Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742 |
Resumo: | This paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found. Keywords: Press. First Republic. Civilization Project. |
id |
UEPG-26_111696bc97a6f1f17663cb904cc7bdfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/12742 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of EducationPrensa, Primera República y proyecto civilizatorio en investigaciones sobre la historia de la EducaciónImprensa, Primeira República e projeto civilizatório em pesquisas sobre a história da EducaçãoThis paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found. Keywords: Press. First Republic. Civilization Project.Este artículo analiza tesis y disertaciones que utilizan la prensa como fuente primaria y/u objeto de análisis, cuyo recorte temporal incluye la primera década de la Primera República y el proyecto liberal civilizatorio de ese período. Esta investigación fue realizada por medio de la Plataforma Sucupira, en 2017, en todos los programas de postgrado en Educación, línea de investigación Historia de la Educación. Los resultados evidencian que la prensa era una importante diseminadora del ideario liberal en iniciativas que proponían proyectos civilizatorios para el Brasil republicano. Además de eso, identifica temas y enfoques teórico-metodológicos privilegiados en las investigaciones sobre prensa, en el inicio de la Primera República, en el área de la Historia de la Educación, con destaque para los resultados encontrados. Palabras clave: Prensa. Primera República. Proyecto civilizatorio.Este artigo analisa teses e dissertações que utilizaram a imprensa como fonte primária e/ou objeto de análise, cujo recorte temporal incluiu a primeira década da Primeira República e o projeto liberal civilizatório desse período. Esta pesquisa foi realizada por meio da Plataforma Sucupira, em 2017, em todos os programas de Pós-Graduação em Educação, linha de pesquisa História da Educação. Os resultados evidenciam que a imprensa era uma importante disseminadora do ideário liberal em iniciativas que propunham projetos civilizatórios para o Brasil republicano. Além disso, identifica temas e abordagens teórico-metodológicas privilegiadas nas pesquisas sobre imprensa, no início da Primeira República, na área da História da Educação, com destaque para os resultados encontrados. Palavras-chave: Imprensa. Primeira República. Projeto civilizatório.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1274210.5212/PraxEduc.v.14n3.002Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-8461809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209211541https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209213207Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Sandra do Rocio FerreiraNascimento, Maria Isabel Moura2020-04-15T22:36:22Zoai:uepg.br:article/12742Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:36:22Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education Prensa, Primera República y proyecto civilizatorio en investigaciones sobre la historia de la Educación Imprensa, Primeira República e projeto civilizatório em pesquisas sobre a história da Educação |
title |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
spellingShingle |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education Leal, Sandra do Rocio Ferreira |
title_short |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
title_full |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
title_fullStr |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
title_full_unstemmed |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
title_sort |
Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education |
author |
Leal, Sandra do Rocio Ferreira |
author_facet |
Leal, Sandra do Rocio Ferreira Nascimento, Maria Isabel Moura |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Maria Isabel Moura |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Sandra do Rocio Ferreira Nascimento, Maria Isabel Moura |
description |
This paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found. Keywords: Press. First Republic. Civilization Project. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742 10.5212/PraxEduc.v.14n3.002 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209211541 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209213207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613343408128 |