Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
Texto Completo: | http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2101 |
Resumo: | The number of potentials that we seek to develop in students who need additional activities to lectures are better exploited. The Science Fairs are part of those activities that can be present in the political pedagogical project of the schools, as well as enabling students to awaken a new perspective about science, also enable a more critical attitude and a more creative spirit, bringing them closer to the scientific community while promoting interaction between school and society. With this research, which rises in the context of the Science Fairs and Science Fairs in the project aimed to describe and evaluate the process of planning, implementation and evaluation of a Science Fair developed by Afonso Campos Public School in the city of Pocinhos -PB . Because we understand that the Science Fairs starting with the work in their classroom and in conjunction with faculty from various disciplines, we used qualitative research characterized as a case study of evaluative and participant observation. The review was taken from the content analysis of semi-structured interviews applied questionnaires to teachers, students and the participating public. We also discuss to what extent the work done by the teachers were considered successful when related to planning and goals of each project. |
id |
UEPB_dcde665d68c09da9b51e62285f044aac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/2101 |
network_acronym_str |
UEPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Germano, Marcelo GomesCPF:36867926487http://lattes.cnpq.br/0279191804042650Freire, Morgana Lígia de FariasCPF:73835064487http://lattes.cnpq.br/6756464691141246Andrade, Rodrigo Ronelli Duarte deCPF:02527640486http://lattes.cnpq.br/9769230379441565CPF:06429766438http://lattes.cnpq.br/0868817484001159Pinto, José Antônio Ferreira2015-09-25T12:23:07Z2014-09-122014-04-10PINTO, José Antônio Ferreira. Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2101The number of potentials that we seek to develop in students who need additional activities to lectures are better exploited. The Science Fairs are part of those activities that can be present in the political pedagogical project of the schools, as well as enabling students to awaken a new perspective about science, also enable a more critical attitude and a more creative spirit, bringing them closer to the scientific community while promoting interaction between school and society. With this research, which rises in the context of the Science Fairs and Science Fairs in the project aimed to describe and evaluate the process of planning, implementation and evaluation of a Science Fair developed by Afonso Campos Public School in the city of Pocinhos -PB . Because we understand that the Science Fairs starting with the work in their classroom and in conjunction with faculty from various disciplines, we used qualitative research characterized as a case study of evaluative and participant observation. The review was taken from the content analysis of semi-structured interviews applied questionnaires to teachers, students and the participating public. We also discuss to what extent the work done by the teachers were considered successful when related to planning and goals of each project.As várias potencialidades que buscamos desenvolver nos alunos necessitam que atividades complementares às aulas expositivas sejam melhores exploradas. As Feiras de Ciências fazem parte dessas atividades que devem estar presentes no projeto político pedagógico das escolas, pois além de possibilitar que os alunos despertem um novo olhar da ciência através do processo de investigação do meio em que vivem, desenvolvem também uma atitude mais crítica e um espírito criativo, aproximando-os da comunidade científica ao mesmo tempo em que promovem a interação da escola com a sociedade. Mesmo assim são poucas as pesquisas que investigam e propõem estratégias para a realização das Feiras de Ciências. A partir de uma análise qualitativa da realização de uma Feira de Ciências na Escola Estadual Afonso Campos na cidade de Pocinhos-PB, buscamos compreender e propor formas de implementação, execução e avaliação dessa feira. Utilizamos a pesquisa pedagógica por entendermos que as Feiras de Ciências se iniciam com um trabalho na própria sala de aula e que sendo um trabalho em conjunto com outros professores de várias disciplinas o objetivo é reavaliar suas práticas constantemente buscando adaptações de forma que contribuam com um melhor rendimento de seus alunos. A avaliação foi feita a partir do conteúdo das falas que tiveram como instrumento de investigação entrevistas semiestruturadas aplicadas aos professores, alunos e ao público que participaram da feira. Analisamos também até que ponto os trabalhos desenvolvidos pelos professores foram considerados bem sucedidos relacionando o planejamento e os objetivos de cada projeto com os dados documentados do processo de acompanhamento da execução desses trabalhos. Consideramos como produto a própria dissertação tendo em vista que as discussões nela existentes podem transformar-se em um material profícuo para novos eventos desse tipo.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:23:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PDF - Jose Antonio Ferreira Pinto.pdf: 13266729 bytes, checksum: 77e229e831e6edd4a2683035941f3223 (MD5) Previous issue date: 2014-04-10application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/4137/PDF%20-%20Jose%20Antonio%20Ferreira%20Pinto.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaEnsino de FísicaFeira de CiênciasInteração comunidade-escolaCiência na escolaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFeira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALPDF - Jose Antonio Ferreira Pinto.pdfapplication/pdf13266729http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2101/1/PDF+-+Jose+Antonio+Ferreira+Pinto.pdf77e229e831e6edd4a2683035941f3223MD51THUMBNAILPDF - Jose Antonio Ferreira Pinto.pdf.jpgPDF - Jose Antonio Ferreira Pinto.pdf.jpgimage/jpeg3868http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2101/2/PDF+-+Jose+Antonio+Ferreira+Pinto.pdf.jpgc6b4a33fb84015e11574a5c84921ff5bMD52tede/21012016-01-26 16:53:02.793oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/2101Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-26T19:53:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
title |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
spellingShingle |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência Pinto, José Antônio Ferreira Ensino de Física Feira de Ciências Interação comunidade-escola Ciência na escola CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
title_full |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
title_fullStr |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
title_full_unstemmed |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
title_sort |
Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência |
author |
Pinto, José Antônio Ferreira |
author_facet |
Pinto, José Antônio Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Germano, Marcelo Gomes |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:36867926487 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0279191804042650 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Freire, Morgana Lígia de Farias |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:73835064487 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6756464691141246 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Andrade, Rodrigo Ronelli Duarte de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:02527640486 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9769230379441565 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:06429766438 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0868817484001159 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, José Antônio Ferreira |
contributor_str_mv |
Germano, Marcelo Gomes Freire, Morgana Lígia de Farias Andrade, Rodrigo Ronelli Duarte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Feira de Ciências Interação comunidade-escola Ciência na escola |
topic |
Ensino de Física Feira de Ciências Interação comunidade-escola Ciência na escola CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The number of potentials that we seek to develop in students who need additional activities to lectures are better exploited. The Science Fairs are part of those activities that can be present in the political pedagogical project of the schools, as well as enabling students to awaken a new perspective about science, also enable a more critical attitude and a more creative spirit, bringing them closer to the scientific community while promoting interaction between school and society. With this research, which rises in the context of the Science Fairs and Science Fairs in the project aimed to describe and evaluate the process of planning, implementation and evaluation of a Science Fair developed by Afonso Campos Public School in the city of Pocinhos -PB . Because we understand that the Science Fairs starting with the work in their classroom and in conjunction with faculty from various disciplines, we used qualitative research characterized as a case study of evaluative and participant observation. The review was taken from the content analysis of semi-structured interviews applied questionnaires to teachers, students and the participating public. We also discuss to what extent the work done by the teachers were considered successful when related to planning and goals of each project. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-09-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-09-25T12:23:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PINTO, José Antônio Ferreira. Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2101 |
identifier_str_mv |
PINTO, José Antônio Ferreira. Feira de Ciências, Iniciação a Pesquisa e Comunicação de Saberes: O relato de uma experiência. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014. |
url |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPB |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) instacron:UEPB |
instname_str |
Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
instacron_str |
UEPB |
institution |
UEPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2101/1/PDF+-+Jose+Antonio+Ferreira+Pinto.pdf http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2101/2/PDF+-+Jose+Antonio+Ferreira+Pinto.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
77e229e831e6edd4a2683035941f3223 c6b4a33fb84015e11574a5c84921ff5b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bc@uepb.edu.br|| |
_version_ |
1800227400532885504 |