Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329 |
Resumo: | This paper presents some theoretical reflections on assessment, discussing the need for changing the meaning of assessment in schools organized in cycles. It develops the relationship between the logic of the graded school and the practice of student assessment based on meritocracy and classification. It presents a criticism of non-retention practices which, instead of promoting teaching quality through increasing time and space for students’ learning, can only postpone student exclusion. Keywords: Schooling in cycles. Assessment. Exclusion. |
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Avaliação nos ciclos: adiamento da exclusão?This paper presents some theoretical reflections on assessment, discussing the need for changing the meaning of assessment in schools organized in cycles. It develops the relationship between the logic of the graded school and the practice of student assessment based on meritocracy and classification. It presents a criticism of non-retention practices which, instead of promoting teaching quality through increasing time and space for students’ learning, can only postpone student exclusion. Keywords: Schooling in cycles. Assessment. Exclusion. Este artigo apresenta reflexões teóricas acerca do campo da avaliação da aprendizagem, discutindo a necessidade de se re-significar a avaliação em escolas organizadas em Ciclos de Formação Humana. Destaca-se, no texto, a relação existente entre a lógica da escola seriada e a prática de uma avaliação baseada na meritocracia e na classificação. A crítica apresentada dirige-se à problemática da não-reprovação que, ao contrário de promover a qualidade do ensino a partir da ampliação de tempo e espaço para a aprendizagem dos alunos, pode tornar-se meramente o adiamento da sua exclusão. Palavras-chave: Ciclos de Formação. Avaliação. Exclusão.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/32910.5212/PraxEduc.v.3i.2.129133Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 129-133Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 129-1331809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/329/337Amaral, Maria Clara Edeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:11:25Zoai:uepg.br:article/329Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:11:25Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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