Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656 |
Resumo: | In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality. |
id |
UEMG-2_dd3246060f5e608070bdaa57f6a19408 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6656 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile SystemTecnología de Apoyo en el Curso de Revisión de Textos en el Sistema BrailleTecnologia Assistiva no Curso Técnico de Revisão de Textos no Sistema BrailleDeficiência VisualEducação EspecialEducação ProfissionalInstituto Benjamin ConstantDiscapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant.Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.En Brasil, el término Tecnología de Apoyo fue definido en 2006 por el Comité de Asistencia Técnica. A partir de esta definición, este trabajo tuvo como objetivo investigar cómo el concepto de Tecnología de Apoyo fue apropiado por el Instituto Benjamin Constant y cómo está presente en el Proyecto Pedagógico del Curso Técnico de Nivel Medio sobre Revisión de Textos en el Sistema Braille, exclusivamente para personas con discapacidad visual. El proyecto fue analizado en su contenido propuesto por Lawrence Bardin y los resultados indicaron que el término Tecnología de Apoyo, acuñado por el Comité de Asistencia Técnica, por ser demasiado amplio, enfatiza el término “recurso”, asociado directamente a “tecnologías”, promoviendo la exclusión de los demás términos que componen el concepto, fundamental para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la persona con discapacidad visual y esencial para la promoción de su funcionalidad. No Brasil, o termo Tecnologia Assistiva foi definido em 2006 pelo Comitê de Ajudas Técnicas. A partir desta definição, este trabalho objetivou investigar como o conceito de Tecnologia Assistiva foi apropriado pelo Instituto Benjamin Constant e como está presente no Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio de Revisão de Textos no Sistema Braille, exclusivo para pessoas com deficiência visual. O projeto foi analisado em seu conteúdo conforme proposto por Lawrence Bardin e os resultados indicaram que o termo Tecnologia Assistiva, como cunhado pelo Comitê de Ajudas Técnicas, por ser amplo demais, propicia a ênfase ao termo “recurso”, associado diretamente a “tecnologias”, promovendo a exclusão dos demais termos que compõem o conceito, fundamentais para o processo de ensino e aprendizagem da pessoa com deficiência visual e essenciais para a promoção de sua funcionalidade.EDUEMG2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/665610.36704/eef.v26i50.6656Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-192317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656/4845Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSardenberg, ThiagoMaia, Helenice2023-12-09T14:19:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6656Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-12-09T14:19:57Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System Tecnología de Apoyo en el Curso de Revisión de Textos en el Sistema Braille Tecnologia Assistiva no Curso Técnico de Revisão de Textos no Sistema Braille |
title |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
spellingShingle |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System Sardenberg, Thiago Deficiência Visual Educação Especial Educação Profissional Instituto Benjamin Constant Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant. Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute. |
title_short |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
title_full |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
title_fullStr |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
title_full_unstemmed |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
title_sort |
Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System |
author |
Sardenberg, Thiago |
author_facet |
Sardenberg, Thiago Maia, Helenice |
author_role |
author |
author2 |
Maia, Helenice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sardenberg, Thiago Maia, Helenice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência Visual Educação Especial Educação Profissional Instituto Benjamin Constant Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant. Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute. |
topic |
Deficiência Visual Educação Especial Educação Profissional Instituto Benjamin Constant Discapacidad visual. Educación especial. Educación profesional. Instituto Benjamín Constant. Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute. |
description |
In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656 10.36704/eef.v26i50.6656 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i50.6656 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6656/4845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Thiago Sardenberg, Helenice Maia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19 Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19 Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-19 2317-0093 10.36704/eef.v26i50 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782607134720 |