, constrói de si e de seu território, a partir do olhar dos outros e como a escola tem se posicionado diante dos negativismo que perpassam essa autoimagem heteroatribuída. A pesquisa se insere na abordagem qualitativa etnográfica e teve como instrumentos de coleta: a observação e entrevistas com gestores e professores da escola Nossa Senhora Aparecida. Os resultados apontam que o olhar dos outros são definidores, por excelência, da imagem negativa que os estudantes constroem de si mesmos e de seu território. Percebe-se o esforço da escola em reverter esse processo de negativismo, mas ainda é um trabalho não sistemático, e representa um desafio à modalidade de Educação Escolar Quilombola.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/588610.36704/eef.v25i46.5886Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-275Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-275Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-2752317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5886/4233Copyright (c) 2022 Suely Dulce de Castilho, Bruna Maria de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessCastilho, Suely Dulce deOliveira, Bruna Maria de2022-08-31T02:09:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5886Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T02:09:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
title |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
spellingShingle |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros Castilho, Suely Dulce de Corpo Educação Escolar Quilombola Educação Identidade Quilombo do Chumbo |
title_short |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
title_full |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
title_fullStr |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
title_full_unstemmed |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
title_sort |
Imagem que estudantes quilombolas constroem de si a partir do olhar dos outros |
author |
Castilho, Suely Dulce de |
author_facet |
Castilho, Suely Dulce de Oliveira, Bruna Maria de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Bruna Maria de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castilho, Suely Dulce de Oliveira, Bruna Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo Educação Escolar Quilombola Educação Identidade Quilombo do Chumbo |
topic |
Corpo Educação Escolar Quilombola Educação Identidade Quilombo do Chumbo |
description |
The article has as an objective to problematize the image that quilombola students from Chumbo construct of themselves and their territory, starting with the look of “others” and how the school is positioned in front of the negativism that crosses that self-image. The investigation is inserted in the qualitative ethnographic inquiry and had as collecting instruments, the observation and interviews with managers and professors of Nossa Senhora de Aparecida School. The results point out that the looks of the “others” are definers by excellence of the negative image that the students have of themselves and their territory. It is perceived the school effort in reversing that process of negativism, but still it is a non systematic work and represents a challenge to the modality of Quilombola School Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5886 10.36704/eef.v25i46.5886 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5886 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i46.5886 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5886/4233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Suely Dulce de Castilho, Bruna Maria de Oliveira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Suely Dulce de Castilho, Bruna Maria de Oliveira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-275 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-275 Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 252-275 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i46 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470388191232 |