PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Laurici Vagner
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413
Resumo: This article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion.
id UEMG-2_d3d93b6a7d762e1d2528603ee0899204
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6413
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATIONPANDEMIA, PSICODEFLACIÓN Y EDUCACIÓN ESTÉTICAPandemia, Psicodeflação e Educação EstéticaArt. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche.ArteBerardiCoronavírusNiilismoNietzscheThis article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion.El hilo conductor de este artículo son las consideraciones sobre la pandemia presentadas por Franco Berardi en Crónicas de psicodeflación. El punto de partida de este libro és el encuentro entre el organismo sobreexcitado de la humanidad y uno virus que, procedente del exterior de la máquina capitalista, obligó a los cuerpos a frenar, llevándolos a un estado de psicodeflación. Analizando este estado desde la perspectiva del agotamiento, desde el nihilismo del gran cansancio, caracterizado por Nietzsche, buscamos afrontar el desafío que presenta Berardi: preparar la salida de la pandemia imaginando lo posible. En este ejercicio de pensamiento que, con base en la filosofía nietzscheana, discutimos la noción de educación estética para pensar un contramovimiento hasta el agotamiento.O fio condutor do presente artigo são as considerações acerca da pandemia apresentadas por Franco Berardi em Crônicas da Psicodeflação. O ponto de partida desse livro é o encontro entre o organismo superexcitado da humanidade e um vírus que, vindo de fora da máquina capitalista, obrigou os corpos a desacelerar, conduzindo a um estado de psicodeflação. Analisando esse estado sob a perspectiva do esgotamento, do niilismo do grande cansaço, caracterizado por Nietzsche, procuramos atender ao desafio apresentado por Berardi: preparar a saída da pandemia imaginando o possível. É nesse exercício de pensamento que, a partir da filosofia nietzschiana, discutimos a noção de educação estética para pensar em um contramovimento ao esgotamento.  EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/641310.36704/eef.v25i45.6413Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-1562317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413/3978Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Laurici Vagner2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6413Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
PANDEMIA, PSICODEFLACIÓN Y EDUCACIÓN ESTÉTICA
Pandemia, Psicodeflação e Educação Estética
title PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
spellingShingle PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
Gomes, Laurici Vagner
Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.
Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche.
Arte
Berardi
Coronavírus
Niilismo
Nietzsche
title_short PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
title_full PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
title_fullStr PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
title_full_unstemmed PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
title_sort PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
author Gomes, Laurici Vagner
author_facet Gomes, Laurici Vagner
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Laurici Vagner
dc.subject.por.fl_str_mv Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.
Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche.
Arte
Berardi
Coronavírus
Niilismo
Nietzsche
topic Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.
Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche.
Arte
Berardi
Coronavírus
Niilismo
Nietzsche
description This article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413
10.36704/eef.v25i45.6413
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i45.6413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413/3978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156
Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i45
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470431182848