Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095 |
Resumo: | This article aims to understand the epistemological, cultural, educational and political foundations of the pedagogy course at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab) and its contribution to teaching from an anti-racist perspective. The qualitative study was conducted in 2022 and is based on decolonial studies (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Narrative research was adopted for the analysis of aspects of a formative trajectory in the course. It is evident that in initial training, if committed to other epistemological and cultural perspectives, as in the case of Afrocentricity as a formative base, it is possible to think in a counter-hegemonic and decolonizing way of learning and teaching action, constituting a path for learning to teach from an anti-racist perspective. |
id |
UEMG-2_f4f4da98dd2a44096055b55e55eeaab9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7095 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracistaLa formación del profesorado desde la perspectiva de la educación en relaciones étnico-raciales: es posible hablar de un antirracista que aprende a enseñar? : a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracistaFormação docente na perspectiva da educação para as relações étnico-raciais: : a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracistaEducação antirracistaCurso de PedagogiaFormação de professoresAprendizagem da docênciaEducação para relações étnico-raciaisThis article aims to understand the epistemological, cultural, educational and political foundations of the pedagogy course at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab) and its contribution to teaching from an anti-racist perspective. The qualitative study was conducted in 2022 and is based on decolonial studies (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Narrative research was adopted for the analysis of aspects of a formative trajectory in the course. It is evident that in initial training, if committed to other epistemological and cultural perspectives, as in the case of Afrocentricity as a formative base, it is possible to think in a counter-hegemonic and decolonizing way of learning and teaching action, constituting a path for learning to teach from an anti-racist perspective.Este artículo pretende comprender los fundamentos epistemológicos, culturales, educativos y políticos del curso de pedagogía de la Universidad de Integración Internacional de la Lusofonía Afrobrasileña (Unilab) y su contribución a un aprendizaje de la enseñanza en perspectiva antirracista. El estudio cualitativo se realizó en 2022 y se basa en estudios decoloniales (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Se adoptó la investigación narrativa para el análisis de los aspectos de una trayectoria formativa en el curso. Es evidente que en la formación inicial, si se apuesta por otras perspectivas epistemológicas y culturales, como es el caso del afrocentrismo como base formativa, es posible un pensamiento contrahegemónico y descolonizador del aprendizaje y de la acción docente, constituyendo un camino para aprender a enseñar en una perspectiva antirracista.Este artigo objetiva compreender os fundamentos epistemológicos, culturais, educacionais e políticos do Curso de Pedagogia da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (Unilab) e sua contribuição para uma aprendizagem da docência em uma perspectiva antirracista. O estudo de abordagem qualitativa foi realizado em 2022 e está fundamentado nos estudos decoloniais (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Adotou-se a pesquisa narrativa para a análise de aspectos de uma trajetória formativa no curso. Evidencia-se que, na formação inicial, se comprometida com outras perspectivas epistemológicas e culturais, como no caso da afrocentricidade como base formadora, é possível um pensar contra-hegemônico e descolonizante do aprender e da ação docente, constituindo um percurso para uma aprendizagem da docência em perspectiva antirracista.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/709510.36704/eef.v27i51.7095Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-31Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-312317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095/5081Copyright (c) 2024 Tiago Morais de Freitas, Francisco Mirtiel Frankson Moura Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Tiago Morais deCastro, Francisco Mirtiel Frankson Moura2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7095Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista La formación del profesorado desde la perspectiva de la educación en relaciones étnico-raciales: es posible hablar de un antirracista que aprende a enseñar? : a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista Formação docente na perspectiva da educação para as relações étnico-raciais: : a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
title |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
spellingShingle |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista Freitas, Tiago Morais de Educação antirracista Curso de Pedagogia Formação de professores Aprendizagem da docência Educação para relações étnico-raciais |
title_short |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
title_full |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
title_fullStr |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
title_full_unstemmed |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
title_sort |
Teacher training from the perspective of ethnic-racial relations education: it is possible to speak of an anti-racist learning to teach? a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista |
author |
Freitas, Tiago Morais de |
author_facet |
Freitas, Tiago Morais de Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Tiago Morais de Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação antirracista Curso de Pedagogia Formação de professores Aprendizagem da docência Educação para relações étnico-raciais |
topic |
Educação antirracista Curso de Pedagogia Formação de professores Aprendizagem da docência Educação para relações étnico-raciais |
description |
This article aims to understand the epistemological, cultural, educational and political foundations of the pedagogy course at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab) and its contribution to teaching from an anti-racist perspective. The qualitative study was conducted in 2022 and is based on decolonial studies (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Narrative research was adopted for the analysis of aspects of a formative trajectory in the course. It is evident that in initial training, if committed to other epistemological and cultural perspectives, as in the case of Afrocentricity as a formative base, it is possible to think in a counter-hegemonic and decolonizing way of learning and teaching action, constituting a path for learning to teach from an anti-racist perspective. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095 10.36704/eef.v27i51.7095 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095/5081 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tiago Morais de Freitas, Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tiago Morais de Freitas, Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-31 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-31 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-31 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782530588672 |