Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Aline Cleide
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Adriana Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882
Resumo: The work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of   Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo  reflection leads to his action, his practice as a teaching professional.  
id UEMG-2_d2553154eabfa18966bb30bbd011de56
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5882
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PBFormación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente.Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identityFormação de professoresIdentidade profissionalSaberes do docenteThe work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of   Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo  reflection leads to his action, his practice as a teaching professional.  El trabajo, en pantalla, discute acerca del proceso de formación docente, destacando conocimiento que atraviesan la profesión y la construcción de la Identidad profesional del profesor. La investigación, de carácter cualitativo, se realizó con profesores que trabajan en los primeros años de la educación primaria en la ciudad de Mamanguape-PB. El aporte orientador de esta reflexión se encuentra en la reconfiguración de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional nº 9394/96 y teóricos que se ocupan del conocimiento y la profesionalización docente. La investigación reveló que la profesión docente requiere conocimientos propios de esa profesión y que los conocimientos de los profesores se derivan de un proceso formativo que recorre todo el proceso de desempeño profesional, en este sentido los conocimientos adquiridos en su proceso de formación inicial, de su práctica y de su proceso continuo de reflexión conduce a su acción, su práctica como profesional docente.  O trabalho em tela, discute sobre processo de formação docente, destacando saberes que perpassam a profissão e a construção da Identidade profissional do professor. A pesquisa, cunho qualitativo, foi realizada com professoras que atuam nos anos iniciais do Ensino Fundamental no município de Mamanguape-PB. O aporte norteador dessa reflexão encontra-se na reconfiguração da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96 e teóricos que tratam dos saberes e da profissionalização docente. A pesquisa revelou que a profissão docente requer saberes próprios a essa profissão e que os conhecimentos dos professores são oriundos a partir de um processo formativo que percorre todo o processo de atuação do profissional, nesse sentido os conhecimentos adquiridos no seu processo de formação inicial, de sua prática e de seu processo contínuo de reflexão conduz a sua ação, sua prática como profissional docente.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/588210.36704/eef.v25i46.5882Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-4882317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882/4246Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Aline CleideLima, Adriana Santos 2022-08-31T14:51:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5882Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T14:51:03Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
title Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
spellingShingle Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
Batista, Aline Cleide
Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente.
Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity
Formação de professores
Identidade profissional
Saberes do docente
title_short Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
title_full Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
title_fullStr Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
title_full_unstemmed Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
title_sort Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
author Batista, Aline Cleide
author_facet Batista, Aline Cleide
Lima, Adriana Santos
author_role author
author2 Lima, Adriana Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Aline Cleide
Lima, Adriana Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente.
Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity
Formação de professores
Identidade profissional
Saberes do docente
topic Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente.
Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity
Formação de professores
Identidade profissional
Saberes do docente
description The work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of   Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo  reflection leads to his action, his practice as a teaching professional.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882
10.36704/eef.v25i46.5882
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i46.5882
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882/4246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Lima
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Lima
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488
Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i46
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470385045504