O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Ruth Brito de Figueiredo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
Texto Completo: http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1701
Resumo: This research study had as objective to analyze the use of the software Modellus in the process of teaching and learning of the Uniform rectilinear motion and the Varied rectilinear motion. The theoric fundamentation adopted was based on the theories of David Ausubel about significative learning, Papert‟s about the computer mediated learning and on Bassanezzi‟s and Biembengut‟s about mathematical modeling. The target population of the research consisted of twelve students from a public state class on the 1st year of High School in Campina Grande, Paraíba, where the researcher teacher is also docent. The methodology that was used in the research was the qualitative, observational and participant research, through the use of the case study. The research results points that were significative improvements of the students, in the comprehension of the physical concepts related to the matters in discussion, when exposed to the activities developed with the software Modellus once that through relates of the own students, there was a higher motivation to learn, provided by the activities, and also a great recepitivity to the used software.
id UEPB_1513e36af03591439145e39e1b668266
oai_identifier_str oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1701
network_acronym_str UEPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
repository_id_str
spelling Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva CordeiroCPF:83996303491http://lattes.cnpq.br/6428823615325023Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio deCPF:51274954700http://lattes.cnpq.br/4511989641459455Freire, Morgana Lígia de FariasCPF:73835064487http://lattes.cnpq.br/6756464691141246CPF:02793470490http://lattes.cnpq.br/8779589730941177Melo, Ruth Brito de Figueiredo2015-09-25T12:18:35Z2012-08-272011-07-25MELO, Ruth Brito de Figueiredo. The software Modellus and their contributions in the teaching and learning of uniform rectilinear motion and the uniform rectilinear motion varied. 2011. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1701This research study had as objective to analyze the use of the software Modellus in the process of teaching and learning of the Uniform rectilinear motion and the Varied rectilinear motion. The theoric fundamentation adopted was based on the theories of David Ausubel about significative learning, Papert‟s about the computer mediated learning and on Bassanezzi‟s and Biembengut‟s about mathematical modeling. The target population of the research consisted of twelve students from a public state class on the 1st year of High School in Campina Grande, Paraíba, where the researcher teacher is also docent. The methodology that was used in the research was the qualitative, observational and participant research, through the use of the case study. The research results points that were significative improvements of the students, in the comprehension of the physical concepts related to the matters in discussion, when exposed to the activities developed with the software Modellus once that through relates of the own students, there was a higher motivation to learn, provided by the activities, and also a great recepitivity to the used software.Esta pesquisa teve como objetivo analisar o uso do software Modellus no processo de ensino e aprendizagem do Movimento retilíneo uniforme e do Movimento retilíneo uniforme variado. A fundamentação teórica adotada foi baseada nas teorias de David Ausubel sobre aprendizagem significativa, Papert sobre a aprendizagem mediada por computador e em Bassanezzi e Biembengut sobre modelagem matemática. A população alvo da pesquisa foi constituída por doze alunos de uma turma do 1ºano do Ensino Médio de uma escola da rede Pública Estadual em Campina Grande, na Paraíba, na qual a professora pesquisadora é docente. A metodologia utilizada na pesquisa foi à pesquisa qualitativa, observacional e participante, através da utilização do estudo de caso. Os resultados da pesquisa apontaram que houve melhorias significativas dos alunos, na compreensão dos conceitos físicos relacionados com os conteúdos em questão, quando expostos as atividades desenvolvidas com o software Modellus, uma vez que através de relatos dos próprios alunos, houve uma maior motivação para aprender, gerada pelas atividades, como também uma grande receptividade ao software utilizado.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:18:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RUTH BRITO DE FIGUEIREDO MELO.pdf: 2114788 bytes, checksum: 679b6abb86319d25d6c4a2a9179b02fe (MD5) Previous issue date: 2011-07-25application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/3702/RUTH%20BRITO%20DE%20FIGUEIREDO%20MELO.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaEnsino de FísicaTecnologia da EducaçãoAprendizagemPhysics Teaching, Education Technology, LearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variadoThe software Modellus and their contributions in the teaching and learning of uniform rectilinear motion and the uniform rectilinear motion variedinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALRUTH BRITO DE FIGUEIREDO MELO.pdfapplication/pdf2114788http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1701/1/RUTH+BRITO+DE+FIGUEIREDO+MELO.pdf679b6abb86319d25d6c4a2a9179b02feMD51THUMBNAILRUTH BRITO DE FIGUEIREDO MELO.pdf.jpgRUTH BRITO DE FIGUEIREDO MELO.pdf.jpgimage/jpeg3514http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1701/2/RUTH+BRITO+DE+FIGUEIREDO+MELO.pdf.jpgb3cf75956b703ca784e207bdec3078f6MD52tede/17012016-01-27 09:56:10.233oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1701Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-27T12:56:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false
dc.title.por.fl_str_mv O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The software Modellus and their contributions in the teaching and learning of uniform rectilinear motion and the uniform rectilinear motion varied
title O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
spellingShingle O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
Melo, Ruth Brito de Figueiredo
Ensino de Física
Tecnologia da Educação
Aprendizagem
Physics Teaching, Education Technology, Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
title_full O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
title_fullStr O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
title_full_unstemmed O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
title_sort O software Modellus e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem do movimento retilíneo uniforme e do movimento retilíneo uniforme variado
author Melo, Ruth Brito de Figueiredo
author_facet Melo, Ruth Brito de Figueiredo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:83996303491
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6428823615325023
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:51274954700
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4511989641459455
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Freire, Morgana Lígia de Farias
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:73835064487
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6756464691141246
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:02793470490
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8779589730941177
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Ruth Brito de Figueiredo
contributor_str_mv Moita, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro
Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
Freire, Morgana Lígia de Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Tecnologia da Educação
Aprendizagem
topic Ensino de Física
Tecnologia da Educação
Aprendizagem
Physics Teaching, Education Technology, Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Physics Teaching, Education Technology, Learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research study had as objective to analyze the use of the software Modellus in the process of teaching and learning of the Uniform rectilinear motion and the Varied rectilinear motion. The theoric fundamentation adopted was based on the theories of David Ausubel about significative learning, Papert‟s about the computer mediated learning and on Bassanezzi‟s and Biembengut‟s about mathematical modeling. The target population of the research consisted of twelve students from a public state class on the 1st year of High School in Campina Grande, Paraíba, where the researcher teacher is also docent. The methodology that was used in the research was the qualitative, observational and participant research, through the use of the case study. The research results points that were significative improvements of the students, in the comprehension of the physical concepts related to the matters in discussion, when exposed to the activities developed with the software Modellus once that through relates of the own students, there was a higher motivation to learn, provided by the activities, and also a great recepitivity to the used software.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-07-25
dc.date.available.fl_str_mv 2012-08-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-09-25T12:18:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MELO, Ruth Brito de Figueiredo. The software Modellus and their contributions in the teaching and learning of uniform rectilinear motion and the uniform rectilinear motion varied. 2011. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1701
identifier_str_mv MELO, Ruth Brito de Figueiredo. The software Modellus and their contributions in the teaching and learning of uniform rectilinear motion and the uniform rectilinear motion varied. 2011. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.
url http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEPB
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron:UEPB
instname_str Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron_str UEPB
institution UEPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1701/1/RUTH+BRITO+DE+FIGUEIREDO+MELO.pdf
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1701/2/RUTH+BRITO+DE+FIGUEIREDO+MELO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 679b6abb86319d25d6c4a2a9179b02fe
b3cf75956b703ca784e207bdec3078f6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
repository.mail.fl_str_mv bc@uepb.edu.br||
_version_ 1800227397472092160