Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
DOI: | 10.36704/eef.v26i48.5893 |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893 |
Resumo: | In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process. |
id |
UEMG-2_9f7ae35b845ce2a37de1e1fef5a52558 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5893 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
spelling |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionaisNeoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating StateNeoliberalismoPolíticas educacionaisReforma do EstadoEstado AvaliadorNeoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador.In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process.En este artículo discutiremos sobre las orientaciones para la política de evaluación puestas en Brasil desde el neoliberalismo y la Reforma del Estado que inició en la década de 1990. Con base en la revisión literaria hecha, buscamos indicar que la proposición del Estado evaluador es marcada por intereses sociopolíticos articulados a las necesidades de superación de un contexto de crisis del capital. Indicamos que la Reforma del Estado implementó una determinada modernización de la gestión en la perspectiva gerencialista, lo que resultó en la descentralización, en la búsqueda de la gestión vinculada a resultados y mercantilización de las principales áreas sociales, teniendo como elemento limitador del proceso las políticas de evaluación a gran escala.Neste artigo nos propomos a discutir as orientações para a política de avaliação implementadas no Brasil a partir do neoliberalismo e da Reforma do Estado iniciada na década de 1990. Buscamos, com base na revisão de literatura, indicar que a proposição do Estado avaliador é marcada por interesses sociopolíticos articulados a necessidade de superação de um contexto de crise do capital. Indicamos que a Reforma do Estado implementou uma determinada modernização da gestão na perspectiva gerencialista, que resultou na descentralização, na busca da gestão vinculada a resultados e mercantilização das principais áreas sociais, tendo como balizador deste processo as políticas de avaliação em larga escalaEDUEMG2023-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/589310.36704/eef.v26i48.5893Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v26i48reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893/4576Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandriinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade Maier, ThaysSouza Zanardini, Isaura MonicaSandri, Simone 2023-04-29T14:05:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5893Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-04-29T14:05:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
title |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
spellingShingle |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais Trindade Maier, Thays Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State Neoliberalismo Políticas educacionais Reforma do Estado Estado Avaliador Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador. Trindade Maier, Thays Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State Neoliberalismo Políticas educacionais Reforma do Estado Estado Avaliador Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador. |
title_short |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
title_full |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
title_fullStr |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
title_full_unstemmed |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
title_sort |
Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais |
author |
Trindade Maier, Thays |
author_facet |
Trindade Maier, Thays Trindade Maier, Thays Souza Zanardini, Isaura Monica Sandri, Simone Souza Zanardini, Isaura Monica Sandri, Simone |
author_role |
author |
author2 |
Souza Zanardini, Isaura Monica Sandri, Simone |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade Maier, Thays Souza Zanardini, Isaura Monica Sandri, Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State Neoliberalismo Políticas educacionais Reforma do Estado Estado Avaliador Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador. |
topic |
Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State Neoliberalismo Políticas educacionais Reforma do Estado Estado Avaliador Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador. |
description |
In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893 10.36704/eef.v26i48.5893 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i48.5893 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893/4576 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandri info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandri |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em Foco Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em Foco Educação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco 2317-0093 10.36704/eef.v26i48 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1822180440690130944 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36704/eef.v26i48.5893 |