Analysis of the implications of educational policies for training and valuing basic education teachers in Brazil (1996 – 2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5861
Resumo: This article aims to assess the main implications of educational policies for training and valuing basic education teachers. This analysis makes it possible to verify, based on evidence from empirical research, whether the implemented educational policies achieved the intended objectives. The research is characterized as a qualitative approach, whose investigation method was the literature review. As a conclusion, it was found that empirical research on educational policies for teacher training and appreciation is insufficient and dispersed. In addition, there are no systematic studies to verify whether the objectives of these policies were achieved, which demonstrates the need for evaluation and monitoring of the proposed actions, in order to provide their improvement/improvement based on evidence.
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spelling Analysis of the implications of educational policies for training and valuing basic education teachers in Brazil (1996 – 2020)Análisis de las implicaciones de las políticas educativas para la formación y valoración de docentes de educación básica en Brasil (1996 - 2020Análise das implicações das políticas educacionais de formação e valorização dos docentes da educação básica no Brasil (1996 – 2020)Training of education professionals. Education research. Education policy. National education policy. Education reality.Formação dos profissionais da educaçãoPesquisa da educaçãoPolítica nacional da educaçãoRealidade da educaçãoFormación de profesionales de la educación. Investigación educativa. Política educativa. Política educativa nacional. Realidad educativa.This article aims to assess the main implications of educational policies for training and valuing basic education teachers. This analysis makes it possible to verify, based on evidence from empirical research, whether the implemented educational policies achieved the intended objectives. The research is characterized as a qualitative approach, whose investigation method was the literature review. As a conclusion, it was found that empirical research on educational policies for teacher training and appreciation is insufficient and dispersed. In addition, there are no systematic studies to verify whether the objectives of these policies were achieved, which demonstrates the need for evaluation and monitoring of the proposed actions, in order to provide their improvement/improvement based on evidence.Este artículo tiene como objetivo evaluar las principales implicaciones de las políticas educativas para la formación y valoración del profesorado de educación básica. Este análisis permite verificar, a partir de la evidencia de la investigación empírica, si las políticas educativas implementadas lograron los objetivos previstos. La investigación se caracteriza por tener un enfoque cualitativo, cuyo método de investigación fue la revisión de la literatura. Como conclusión, se encontró que la investigación empírica sobre políticas educativas para la formación y valoración docente es insuficiente y dispersa. Además, no existen estudios sistemáticos para verificar si se alcanzaron los objetivos de estas políticas, lo que demuestra la necesidad de evaluación y seguimiento de las acciones propuestas, con el fin de aportar su mejora / mejora en base a la evidencia.Este artigo tem como objetivo avaliar as principais implicações das políticas educacionais de formação e valorização dos docentes da educação básica. Esta análise permite verificar, a partir de evidências provenientes de pesquisas empíricas, se as políticas educacionais implementadas alcançaram os objetivos pretendidos. A pesquisa caracteriza-se como abordagem qualitativa, cujo método de investigação foi a revisão da literatura. Como guisa de conclusão, constatou-se que as pesquisas empíricas sobre políticas educacionais de formação e valorização docente são insuficientes e dispersas. Além disso, não existem estudos sistemáticos para verificar se os objetivos dessas políticas foram alcançados, o que demonstra a necessidade de avaliação e monitoramento das ações propostas, de modo que proporcione o seu aperfeiçoamento/aprimoramento com base em evidênciasEDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/586110.36704/eef.v25i46.5861Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 427-463Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 427-463Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 427-4632317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5861/4244Copyright (c) 2022 Fábio Alexandre Ferreira Gusmãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Fábio Alexandre Ferreira2022-08-31T14:44:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5861Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-31T14:44:02Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
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