Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal, Sandra do Rocio Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nascimento, Maria Isabel Moura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742
Resumo: This paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found.   Keywords: Press. First Republic. Civilization Project.
id UEPG-26_111696bc97a6f1f17663cb904cc7bdfe
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/12742
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Press, First Republic and civilization project in research on the history of EducationPrensa, Primera República y proyecto civilizatorio en investigaciones sobre la historia de la EducaciónImprensa, Primeira República e projeto civilizatório em pesquisas sobre a história da EducaçãoThis paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found.   Keywords: Press. First Republic. Civilization Project.Este artículo analiza tesis y disertaciones que utilizan la prensa como fuente primaria y/u objeto de análisis, cuyo recorte temporal incluye la primera década de la Primera República y el proyecto liberal civilizatorio de ese período. Esta investigación fue realizada por medio de la Plataforma Sucupira, en 2017, en todos los programas de postgrado en Educación, línea de investigación Historia de la Educación. Los resultados evidencian que la prensa era una importante diseminadora del ideario liberal en iniciativas que proponían proyectos civilizatorios para el Brasil republicano. Además de eso, identifica temas y enfoques teórico-metodológicos privilegiados en las investigaciones sobre prensa, en el inicio de la Primera República, en el área de la Historia de la Educación, con destaque para los resultados encontrados.   Palabras clave: Prensa. Primera República. Proyecto civilizatorio.Este artigo analisa teses e dissertações que utilizaram a imprensa como fonte primária e/ou objeto de análise, cujo recorte temporal incluiu a primeira década da Primeira República e o projeto liberal civilizatório desse período. Esta pesquisa foi realizada por meio da Plataforma Sucupira, em 2017, em todos os programas de Pós-Graduação em Educação, linha de pesquisa História da Educação. Os resultados evidenciam que a imprensa era uma importante disseminadora do ideário liberal em iniciativas que propunham projetos civilizatórios para o Brasil republicano. Além disso, identifica temas e abordagens teórico-metodológicas privilegiadas nas pesquisas sobre imprensa, no início da Primeira República, na área da História da Educação, com destaque para os resultados encontrados.   Palavras-chave: Imprensa. Primeira República. Projeto civilizatório.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1274210.5212/PraxEduc.v.14n3.002Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-8461809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209211541https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209213207Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Sandra do Rocio FerreiraNascimento, Maria Isabel Moura2020-04-15T22:36:22Zoai:uepg.br:article/12742Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:36:22Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
Prensa, Primera República y proyecto civilizatorio en investigaciones sobre la historia de la Educación
Imprensa, Primeira República e projeto civilizatório em pesquisas sobre a história da Educação
title Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
spellingShingle Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
Leal, Sandra do Rocio Ferreira
title_short Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
title_full Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
title_fullStr Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
title_full_unstemmed Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
title_sort Press, First Republic and civilization project in research on the history of Education
author Leal, Sandra do Rocio Ferreira
author_facet Leal, Sandra do Rocio Ferreira
Nascimento, Maria Isabel Moura
author_role author
author2 Nascimento, Maria Isabel Moura
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal, Sandra do Rocio Ferreira
Nascimento, Maria Isabel Moura
description This paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found.   Keywords: Press. First Republic. Civilization Project.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742
10.5212/PraxEduc.v.14n3.002
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209211541
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12742/209209213207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 832-846
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613343408128