Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7066 |
Resumo: | Among the themes of biology, the gene information flow is considered an abstract subject because it involves very complex processes. In addition, there are few teaching strategies aimed at students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, the objective of this work was to develop a three-dimensional didactic model on the gene information flow, as well as to promote the inclusion of students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, a three-dimensional didactic resource was developed. In addition, self-explanatory videos with Portuguese subtitles were developed. Low-cost materials were used for the preparation and assembly of didactic resources. With the use of the didactic material the student will be able to learn about the three processes of the gene information flow: replication, transcription and translation. For students with visual impairment, educators can help them feel and handle the didactic resource, facilitating the understanding of the teaching and learning of gene information. |
id |
UEMG-2_a43c242bb036923b2c56d4dff65b7505 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7066 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênicaBiologiaSurdosVídeosBiologyDeafVideosBiologíaSordosLos VideosAmong the themes of biology, the gene information flow is considered an abstract subject because it involves very complex processes. In addition, there are few teaching strategies aimed at students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, the objective of this work was to develop a three-dimensional didactic model on the gene information flow, as well as to promote the inclusion of students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, a three-dimensional didactic resource was developed. In addition, self-explanatory videos with Portuguese subtitles were developed. Low-cost materials were used for the preparation and assembly of didactic resources. With the use of the didactic material the student will be able to learn about the three processes of the gene information flow: replication, transcription and translation. For students with visual impairment, educators can help them feel and handle the didactic resource, facilitating the understanding of the teaching and learning of gene information.Entre los temas de biología, el flujo de información génica se considera un tema abstracto porque involucra procesos muy complejos. Además, hay pocas estrategias de enseñanza dirigidas a estudiantes con discapacidad visual, auditiva y sordos. Así, el objetivo del presente trabajo fue desarrollar un modelo didáctico tridimensional sobre el flujo de la información génica, así como promover la inclusión de estudiantes con discapacidad visual, auditiva y sordos. Así, se desarrolló un recurso didáctico tridimensional. Además, se desarrollaron videos autoexplicativos con subtítulos en portugués. Para la confección y montaje de los recursos didácticos se utilizaron materiales de bajo coste. Con el uso del material didáctico el estudiante podrá aprender sobre los tres procesos del flujo de la información génica: replicación, transcripción y traducción. Para los estudiantes con discapacidad visual, los educadores podrán ayudar a palpar y manejar el recurso didáctico, facilitando la comprensión de la enseñanza y el aprendizaje de la información génica.Dentre os temas de biologia, o fluxo da informação gênica é considerado um assunto abstrato por envolver processos bastante complexos. Além disso, há poucas estratégias de ensino destinadas a estudantes com deficiência visual, auditiva e surdos. Assim, o objetivo do presente trabalho foi desenvolver um modelo didático tridimensional sobre o fluxo da informação gênica, bem como promover a inclusão de alunos com deficiência visual, auditiva e surdos. Além disso, foram desenvolvidos vídeos autoexplicativos com legenda em português. Para a confecção e montagem dos recursos didáticos foram utilizados materiais de baixo custo. Com a utilização do material didático o estudante poderá aprender sobre os três processos do fluxo da informação gênica: replicação, transcrição e a tradução. Para os estudantes com deficiência visual, os educadores poderão auxiliá-los a apalpar e manusear o recurso didático, facilitando a compreensão do ensino e aprendizagem da informação gênica de forma inclusiva.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/706610.36704/eef.v27i51.7066Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-20Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-202317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7066/5083Copyright (c) 2024 Larissa Aparecida Santos Silva, Anna Cláudia Guimarães Freire, Fernanda de Oliveira Bustamanteinfo:eu-repo/semantics/openAccessAparecida Santos Silva, LarissaFreire, AnnaBustamante, Fernanda2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7066Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
title |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
spellingShingle |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica Aparecida Santos Silva, Larissa Biologia Surdos Vídeos Biology Deaf Videos Biología Sordos Los Videos |
title_short |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
title_full |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
title_fullStr |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
title_full_unstemmed |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
title_sort |
Fluxo da informação gênica: recurso didático para o ensino de genética com foco na inclusão de estudantes com deficiência visual e auditiva : o fluxo da informação gênica |
author |
Aparecida Santos Silva, Larissa |
author_facet |
Aparecida Santos Silva, Larissa Freire, Anna Bustamante, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Freire, Anna Bustamante, Fernanda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aparecida Santos Silva, Larissa Freire, Anna Bustamante, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biologia Surdos Vídeos Biology Deaf Videos Biología Sordos Los Videos |
topic |
Biologia Surdos Vídeos Biology Deaf Videos Biología Sordos Los Videos |
description |
Among the themes of biology, the gene information flow is considered an abstract subject because it involves very complex processes. In addition, there are few teaching strategies aimed at students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, the objective of this work was to develop a three-dimensional didactic model on the gene information flow, as well as to promote the inclusion of students with visual, hearing impairment and deaf. Thus, a three-dimensional didactic resource was developed. In addition, self-explanatory videos with Portuguese subtitles were developed. Low-cost materials were used for the preparation and assembly of didactic resources. With the use of the didactic material the student will be able to learn about the three processes of the gene information flow: replication, transcription and translation. For students with visual impairment, educators can help them feel and handle the didactic resource, facilitating the understanding of the teaching and learning of gene information. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7066 10.36704/eef.v27i51.7066 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7066 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7066 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7066/5083 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-20 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-20 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-20 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782521151488 |