PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413 |
Resumo: | This article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion. |
id |
UEMG-2_d3d93b6a7d762e1d2528603ee0899204 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6413 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATIONPANDEMIA, PSICODEFLACIÓN Y EDUCACIÓN ESTÉTICAPandemia, Psicodeflação e Educação EstéticaArt. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche.ArteBerardiCoronavírusNiilismoNietzscheThis article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion.El hilo conductor de este artículo son las consideraciones sobre la pandemia presentadas por Franco Berardi en Crónicas de psicodeflación. El punto de partida de este libro és el encuentro entre el organismo sobreexcitado de la humanidad y uno virus que, procedente del exterior de la máquina capitalista, obligó a los cuerpos a frenar, llevándolos a un estado de psicodeflación. Analizando este estado desde la perspectiva del agotamiento, desde el nihilismo del gran cansancio, caracterizado por Nietzsche, buscamos afrontar el desafío que presenta Berardi: preparar la salida de la pandemia imaginando lo posible. En este ejercicio de pensamiento que, con base en la filosofía nietzscheana, discutimos la noción de educación estética para pensar un contramovimiento hasta el agotamiento.O fio condutor do presente artigo são as considerações acerca da pandemia apresentadas por Franco Berardi em Crônicas da Psicodeflação. O ponto de partida desse livro é o encontro entre o organismo superexcitado da humanidade e um vírus que, vindo de fora da máquina capitalista, obrigou os corpos a desacelerar, conduzindo a um estado de psicodeflação. Analisando esse estado sob a perspectiva do esgotamento, do niilismo do grande cansaço, caracterizado por Nietzsche, procuramos atender ao desafio apresentado por Berardi: preparar a saída da pandemia imaginando o possível. É nesse exercício de pensamento que, a partir da filosofia nietzschiana, discutimos a noção de educação estética para pensar em um contramovimento ao esgotamento. EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/641310.36704/eef.v25i45.6413Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-1562317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413/3978Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Laurici Vagner2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6413Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION PANDEMIA, PSICODEFLACIÓN Y EDUCACIÓN ESTÉTICA Pandemia, Psicodeflação e Educação Estética |
title |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
spellingShingle |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION Gomes, Laurici Vagner Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche. Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche. Arte Berardi Coronavírus Niilismo Nietzsche |
title_short |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
title_full |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
title_fullStr |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
title_full_unstemmed |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
title_sort |
PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION |
author |
Gomes, Laurici Vagner |
author_facet |
Gomes, Laurici Vagner |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Laurici Vagner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche. Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche. Arte Berardi Coronavírus Niilismo Nietzsche |
topic |
Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche. Arte. Berardi. Coronavirus. Nihilismo. Nietzsche. Arte Berardi Coronavírus Niilismo Nietzsche |
description |
This article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413 10.36704/eef.v25i45.6413 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i45.6413 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6413/3978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Laurici Vagner Gomes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156 Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 130-156 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i45 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470431182848 |