Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade Maier, Thays
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza Zanardini, Isaura Monica, Sandri, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893
Resumo: In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process.
id UEMG-2_9f7ae35b845ce2a37de1e1fef5a52558
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5893
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionaisNeoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating StateNeoliberalismoPolíticas educacionaisReforma do EstadoEstado AvaliadorNeoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador.In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process.En este artículo discutiremos sobre las orientaciones para la política de evaluación puestas en Brasil desde el neoliberalismo y la Reforma del Estado que inició en la década de 1990. Con base en la revisión literaria hecha, buscamos indicar que la proposición del Estado evaluador es marcada por intereses sociopolíticos articulados a las necesidades de superación de un contexto de crisis del capital. Indicamos que la Reforma del Estado implementó una determinada modernización de la gestión en la perspectiva gerencialista, lo que resultó en la descentralización, en la búsqueda de la gestión vinculada a resultados y mercantilización de las principales áreas sociales, teniendo como elemento limitador del proceso las políticas de evaluación a gran escala.Neste artigo nos propomos a discutir as orientações para a política de avaliação   implementadas no Brasil a partir do neoliberalismo e da Reforma do Estado iniciada na década de 1990.  Buscamos, com base na revisão de literatura, indicar que a proposição do Estado avaliador é marcada por interesses sociopolíticos articulados a necessidade de superação de um contexto de crise do capital. Indicamos que a Reforma do Estado implementou uma determinada modernização da gestão na perspectiva gerencialista, que resultou na descentralização, na busca da gestão vinculada a resultados e mercantilização das principais áreas sociais, tendo como balizador deste processo as políticas de avaliação em larga escalaEDUEMG2023-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/589310.36704/eef.v26i48.5893Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v26i48reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893/4576Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandriinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade Maier, ThaysSouza Zanardini, Isaura MonicaSandri, Simone 2023-04-29T14:05:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5893Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-04-29T14:05:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
title Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
spellingShingle Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
Trindade Maier, Thays
Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State
Neoliberalismo
Políticas educacionais
Reforma do Estado
Estado Avaliador
Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador.
title_short Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
title_full Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
title_fullStr Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
title_full_unstemmed Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
title_sort Neoliberalismo e Estado avaliador: : considerações sobre seus desdobramentos nas políticas educacionais
author Trindade Maier, Thays
author_facet Trindade Maier, Thays
Souza Zanardini, Isaura Monica
Sandri, Simone
author_role author
author2 Souza Zanardini, Isaura Monica
Sandri, Simone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade Maier, Thays
Souza Zanardini, Isaura Monica
Sandri, Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State
Neoliberalismo
Políticas educacionais
Reforma do Estado
Estado Avaliador
Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador.
topic Neoliberalism, Educational policies; State reform; Evaluating State
Neoliberalismo
Políticas educacionais
Reforma do Estado
Estado Avaliador
Neoliberalismo; Políticas Educaciones; Reforma del Estado; Estado evaluador.
description In this article, we aim to discuss the guidelines of the evaluation policy implemented in Brazil from neoliberalism, and the State reform started in the ’90s.We intend to indicate, based on a literature review, that the proposition of the evaluating State is marked by socio-political interests articulated with the need to overcome the context of capital crisis. We indicate that the State reform implemented a management modernization, which resulted in decentralization, in the search for management linked to results and the commercialization of the main social areas, with the evaluation policies on a large scale as the basis of this process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893
10.36704/eef.v26i48.5893
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i48.5893
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5893/4576
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandri
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Thays Trindade Maier, Isaura Monica Souza Zanardini, Simone Sandri
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco
2317-0093
10.36704/eef.v26i48
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205467765702656