Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882 |
Resumo: | The work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo reflection leads to his action, his practice as a teaching professional. |
id |
UEMG-2_d2553154eabfa18966bb30bbd011de56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5882 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PBFormación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente.Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identityFormação de professoresIdentidade profissionalSaberes do docenteThe work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo reflection leads to his action, his practice as a teaching professional. El trabajo, en pantalla, discute acerca del proceso de formación docente, destacando conocimiento que atraviesan la profesión y la construcción de la Identidad profesional del profesor. La investigación, de carácter cualitativo, se realizó con profesores que trabajan en los primeros años de la educación primaria en la ciudad de Mamanguape-PB. El aporte orientador de esta reflexión se encuentra en la reconfiguración de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional nº 9394/96 y teóricos que se ocupan del conocimiento y la profesionalización docente. La investigación reveló que la profesión docente requiere conocimientos propios de esa profesión y que los conocimientos de los profesores se derivan de un proceso formativo que recorre todo el proceso de desempeño profesional, en este sentido los conocimientos adquiridos en su proceso de formación inicial, de su práctica y de su proceso continuo de reflexión conduce a su acción, su práctica como profesional docente. O trabalho em tela, discute sobre processo de formação docente, destacando saberes que perpassam a profissão e a construção da Identidade profissional do professor. A pesquisa, cunho qualitativo, foi realizada com professoras que atuam nos anos iniciais do Ensino Fundamental no município de Mamanguape-PB. O aporte norteador dessa reflexão encontra-se na reconfiguração da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96 e teóricos que tratam dos saberes e da profissionalização docente. A pesquisa revelou que a profissão docente requer saberes próprios a essa profissão e que os conhecimentos dos professores são oriundos a partir de um processo formativo que percorre todo o processo de atuação do profissional, nesse sentido os conhecimentos adquiridos no seu processo de formação inicial, de sua prática e de seu processo contínuo de reflexão conduz a sua ação, sua prática como profissional docente.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/588210.36704/eef.v25i46.5882Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-4882317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882/4246Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Aline CleideLima, Adriana Santos 2022-08-31T14:51:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5882Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T14:51:03Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
title |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
spellingShingle |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB Batista, Aline Cleide Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente. Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity Formação de professores Identidade profissional Saberes do docente |
title_short |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
title_full |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
title_fullStr |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
title_full_unstemmed |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
title_sort |
Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB |
author |
Batista, Aline Cleide |
author_facet |
Batista, Aline Cleide Lima, Adriana Santos |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Adriana Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Aline Cleide Lima, Adriana Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente. Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity Formação de professores Identidade profissional Saberes do docente |
topic |
Formación de profesores. Identidad profesional. Saberes del docente. Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity Formação de professores Identidade profissional Saberes do docente |
description |
The work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo reflection leads to his action, his practice as a teaching professional. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882 10.36704/eef.v25i46.5882 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i46.5882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5882/4246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Lima info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Aline Cleide Batista, Adriana Santos Lima |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488 Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 464-488 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i46 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470385045504 |