Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sardenberg, Thiago
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maia, Helenice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656
Resumo: In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.
id UEMG-2_dd3246060f5e608070bdaa57f6a19408
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6656
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile SystemTecnología de Apoyo en el Curso de Revisión de Textos en el Sistema BrailleTecnologia Assistiva no Curso Técnico de Revisão de Textos no Sistema BrailleDeficiência VisualEducação EspecialEducação ProfissionalInstituto Benjamin ConstantDiscapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant.Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.En Brasil, el término Tecnología de Apoyo fue definido en 2006 por el Comité de Asistencia Técnica. A partir de esta definición, este trabajo tuvo como objetivo investigar cómo el concepto de Tecnología de Apoyo fue apropiado por el Instituto Benjamin Constant y cómo está presente en el Proyecto Pedagógico del Curso Técnico de Nivel Medio sobre Revisión de Textos en el Sistema Braille, exclusivamente para personas con discapacidad visual. El proyecto fue analizado en su contenido propuesto por Lawrence Bardin y los resultados indicaron que el término Tecnología de Apoyo, acuñado por el Comité de Asistencia Técnica, por ser demasiado amplio, enfatiza el término “recurso”, asociado directamente a “tecnologías”, promoviendo la exclusión de los demás términos que componen el concepto, fundamental para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la persona con discapacidad visual y esencial para la promoción de su funcionalidad.  No Brasil, o termo Tecnologia Assistiva foi definido em 2006 pelo Comitê de Ajudas Técnicas. A partir desta definição, este trabalho objetivou investigar como o conceito de Tecnologia Assistiva foi apropriado pelo Instituto Benjamin Constant e como está presente no Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio de Revisão de Textos no Sistema Braille, exclusivo para pessoas com deficiência visual. O projeto foi analisado em seu conteúdo conforme proposto por Lawrence Bardin e os resultados indicaram que o termo Tecnologia Assistiva, como cunhado pelo Comitê de Ajudas Técnicas, por ser amplo demais, propicia a ênfase ao termo “recurso”, associado diretamente a “tecnologias”, promovendo a exclusão dos demais termos que compõem o conceito, fundamentais para o processo de ensino e aprendizagem da pessoa com deficiência visual e essenciais para a promoção de sua funcionalidade.EDUEMG2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/665610.36704/eef.v26i50.6656Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-192317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656/4845Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSardenberg, ThiagoMaia, Helenice2023-12-09T14:19:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6656Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-12-09T14:19:57Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
Tecnología de Apoyo en el Curso de Revisión de Textos en el Sistema Braille
Tecnologia Assistiva no Curso Técnico de Revisão de Textos no Sistema Braille
title Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
spellingShingle Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
Sardenberg, Thiago
Deficiência Visual
Educação Especial
Educação Profissional
Instituto Benjamin Constant
Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant.
Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.
title_short Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
title_full Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
title_fullStr Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
title_full_unstemmed Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
title_sort Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
author Sardenberg, Thiago
author_facet Sardenberg, Thiago
Maia, Helenice
author_role author
author2 Maia, Helenice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sardenberg, Thiago
Maia, Helenice
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência Visual
Educação Especial
Educação Profissional
Instituto Benjamin Constant
Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant.
Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.
topic Deficiência Visual
Educação Especial
Educação Profissional
Instituto Benjamin Constant
Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant.
Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.
description In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656
10.36704/eef.v26i50.6656
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656/4845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782607134720