From epilinguistic activity to metalinguistic activity: a processual approach to Portuguese Language teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Onofre, Marilia Blundi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Onofre, Stéfano Grizzo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Traços de Linguagem
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/article/view/6569
Resumo: This research approaches, by the means of the Theory of Enunciative and Predicative Operations, the theme of creativity in the process of teaching and learning argumentative essays. The culiolian enunciative model postulates that language is a constitutive activity. To argue in favor of the selected approach, the paper aims to discuss, through one representative example, how traditional tense and time classifications can be challenged. Therefore, the discussion concluded that creativity in essays is more than the apex of the language process, it´s also responsible for leaving traces of the utterer´s epilinguistic activity.
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spelling From epilinguistic activity to metalinguistic activity: a processual approach to Portuguese Language teachingDa atividade epilinguística à metalinguística: uma perspectiva operatória no ensino de língua portuguesaLinguagemEnunciaçãoCriatividadeTempoAtividade EpilinguísticaLanguageEnunciationCreativityTimeEpilinguistic ActivityThis research approaches, by the means of the Theory of Enunciative and Predicative Operations, the theme of creativity in the process of teaching and learning argumentative essays. The culiolian enunciative model postulates that language is a constitutive activity. To argue in favor of the selected approach, the paper aims to discuss, through one representative example, how traditional tense and time classifications can be challenged. Therefore, the discussion concluded that creativity in essays is more than the apex of the language process, it´s also responsible for leaving traces of the utterer´s epilinguistic activity.A pesquisa versa sobre a criatividade no processo de ensino e aprendizagem de produção textual sob o escopo da Teoria das Operações Enunciativas. O modelo enunciativo em questão postula que a linguagem é concebida como uma atividade constitutiva. Para sustentar a relevância de tal hipótese de trabalho, é apresentada a análise de uma ocorrência linguística, recortada de um corpus de tese de doutorado, que desafia as classificações em relação à instanciação da temporalidade. Diante disso, sustenta-se que a atividade discursiva em si mesma é criativa e, muitas vezes, pouco visível em modelos cuja concepção de linguagem é estática. Dessarte, concluiu-se que o conceito de criatividade não remete apenas ao ápice de um processo de linguagem, mas também aos rastros da atividade epilinguística subjacentes ao produto textual dos sujeitos enunciadores.Universidade do Estado de Mato Grosso2022-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/article/view/6569Traços de Linguagem - Revista de Estudos Linguísticos; v. 5 n. 2 (2021): A atividade de linguagem e sua articulação com as línguas naturais2594-9063reponame:Traços de Linguageminstname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UEMTporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/article/view/6569/4830Copyright (c) 2022 Traços de Linguagem - Revista de Estudos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOnofre, Marilia BlundiOnofre, Stéfano Grizzo2023-06-25T00:09:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6569Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/PUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/oairevista.tracos@unemat.br2594-90632594-9063opendoar:2023-06-25T00:09:47Traços de Linguagem - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
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