Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Maria Clara Ede
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329
Resumo: This paper presents some theoretical reflections on assessment, discussing the need for changing the meaning of assessment in schools organized in cycles. It develops the relationship between the logic of the graded school and the practice of student assessment based on meritocracy and classification. It presents a criticism of non-retention practices which, instead of promoting teaching quality through increasing time and space for students’ learning, can only postpone student exclusion.   Keywords: Schooling in cycles. Assessment. Exclusion.
id UEPG-26_0fc54e6b18122146a3ba65edf76a923e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/329
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?This paper presents some theoretical reflections on assessment, discussing the need for changing the meaning of assessment in schools organized in cycles. It develops the relationship between the logic of the graded school and the practice of student assessment based on meritocracy and classification. It presents a criticism of non-retention practices which, instead of promoting teaching quality through increasing time and space for students’ learning, can only postpone student exclusion.   Keywords: Schooling in cycles. Assessment. Exclusion. Este artigo apresenta reflexões teóricas acerca do campo da avaliação da aprendizagem, discutindo a necessidade de se re-significar a avaliação em escolas organizadas em Ciclos de Formação Humana. Destaca-se, no texto, a relação existente entre a lógica da escola seriada e a prática de uma avaliação baseada na meritocracia e na classificação. A crítica apresentada dirige-se à problemática da não-reprovação que, ao contrário de promover a qualidade do ensino a partir da ampliação de tempo e espaço para a aprendizagem dos alunos, pode tornar-se meramente o adiamento da sua exclusão.   Palavras-chave: Ciclos de Formação. Avaliação. Exclusão.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/32910.5212/PraxEduc.v.3i.2.129133Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 129-1331809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329/337Amaral, Maria Clara Edeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:11:25Zoai:uepg.br:article/329Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:11:25Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
title Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
spellingShingle Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
Amaral, Maria Clara Ede
title_short Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
title_full Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
title_fullStr Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
title_full_unstemmed Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
title_sort Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
author Amaral, Maria Clara Ede
author_facet Amaral, Maria Clara Ede
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Maria Clara Ede
description This paper presents some theoretical reflections on assessment, discussing the need for changing the meaning of assessment in schools organized in cycles. It develops the relationship between the logic of the graded school and the practice of student assessment based on meritocracy and classification. It presents a criticism of non-retention practices which, instead of promoting teaching quality through increasing time and space for students’ learning, can only postpone student exclusion.   Keywords: Schooling in cycles. Assessment. Exclusion.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.129133
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.129133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329/337
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 129-133
Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 129-133
Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 129-133
Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 129-133
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.3i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611166564352